شرایط بورسیه تحصیلی | مراحل اخذ بورسیه تحصیلی

شرایط بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی چیست؟

قبل از وارد شدن به بحث در مورد شرایط بورسیه تحصیلی بهتر است ابتدا با انواع آن آشنا شویم. به طور کلی، بورسیه یا همان کمک هزینه تحصیلی (Bursary) مقدار پولی است که به دانشجو یا دانشجویان برای حمایت مالی آن‌ها در حین تحصیل اعطا می‌شود. در واقع این کمک هزینه‌های مالی که از طرف دانشگاه‌ها یا کالج‌ها پیشنهاد می‌شود از طرف والدین دانشجویان است.

شرایط بورسیه تحصیلی

به طور معمول، دریافت نامه پذیرش تحصیلی یک دانشگاه بستگی به داشتن شرایط زیر دارد:

· متقاضی دارای مدرک زبان معتبر باشد.

· از تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در آن کشور برخوردار باشد.

·  شرایط سنی و تحصیلی مورد نیاز رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر باشد. بهتر است مطلب شرایط سنی برای تحصیل در کشورهای مختلف را در مجله لتسگو یونی مطالعه نمایید.

·  سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی داشته باشد.

· با استفاده از رزومه، برنامه تحصیلی و انگیزه نامه مناسب، دپارتمان پذیرش را برای داشتن شرایط لازم تحصیل توجیه کند.

·  توصیه نامه دانشگاهی برخوردار باشد.

· فرم درخواست پذیرش خود را به صورت ترجمه شده و کامل ارسال کرده باشد.

· هزینه ارزیابی درخواست پذیرش و یا همان ادمیشن فی را پرداخت کرده باشد.

· پیش از دلایل اعلام شده توسط دانشگاه، تمامی مدارک مورد نیاز تحصیلی، هویتی و مالی را ارسال کرده باشد.

به طور معمول زمانی که قصد درخواست پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه خارجی را دارید، می توانید با استناد به اطلاعات بورسیه تحصیلی قابل ارائه در دانشگاه مقصد، فرم درخواست بورسیه و کمک هزینه دانشگاهی را تکمیل کرده و به طور همزمان برای دپارتمان پذیرش دانشگاه ارسال کنید.

بخاطر داشته باشید که شرایط درخواست بورسیه تحصیلی دانشگاه های خارجی کمی متفاوت بوده و شامل موارد زیر می شود:

·   معدل ۱۶ تا ۱۷ از آخرین مدرک تحصیلی (نظیر دیپلم و یا کارشناسی) باشید.

·  حداقل نمره ۶.۵ تا ۷ زبان آیلتس برخوردار باشید.

· برای تحصیل در مقطع کارشناسی حداکثر ۲۵ سال و برای تحصیل در مقطع ارشد حداکثر ۲۹ تا ۳۰ سال سن داشته باشید .

· امکان انجام موفق مصاحبه حضوری و قانع کردن مسئولان بورسیه را برای دریافت کمک هزینه دانشگاهی داشته باشید.

· در صورت نیاز، توانایی ارائه نمرات آزمون های بین المللی نظیر SAT، GRE و یا GMAT را داشته باشید.

· رزومه تحصیلی و نمرات دروس تخصصی درخشان برخوردار باشید.

· توانایی ارائه مقاله علمی و نمونه کار قابل قبول جهت اثبات توانایی های علمی خود را داشته باشید.

راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی

باید به هنگام درخواست برای بورسیه تحصیلی دانشگاه های خارجی به چند مورد مهم زیر توجه کنید:

· رقابت بر سر اخذ کمک هزینه تحصیلی دوره های تخصصی نظیر پزشکی و داروسازی بسیار بالا بوده و تک تک فاکتورهای معدل، ریزنمرات دروس، نمره بالای زبان، نمونه کار عملی و مقاله های علمی و سایر موارد در موفقیت و یا شکست متقاضی تاثیر بسزایی دارند.

