درمان جوش با روش های خانگی معجزه کننده! ـ وب سایت نوشتنی

درمان جوش در خانه

درمان جوش و جای جوش صورت با روش های خانگی معجزه کننده!

جوش یا آکنه مشکلی است که افراد ممکن است در هر سنی آن را تجربه کنند. معمولا جوش به علت تغییرات هورمونی در بدن یا مسدود شدن منافذ رخ می‌دهد. البته این عارضه‌ی پوستی در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید. جوش می‌تواند در هر قسمتی از بدن بروز کند، اما معمولا روی صورت ایجاد می‌شود. می‌دانیم که افراد زیادی با جوش سروکله می‌زنند؛ برای همین در مقاله‌ی امروز نوشتنی قرار است اطلاعات مفیدی را درباره‌ی درمان جوش در خانه را در اختیارتان قرار دهیم.

پوست صاف و شاداب یکی از معیارهای زیبایی چهره و بالا رفتن عزت نفس است. اما عوامل بسیاری مانند تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، ژنتیک موجب ایجاد جوش و آکنه روی پوست می‌شود. اولین اقدام کسانی که از این عارضه رنج می‌برند استفاده از راه‌های مختلف درمان خانگی و دارویی برای برگرداندن سلامت به پوست است. در ادامه شما را با بهترین راه‌های درمان خانگی جوش صورت آشنا می‌کنیم.

فاکتورهای تشدید کننده جوش

  • رژیم غذایی: هنوز تاثیر آن به اثبات نرسیده ولی بسته به نظر خود فرد اگر می‌داند با خوردن چیزی صورتش جوش می‌زند باید رعایت کند.
  • ارث: مهمترین عامل موثر در بروز آکنه و شدت آن زمینه ارثی می­باشد بطوری که فرزندان پدران و مادران آکنه‌­ای می­توانند دچار ضایعات شدید آکنه‌­ای بعد از سنین بلوغ شوند و یا حتی در دوره نوزادی در سنین دبستان چنین افرادی ممکن است مبتلا به آکنه صورت یا آکنه گردن شوند.
  • قاعدگی: ۷۰- ۶۰ درصد خانم‌ها قبل از شروع پریودی به دلایل هورمونی حالت تشدید آکنه را دارند.
  • قرص‌های ضد بارداری: در بعضی افراد این قرص‌ها باعث افت و در بعضی‌ها باعث تشدید آکنه می‌شود. و این بستگی به درصد هورمون و نوع هورمون و اختلال هورمونی شخص دارد.
  • استرس و فشارهای روحی: استرس‌ها باعث شروع آکنه نمی‌شوند ولی در پیدایش آکنه بی‌تأثیر نیستند.
  • تعریق: عرق کردن باعث تشدید جوش می‌شود.
  • آب و هوا: وضعیت آب و هوایی تا حدودی در آکنه نقش دارد ولی نور خورشید به ندرت باعث بهبود آکنه می‌شود.
  • لباس: غالبا نوع لباس تأثیری در بروز جوش ندارد ولی تنگی لباس باعث تشدید آکنه می‌شود.
اگر پوست چربی دارید، تحت درمان هستید و آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، صابون بچه(صابون خنثی) یا Dove توصیه می‌شود.

علل ایجاد جوش

جوش صورت عمدتا یک بیماری هورمونی است که توسط هورمون‌های آندروژن هدایت می‌شود، که به طور معمول در سال‌های بزرگسالی و جوانی فعال می‌شوند. حساسیت به این هورمون‌ها، همراه با باکتری‌های سطح روی پوست و اسیدهای چرب موجود در غدد چربی، می‌تواند منجر به جوش شود.

محیط‌های گرم و پر گردوغبار مثل کارگاه‌های شیرینی‌پزی و آشپزخانه‌ها و… پوست را دچار آکنه(جوش صورت) می‌کند. این محیط‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و پوسته‌ریزی(کراتیزاسیون) به خوبی انجام نمی‌شود.

در ضمن آکنه با اختلالات هورمونی، استروژن و تستسترون ارتباط دارد. اختلالات هورمونی باعث فشار به عضله صاف‌کننده مو می‌شود؛ استروژن باعث کاهش ترشح سبوم و تستسترون باعث افزایش ترشح سبوم می‌شود.

محیط‌های گرم و پر گردوغبار مثل کارگاه‌های شیرینی‌پزی و آشپزخانه‌ها و… پوست را دچار آکنه(جوش صورت) می‌کند.

