دانلود جزوه الکترومغناطیس مهندسی برق + pdf

دانلود جزوه الکترومغناطیس

الکترومغناطیس چیست؟

یکی از مباحثی که پیش از بررسی نظریه‌های الکترومغناطیسی باید مورد بررسی قرار داد، «الکترومغناطیس» است. الکترومغناطیس شاخه‌ای از علم فیزیک است که به مطالعه پدیده‌های الکتریکی، مغناطیسی و ارتباط بین این دو نیرو می‌پردازد. از طرفی نیروهای الکترومغناطیس به عنوان یکی از چهار نیروی بنیادی طبیعت شناخته می‌شود. و در کنار نیروهای هسته قوی، گرانش و هسته ضعیف قرار می‌گیرد.

الکترومغناطیس چه کاربردی دارد؟

طبق نظریه الکترومغناطیس، نیروهای بنیادی طبیعت به وسیله میدان‌های الکترومغناطیسی تعریف می‌شود. و به طور کلی بیشتر پدیده‌های فیزیک که امروز با آن‌ها سروکار داریم. به غیر از پدیده‌های مرتبط با گرانش به کمک نیروی الکترومغناطیس قابل توصیف است. از طرفی می‌دانیم که عامل اصلی وجود نیروهای درون مولکولی نیز الکترومغناطیس است و عملاً این نیرو باعث می‌شود ذرات تشکیل‌دهنده ماده داخل اتم قرار بگیرد.

نیروی الکترومغناطیس به چند دسته تقسیم می‌شود؟

نیروی الکترومغناطیس از دو حالت نیروی الکتریکی و نیروی مغناطیس تشکیل شده است که این دو نیرو با یکدیگر تفاوت دارد، اما کاملاً به هم مربوط می‌شود؛ زیرا هنگامی که تغییرات میدان الکتریکی را نسبت به زمان بررسی می‌کنیم، میدان مغناطیسی تولید می‌شود و برعکس هنگامی که تغییرات میدان مغناطیسی را در بازه‌ای از زمان بررسی کنیم، میدان الکتریکی به‌دست می‌آید؛ این اتفاق تحت عنوان القای الکتریکی نیز شناخته می‌شود. میدان الکتریکی طبق تعاریف و آزمایش‌ها عامل پدیده‌هایی مانند ولتاژ باتری یا جریان‌های الکتریکی برق بوده و میدان مغناطیسی نیز عامل رخ‌داد پدیده‌هایی مانند رانش و ربایش آهن‌ربا است.

الکترومغناطیس چگونه کشف شد؟

برای بررسی کشف نیروی الکترومغناطیس باید به زمان‌های گذشته و عملاً ابتدای تاریخچه الکترومغناطیس یعنی در سال ۱۸۰۰ میلادی بازگردیم. در این سال فردی به نام «الساندرو ولتا» موفق شد نمونه‌ای از یک باتری را طراحی کند که همین مسئله آغاز تحقیق و تفحص درمورد پدیده الکترومغناطیس شد. با گذشت زمان ماکسول نظریه خود را پیرامون نیروهای الکترومغناطیس ارائه داد و عملاً از آن زمان این نیرو در بین جوامع علمی شناخته شد و با کمک آن بسیاری از پدیده‌هایی که تا به امروز رخ‌داد مورد بررسی قرار گرفت.

درس الکترومغناطیس

یکی از دروس مهم کارشناسی رشته مهندسی برق، فیزیک بوده. و همواره دانشجویان باید برای تسلط بر مباحث آن، چندین کتاب مختلف را مطالعه و تحلیل کنند. از آنجا که دانشجویان فرصت کافی برای مطالعه این درس را ندارند، لذا جهت تسلط بیشتر بر مباحث الکترومغناطیس این آموزش تهیه شده است.

دانلود جزوه الکترومغناطیس ↓

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7125

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دانلود جزوه الکترومغناطیس مهندسی برق + pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.