· برای استفاده از گزینه بورسیه تحصیلی، تنها به دانشگاه خارجی مورد نظر خود اکتفا نکرده و درباره سایر سازمان های خصوصی و دولتی ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در خارج از کشور تحقیق کنید.

· همیشه بورسیه به صورت فول فاند و کامل ارائه نمی شود و ممکن است به جای پوشش کامل هزینه های تحصیلی و زندگی دانشجو در خارج از کشور، تنها بخشی از آن را (مثلا دو تا چهار ترم) پوشش دهد. برای همین، باید از تمکن مالی کافی برای موفقیت در دریافت ویزای تحصیلی برخوردار باشید.

· اگر دارای معدل پایین و یا شرط سنی و گپ تحصیلی بالا هستید، بهتر است قید استفاده از کمک هزینه تحصیلی را بزنید.

· معمولاً اولویت ارائه بورسیه تحصیلی با شهروندان بومی آن کشور بوده و دانشجویان بین المللی و خارجی در اولویت بعدی هستند.

· به طور معمول، تعداد کمک هزینه های تحصیلی مقاطع تکمیلی (ارشد، دکترا و فوق دکترا) بسیار بیشتر از مقطع کارشناسی است و متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی کارشناسی دارای شانس کمتری هستند.

· ممکن است قبولی در پروسه اخذ بورسیه تحصیلی شامل چند مرحله مجزا باشد و به همین خاطر باید دارای آمادگی لازم برای انجام چندین مصاحبه حضوری و یا شرکت در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود باشید.

· بهتر است تسلط کامل به رزومه تحصیلی، انگیزه نامه و توصیه نامه دانشگاهی داشته باشید، چون هرگونه عدم تطابق اطلاعات و نداشتن آمادگی در مصاحبه بورسیه و دانشگاه موجب شکست شما خواهد شد.

 

انواع بورسیه تحصیلی کدام است؟

بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند به اشکال مختلفی وجود داشته باشند که هر کدام از آن‌ها شرایط متفاوتی را در بر می‌گیرد. مشهورترین آن‌ها عبارتند از:

بورسیه (Scholarship)

بورسیه یا اسکالرشیپ نوعی کمک هزینه تحصیلی است که از طرف دانشگاه، دولت یا موسسه‌ای خصوصی به دانشجویانی که رزومه تحصیلی بسیار خوبی داشته باشند، اعطا می‌شود. این بورسیه می‌تواند به دو شکل کلی ارائه شود:

  • بورسیه جزئی (Partial scholarship): تنها بخشی از هزینه‌های شما را در بر می‌گیرد. ممکن است به صورت یک مبلغ ثابت در هر ترم به شما اختصاص یافته و یا به عنوان تخفیفی در شهریه در نظر گرفته شود. این نوع بورسیه بسیار رایج و متنوع است و دانشجویان می‌توانند در طول تحصیل خود از آن‌ها استفاده کنند.

  • بورسیه کامل (Full Scholarship): در این شکل بورسیه که دریافت آن بسیار سخت و رقابتی است، علاوه بر پک شهریه، مبلغی نیز به عنوان هزینه‌های زندگی به شما پرداخت می‌شود. برای دریافت فول اسکالرشیپ داشتن یک رزومه تحصیلی و پژوهشی قوی از الزامات اساسی است.

فاند (Fund)

فاند اصطلاحی هست که در تحصیلات تکمیلی کاربرد داشته و منظور هزینه‌ای است که استاد، دانشگاه یا موسسه پژوهشی به عنوان کمک هزینه تحصیل به دانشجو اعطا می‌کند. اگرچه دانشجوها می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود نیز درخواست فاند دهند، اما رایج‌ترین نوع آن به عنوان فول فاند شهرت داشته که دانشجویان دکتری یا ارشد تحقیقاتی برای آن درخواست می‌دهند. فول فاند براساس رزومه تحقیقاتی دانشجو تعلق گرفته و در واقع دستمزدی است که در ازای کار به عنوان دستیار استاد Teacher Assistant دریافت می‌کند. دانشجوی فول فاند از شهریه معاف بوده و هزینه‌های زندگی خود را نیز می‌تواند به کمک مبلغی که دریافت می‌کند، پرداخت کند.