علل هورمونی جوش عبارتند از:

  • تغییر میزان هورمون‌ها در چرخه قاعدگی؛
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی؛
  • عدم تعادل هورمونی؛
  • اختلالات سیستم غدد درون تراو، و غیره.

علل غیر هورمونی جوش عبارتند از:

  • رژیم غذایی؛
  • کمبود ویتامین و مواد مغذی؛
  • استرس؛
  • ژنتیک؛
  • بیماری‌های گوارشی؛
  • بهداشت پایین؛
  • سیستم ایمنی ضعیف.

 

انواع جوش صورت

 

آکنه یا جوش، شایع‌ترین بیماری پوستی در جهان است که حدود ۸۵ درصد ازجوانان  ۱۱ تا  ۳۰ ساله آن را تجربه می‌کنند و زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست شما، با چربی یا سلول‌های مرده پوست مسدود شود.

هر منفذ پوست به یک غده تولیدکننده چربی (سبوم) متصل است. وقتی سبوم بیش از حد ترشح شود، شرایط برای رشد باکتری P. acnes فراهم می‌شود و با حمله گلبول‌های سفید خون به آن قسمت، التهابی به شکل جوش شکل می‌گیرد.

جوش‌های سرسفید

این جوش‌ها که “کومدون بسته” نام دیگر آن است، به شکل برجستگی‌های سفید دیده می‌شوند. چرکی هستند و پوست اطراف آن‌ها معمولا قرمزرنگ، سفت و گاهی چروک به نظر می‌رسد. این نوع جوش ممکن است کمی دردناک باشد.

جوش‌های سرسیاه

این جوش‌ها به علت مسدودشدن فولیکول مو با چربی یا سلول‌های مرده پوست، به شکل نقاط سیاه کوچک روی پوست ایجاد می‌شوند. دردناک نیستند و پوست اطراف آن‌ها حالت طبیعی دارد. نام دیگر این جوش‌ها “کومدون باز” است.

پاپول‌ها

برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی که زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند و محل آن‌ها معمولا سفت و برآمده است. این جوش‌ها چرکی هستند و فشاردادن آن‌ها باعث انتشار آلودگی در اطراف می‌شود.

پوسچول‌ها

برجستگی‌های بزرگ و قرمزرنگ با مرکز زرد یا سفید هستند. این شکل ظاهری نشان از انواع جوش‌های التهابی چرکی دارد که بیشتر مواقع در قفسه سینه، کمر یا صورت ظاهر می‌شود. علت پیدایش این نوع آکنه، آلودگی موجود در منافذ پوست یا مشکلات هورمونی‌ست.

ندول‌ها

جوش‌های ندولار یا ندول از انواع وخیم جوش‌ها هستند که به شکل برجستگی گوشتی، قرمز و سفت در عمق پوست ایجاد می‌شوند. دردناک و ملتهب‌اند و محل تجمع نوعی باکتری به نام کاتی‌باکتریوم محسوب می‌شوند.

کیست‌ها

کیست‌ شدیدترین نوع آکنه است که با عفونت شدید در اعماق پوست همراه است. ظاهری بزرگ، سرخ، ملتهب و چرکی دارد که بسیار دردناک است. بافت آن در مقایسه با ندول نرم‌تر است و علت آن وجود چرک و عفونت بیش‌تر است.

 

راهکارهای درمان خانگی برای جوش صورت:

 

1-چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و یک نوشیدنی فوق‌العاده برای حفظ سلامت و ایمنی بدن.

تا کنون هیچ تحقیقی مبنی‌بر تاثیر نوشیدن چای سبز در درمان جوش صورت انجام نگرفته اما تاثیر استفاده موضعی از این عصاره سبز در درمان آکنه ثابت شده است. آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز باعث کاهش سبوم (چربی پوست) می‌شود.

وجود  فلاونوئید‌ها و تانن به آن خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی می‌بخشد و به همین دلیل استفاده روزانه از عصاره چای سبز روی پوست به درمان جوش صورت کمک بزرگی می‌کند.

طرز تهیه ماسک چای سبز برای درمان جوش صورت

  • برگ‌های چای سبز را درون مقداری آب جوش بریزید و صبر کنید عصاره آن خارج شود.
  • بعد از سردشدن چای، آن را از صافی رد کنید تا برگ‌ها جدا شوند.
  • چای را به کمک پنبه به کل صورت بمالید یا درون یک بطری بریزید و روی صورتتان اسپری کنید.
  • صبر کنید تا خشک شود سپس صورتتان را با آب سرد بشویید.
  • برگ‌های خیس‌شده چای را می‌توانید با عسل ترکیب کنید و ماسک دیگری بسازید.