فلوشیپپ (Fellowship)

فلوشیپ شباهت زیادی به فاند دارد، با یک تفاوت اساسی که به عنوان کمک هزینه تحقیقاتی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. دانشجویانی که در حال تحصیل ارشد تحقیقاتی و دکتری هستند، می‌توانند برای فلوشیپ اقدام کنند. مبلغ فلوشیپ نیز همانند فاند ممکن است شهریه و هزینه‌های زندگی رو در بر بگیرد. دانشجوهای دکتری اغلب به عنوان دستیار پژوهشی Research Assistant اپلای می‌کنند تا واجد شرایط دریافت فلوشیپ شوند.

گرنت (Grants)

گرنت نوعی فاند است که اغلب توسط دولت یا سازمان‌های غیرانتفاعی به دانشجویان نیازمند تعلق می‌گیرد و هدف از آن کمک به تحصیل دانشجویانی است که از در وضعیت مالی مناسبی قرار ندارند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای دریافت انواع گرنت‌های دولتی و غیردولتی درخواست دهند، با این حال عموما اطلاع‌رسانی گرنت‌ها در سایت دانشگاه صورت می‌گیرد. حالت دیگر گرنت در پروژه‌های تحقیقاتی بوده که یک فرد یا تیم تحقیقاتی برای به انجام رساندن پروزه خود نیازمند منابع مالی است، در نتیجه از دولت یا موسسات مالی دیگر درخواست می‌کند تا یک گرنت پژوهشی به طرح آن‌ها اختصاص دهند.

وام (Loan)

آخرین گزینه برای دانشجویان بین‌المللی دریافت وام است. آن‌ها می‌توانند از طریق موسسات یا بانک‌ها برای پرداخت شهریه‌ خود، وام دریافت کرده و بعد به صورت قسطی آن را پرداخت کنند. از آنجایی که دریافت وام فرآیند پیچیده‌تری داشته، حتما قبل از مهاجرت اطلاعات کافی را در مورد اخذ وام دانشجویی در کشور مقصد خود کسب کنید. معمولا دانشجویان برای دریافت وام از بانک نیاز به کارت اعتباری بانکی و یا شغلی ثابت دارند.

چه کسانی می‌توانند بورسیه تحصیلی بگیرند؟

از آنجایی که گزینه‌های اعطای بورسیه در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات محدود است، برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی رقابت سنگینی از سراسر جهان وجود دارد. ممکن است برای بورسیه مورد نظر شما هزاران نفر به طور همزمان درخواست داده باشند و در نهایت تنها شمار محدودی از بهترین دانشجویان واجد شرایط دریافت آن می‌شوند. در نتیجه برای دریافت بورسیه باید تا می‌توانید رزومه خوب را تقویت کنید که در مقایسه با دیگر کاندیداها امتیاز قابل توجهی کسب کنید. راه‌هایی که می‌توانید از آن طریق شانس دریافت بورسیه خود را افزایش دهید عبارتند از:

1-نمرات و معدل بالای تحصیلی در مقاطع قبلی

یکی از مدارک اصلی مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی، ارائه ریزنمرات و کارنامه مقطع قبلی شماست. دانشگاه و کمیته پذیرش با مشاهده و بررسی نمرات شما می‌تواند سطح دانشتان را تخمین زده و بر این اساس نسبت به توانایی‌های علمی شما ارزیابی‌هایی را صورت دهد. اما نمرات شما علاوه بر اخذ پذیرش در دریافت بورسیه تحصیلی، به ویژه بورسیه‌های دانشگاهی تاثیرگذار هستند. زیرا اغلب دانشگاه‌ها بورسیه‌های خود را بر اساس سوابق تحصیلی اعطا کرده و به اصطلاح Merit-Based هستند.