 

2-استفاده از یخ

یخ زمانی می‌تواند موثر باشد که جوش‌ها به‌تازگی سر از پوست درآورده و هنوز عفونی یا ملتهب نشده‌اند. استفاده از یخ می‌تواند غدد چربی پوست را منقبض کرده و از ترشح بیش‌ازحد سبوم جلوگیری کند. توجه کنید که نباید یخ را به‌طور مستقیم و به مدت طولانی روی پوست قرار دهید. حتما یخ را در تکه‌ای پارچه قرار دهید و آن را چند ثانیه روی جوش نگه دارید. انجام این کار به‌صورت مداوم در طول روز، جوش‌ها را پس از یک یا دو روز از بین می‌برد.

3-استفاده از ماسک‌های حاوی عسل

عسل ماده‌ای مقوی و ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند عوامل میکروبی و آلوده‌کننده پوست را از بین ببرد. برای از بین بردن جوش‌ها استفاده از خود عسل به‌صورت مستقیم و نیز استفاده از ماسک‌های حاوی عسل می‌تواند موثر باشد. اگر از خود عسل استفاده می‌کنید، پنبه‌ای استریل را به عسل آغشته و آن را حدود ۳۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید. پس‌ازآن پوست خود را با آب گرم بشویید. از بهترین و موثرترین ماسک‌های حاوی عسل نیز می‌توان به ماسک عسل و دارچین اشاره کرد.

 

4- پودر زردچوبه برای درمان جوش صورت

پودر زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی زردچوبه ممکن است به بهبود جوش و خلاص شدن سریع از شر آن کمک کند.

می توانید پودر زردچوبه را مصرف کنید، از آن به صورت موضعی برای درمان جای جوش استفاده کنید یا هر دو.

برای خوردن آن، یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در آب یا شیر بجوشانید، سپس بگذارید خنک شود. مخلوط را سه بار در روز بنوشید.

برای استفاده موضعی، زردچوبه را با آب، زنجبیل یا هر دو مخلوط کنید تا خمیر درست شود. خمیر را حداقل دو بار در روز روی جوش قرار دهید.

5-سرکه سیب

 

اگر به دنبال راهی برای درمان سریع جوش صورت هستید، ما به شما سرکه سیب را پیشنهاد می‌کنیم. این ماده با تنظیم PH پوست و کاهش میزان چربی تولید‌شده در درمان سریع جوش صورت موثر است. اسید‌سیتریک موجود در سرکه با لایه‌برداری ضعیف پوست، علاوه‌بر کاهش میزان آکنه، به کم‌رنگ‌شدن جای جوش هم کمک می‌کند.

طرز تهیه ماسک سرکه سیب برای درمان جوش صورت

  • سرکه سیب را با مقداری (حداکثر ۳ برابر) آب ترکیب کنید.
  • پنبه تمیزی را به سرکه آغشته کنید و روی پوست صورت بمالید.
  • اجازه دهید حداقل به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بماند سپس آن را با آب سرد بشویید.
  • اینکار را روزی چند بار تکرار کنید تا خاصیت ضدعفونی‌کننده سرکه، شما را از شر جوش‌های چرکی خلاص کند.

سرکه سیب یک گزینه عالی برای درمان جوش صورت بعد از اصلاح است. اگر می‌خواهید بعد از اصلاح، پوستی صاف و بدون جوش داشته باشید، چشمانتان را ببندید، پنبه آغشته به سرکه سیب را روی صورت و گردن بمالید و سوزش آن را برای زیبایی، به جان بخرید. به شما قول می‌دهیم از درمان جوش صورت به این روش لذت خواهید برد.

6-گلاب، عرق زیبایی

درمان جوش صورت با گلاب از آن روش‌های دل‌چسب درمان جوش صورت است. تصور کنید روزی چند مرتبه صورتتان بوی گل بگیرد و عطرش مشامتان را نوازش کند. این حس‌وحال خودش راهی برای زیباترشدن است.

هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که به شکل انحصاری به تاثیر گلاب بر درمان سریع جوش صورت بپردازد؛ اما گلاب یک آنتی‌آکسیدان قوی، ضدمیکروب و قابض است. همین خواص کافی‌ست تا آن را به یک درمانگر آکنه تبدیل کند.

کنترل سبوم، کاری‌ست که آنتی‌اکسیدان می‎کند. خاصیت ضدمیکروبی از تجمع میکروب و باکتری در منافذ پوست جلوگیری می‌کند. گلاب با تنگ‌کردن منافذ پوست و سفت‌کردن آن، طراوت و شادابی را به پوست بر‌می‌گرداند. همچنین این مایع معطر می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند.