2-نمره زبان بالا

تسلط به زبان مقصد از دیگر شرایط الزامی مهاجرت تحصیلی است، اما برای پذیرش در دانشگاه‌ها تنها کافیست که نمره زبان شما با حداقل‌های اعلام شده توسط آن دانشگاه برابر باشد. اما وقتی بحث دریافت بورسیه تحصیلی در میان باشد، بهتر است نمره زبانتان از سطح درخواستی دانشگاه بالاتر باشد. به طور مثال اگر برای پذیرش در دانشگاهی نیاز به کسب حداقل نمره 6.5 در آیلتس باشید، با ارائه نمره 7.5 شانس دریافت بورسیه خود را افزایش می‌دهید. دانش زبانی به عنوان یکی از مهارت‌های پایه و عمومی در مهاجرت تحصیلی اهمیت زیادی در پرونده پذیرش شما دارد و هرچقدر تسلط شما به زبان کشور مقصد بیشتر باشد، دانشگاه شما را به عنوان کاندیدای باصلاحیت‌تری در نظر می‌گیرد.

3-شرکت در آزمون‌های خاص مثل GRE و GMAT

اگرچه شرکت در آزمون‌هایی چون GRE برای پذیرش در برخی از رشته‌ها الزامی است، اما با این حال دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند از این طریق مهارت‌های تحلیلی و استدلالی خود را اثبات کنند. کسب نمره بیشتر از حد متوسط در این آزمون‌ها شما را در جایگاه برتری به نسبت دیگر کاندیداها قرار داده و می‌تواند شانس دریافت بورسیه را افزایش دهد.

4-مقالات منتشر شده ISI

تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیازمند داشتن دانشی زمینه‌ای در زمینه روش‌های تحقیق و انجام پژوهش‌های علمی است. برای آنکه بتوانید از استاد سوپروایزر خود فاند دریافت کنید و یا از بورسیه‌های دانشگاهی استفاده کنید، بهتر است که سابقه انجام کار پژوهشی داشته باشید. این سابقه می‌تواند به شکل تجربه دستیاری پژوهشی یا کار در پروژه‌های تحقیقاتی باشد، اما رایج‌ترین شکل آن داشتن مقالات منتشر شده isi است. مقالات کنفرانسی و داخلی نیز می‌تواند به تقویت رزومه شده کمک کنند اما اعتبار مقالات isi طبیعتا بیشتر بوده و به همین دلیل شانس بهتری برای اخذ فاند یا بورسیه خواهید داشت.

5-اختراعات یا مدال‌های جهانی

ثبت اختراع، کسب رتبه در جشنواره‌ها و المپیادهای بین‌المللی، چاپ کتاب، برگزاری نمایشگاه نقاشی، کسب مدال در مسابقات ورزشی و دستاوردهایی از این دست نیز می‌تواند شانس بورسیه شما را افزایش دهد. در واقع دانشجویانی که در رزومه تحصیلی خود چنین دستاوردهایی دارند، به عنوان فردی شایسته و مستعد شناخته شده و دانشگاه‌ها تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری و آموزش این افراد دارند.

چه زمانی برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنیم؟

هر کدام از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاهی، دولتی یا سازمانی شرایط خاصی برای اپلای دارند، در نتیجه ددلاین‌های متفاوتی را ممکن است ارائه دهند. اغلب بورسیه‌های دانشگاهی فرم اپلای مجزایی نداشته و دانشجویان همزمان برای آن‌ها درخواست می‌دهند. اما برای بورسیه‌های دولتی و سازمانی باید ابتدا از طریق سایت آن سازمان نسبت به زمان ثبت‌نام و نحوه آن اطلاع پیدا کنید تا ددلاین اصلی را از دست ندهید. از آنجایی که اخذ پذیرش تحصیلی مقدم بر اخذ بورسیه است، بهتر است برای ورودی سپتامبر، تا آخر دسامبر ماه گذشته ثبت‌نام خود را نهایی کرده و آن را به روزهای آخر موکول نکنید. زیرا ممکن است فرصت دریافت بورسیه تحصیلی را از دست داده و یا به ددلاین نهایی آن نرسید.

برای اخذ فاندهای اساتید، حتما در هنگام مکاتبه با اساتید به حوزه‌های علائق پژوهشی او دقت کنید و در ایمیل‌های خود به آن‌ها اشاره کنید تا استاد مورد نظر نسبت به علاقه و آگاهی شما در این حوزه مطلع شود. سعی کنید اساتیدی را انتخاب کنید که حوزه پژوهشی آن‌ها با شما همسو بوده و می‌توانید از سوابق تحقیقاتی خود به عنوان یک امتیاز برای دریافت فاند استفاده کنید. بهترین زمان برای شروع مکاتبه با اساتید از سپتامبر و اکتبر سال گذشته است، در این صورت شما زمان کافی برای ارتباط گرفتن با استاد و آماده‌ شدن برای اپلای در دانشگاه مقصد را خواهید داشت.

دریافت بورسیه بدون داشتن رزومه تحصیلی قوی

اخذ بورسیه تحصیلی در هنگام اپلای فرآیندی سخت و پیچیده است که تنها بهترین افراد موفق به دریافت آن می‌شوند. اما راهکارهایی نیز وجود دارد که اگر یک رزومه متوسط دارید، همچنان بتوانید برای بورسیه در دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها به دانشجویانی ممتاز خود بورسیه‌های جزئی یا حتی تخفیف کامل شهریه اعطا می‌کنند. پس در صورتی که امکان اخذ بورسیه را در ابتدای اپلای خود ندارید، می‌توانید پس از یک ترم یا یک سال تحصیل در دانشگاه مورد نظر و کسب نمرات عالی و ممتاز واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی شوید. دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع ارشد تحقیقاتی و دکتری نیز می‌توانند پس از آغاز تحصیلات خود، از طریق ارتباط با اساتید و شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی آن‌ها به عنوان فلوشیپ در دانشگاه مشغول شده و بابت آن حقوق دریافت کنند.

 

شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا

همان طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از امتیازات تحصیل در ایتالیا، امکان برخورداری از بورسیه تحصیلی ایتالیا است. در ایتالیا بورسیه‌های تحصیلی مختلفی وجود دارد. بعضی از این بورسیه‌ها توسط دولت ارائه می‌شوند و بعضی از سمت دانشگاه به دانشجویان تعلق می‌گیرد. این بورسیه‌ها عبارتند از:

بورسیه دولتی

وزارت خارجه ایتالیا با هدف افزایش همکاری‌ در زمینه‌های علمی، فرهنگی و تکنولوژی، برای اتباع خارجی که ساکن ایتالیا نیستند، بورسیه تحصیلی‌ خاصی در نظر گرفته است. دانشجویان کشور‌های خاصی می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند که کشور ایران هم در این لیست قرار دارد. این بورسیه برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

بورسیه استانی ایتالیا

نوع دیگری از بورسیه تحصیلی ایتالیا که دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند، بورسیه استانی است که بر اساس میزان درآمد خانواده و شرایط اقتصادی به افراد تعلق می‌گیرد. برای گرفتن این بورسیه فرد باید با ارائه مدارکی که دانشگاه می‌خواهد، اثبات کند که درآمد مورد نیاز (۱۸۰۰۰ یورو در سال) برای تحصیل و زندگی را ندارد. اکثر دانشجویان ایرانی موفق به دریافت این بورسیه می‌شوند.

این بورسیه شامل مواردی چون معافیت از پرداخت شهریه، کمک هزینه بین ۳۰۰۰ تا ۵۲۰۰ یورو در سال و مزایای دیگری است. لازم به ذکر است که مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی برای گرفتن این بورسیه تأثیری ندارد و صرفاً افراد بر اساس درآمد و دارایی خانواده ارزیابی می‌شوند.

شرایط بورسیه استانی ایتالیا

برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی.