روش استفاده از گلاب در درمان جوش صورت

  • صورت خود را با شوینده مناسب بشویید.
  • پنبه را به گلاب آغشته کنید و روی صورت و گردن بمالید یا آن را درون بطری بریزید و روی صورت اسپری کنید.
  • اجازه دهید خشک شود و این‌کار را در طول روز بارها انجام دهید و از درمان جوش صورت با گلاب لذت ببرید.

7-درمان جوش صورت با عرق کاسنی

درمان جوش صورت با داروهای گیاهی یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های درمان جوش صورت است. کاسنی، گیاهی با گل‌های آبی و ارغوانی‌ست که بیشتر در منطقه آذربایجان و ارتفاعات خراسان می‌روید. طبع این گیاه سرد است و برای متعادل‌کردن دمای بدن در فصل گرما استفاده می‌شود.

کارشناسان طب سنتی یکی از دلایل ایجاد آکنه را مصرف بیش از حد غذاهای با طبع گرم و غلظت بالای خون می‌دانند و بر این باورند که با متعادل‌کردن مزاج و پاک‌سازی کبد، می‌توان پوستی جوان و شاداب داشت. نوشیدن عرق کاسنی با متعادل‌کردن بدن و پاک‌سازی کبد، یک تجویز قدیمی برای درمان جوش و اگزماست.

روش استفاده از گیاه کاسنی برای درمان سریع جوش صورت

  • گیاه کاسنی را در هاون بکوبید و عصاره آن را جدا کنید.
  • عصاره را با سفیده تخم‌مرغ ترکیب کنید و یک ماسک بسازید.
  • اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست صورت بماند و سپس با آب ولرم بشویید.
  • برای ساخت این ماسک می‌توانید عرق کاسنی را با گیاه کاسنی جایگزین کنید.

8-بخور صورت

بخور گرم باعث باز شدن منافذ پوستی می‌شود. درنتیجه عوامل آلوده‌کننده‌ای که این منافذ را بسته‌اند از بین برده و پوستتان را نیز شفاف‌تر خواهد کرد. تنها باید توجه کنید که به مدت طولانی در معرض بخور گرم قرار نگیرید. چرا مه این موضوع می‌تواند باعث ایجاد سوختگی در پوست شما شود. همچنین پس‌ از انجام بخور حتما از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

 

چه چیزی نخوریم تا جوش نزنیم؟

نتایج مطالعاتی که انجام شده، نشان داد که رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر جوش صورت دارد. کسانی که از رژیم غذایی حاوی گوشت بدون چربی، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کرده اند، بهبود خوبی در جوش‌های صورتشان مشاهده کرده اند. در ادامه چند موادغذایی که باعث جوش زدن صورت می‌شود آورده شده است:

  • شیر گاو
  • شکر
  • غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند: منظور از این مورد، مواد غذایی مانند برنج سفید، چوب شور، چیپس سیب زمینی، کلوچه و کیک است که بهتر است آن‌ها را با سبزیجات، غلات سبوس دار، سیب زمینی شیرین، انواع میوه‌های تازه و موارد مشابه جایگزین کنید.
  • تنقلات و موادغذایی بی ارزش
  • فست فودها
  • شکلات

چه عرقی بخوریم جوش نزنیم؟

از آنجا که جوش صورت یکی از بیشتری عواملی است که مردم برای درمان آن به متخصص پوست مراجعه می‌کنند، در این قسمت تعدادی از عرقیات گیاهی را برایتان آورده ایم که به جوش نزدن صورت کمک می‌کند. از جمله این عرقیات گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرق شاتره
  • عرق کاسنی
  • عرق بیدمشک
  • عرق یونجه
  • عرق آویشن
  • عرق اسطوخودوس
  • گلاب

برای درمان جوش صورت می‌توانید این عرقیات را میل کنید یا صورتتان را به وسیله آن بشویید. این عرقیات را هم می‌توان به صورت تک تک و هم با هم مخلوط کرده و میل کنید.

 

 

چه چیزی بخوریم تا جوش هایمان از بین برود؟

در این قسمت چند موادغذایی که خوردن آن‌ها به از بین رفتن آکنه‌های روی صورت کمک می‌کند اشاره می‌کنیم:

  • ماهی یا بذر کتان
  • چای سبز
  • آبمیوه‌های طبیعی
  • پروبیوتیک ها

 

درمان جوش ↑

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7266
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد درمان جوش با روش های خانگی معجزه کننده! ـ وب سایت نوشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.