بورسیه استانی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  • تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

پرداخت اولین قسط بورسیه استانی ایتالیا ۳-۲ ماه پس از شروع تحصیل انجام می‌شود. از این رو دانشجویان برای ماه‌های نخست تحصیل باید مبلغی را در نظر بگیرد. هزینه زندگی شامل غذا، مسکن و… در شهرهای مختلف متفاوت است که مهم‌ترین تفاوت آنها هزینه اجاره مسکن است؛ به عنوان مثال هزینه مسکن در شهرهایی که از این نظر ارزانتر هستند مانند جنوا، باری، تورین و… ۶۰۰-۵۰۰ یورو در ماه و برای شهرهای گران‌تری مانند میلان تا ۹۰۰-۸۰۰ نیز می‌تواند برسد. بنابراین دانشجویان باید مبلغی حدود ۳۰۰۰-۲۰۰۰ یورو را برای سال نخست تحصیل در ایتالیا لحاظ کنند.

مدارک لازم برای بورسیه جهان سوم ایتالیا

مدارک زیر جهت اقدام برای دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا لازم است. همه این مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شده و به تأیید وزارت امورخارجه، وزارت دادگستری و سفارت ایتالیا در تهران برسد:

  • فیش حقوقی سرپرست خانواده مربوط به سال قبل با درآمد سالیانه کمتر از ۱۸۰۰۰ یورو (حدود ۸۵ میلیون تومان)
  • اجاره نامه محضری مربوط به سال قبل
  • اقرارنامه
  • شناسنامه سرپرست خانواده
  • پرینت حساب سرپرست خانواده

بورسیه دانشگاه‌ها

علاوه بر دو بورسیه که قبلاً توضیح دادیم، دانشگاه‌ها بورسیه‌های جداگانه‌ایی برای دانشجویان خارجی خود در نظر می‌گیرند. یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌های ایتالیا در میان دانشجویان ایرانی، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان است که در ادامه بورسیه تحصیلی این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی را معرفی می‌کنیم.

بورسیه‌های دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان تعدادی بورسیه برای دانشجویان با استعداد در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در نظر گرفته است. تمامی دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه پذیرش گرفته‌اند، به صورت خودکار برای گرفتن این بورسیه ارزیابی می‌شوند و نیازی به ثبت نام جداگانه برای گرفتن این بورسیه نیست. در صورت گرفتن این بورسیه، دانشجو باید مبلغی حدود ۲۰۰ یورو برای انجام کار‌های اداری بپردازد. دانشگاه پلی تکنیک میلان، این بورسیه را در ۳ نوع مختلف ارائه می‌دهد.

بورسیه پلاتینی

مبلغ این بورسیه ۱۰۰۰۰ یورو در سال به مدت ۲ سال است و معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه را هم به همراه دارد. مقداری از مبلغ این بورسیه صرف تأمین مخارج محل سکونت برای دانشجو می‌شود. کسانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند در خوابگاه‌های دانشگاه اتاق یک تخته به آنها داده می‌شود.

پس از کم کردن هزینه خوابگاه، مابقی مبلغ بورسیه به حساب دانشجو واریز می‌شود (حدود ۴۰۰۰ یورو). دانشجویان در صورت عدم تمایل به زندگی در خوابگاه، نمی‌توانند هزینه سکونت را به صورت نقدی درخواست کنند.

حداقل مدت زمان این بورسیه یک سال است و دانشجویانی که تا قبل از پایان یافتن سال تحصیلی (تحصیل کمتر از یک سال) بخواهند از دانشگاه انصراف دهند باید تمام مبلغی که از این بورسیه دریافت کرده‌اند را به دانشگاه پس بدهند .

حداکثر مدت زمان این بورسیه ۲ سال می‌باشد و پس از اتمام ۲ سال، تمامی هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیل شدن به عهده دانشجو می‌باشد. پس از اتمام سال اول، در صورت به دست آوردن نمرات و کارنامه   مطلوب ( میانگین ۱۰۰۰ امتیاز بر اساس ECTS) این بورسیه برای سال دوم نیز ادامه پیدا می‌کند.

بورسیه طلایی

مبلغ این بورسیه ۵۰۰۰ یورو در سال به مدت ۲ سال می‌باشد و معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه را هم به همراه دارد. کسانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند در خوابگاه‌های دانشگاه اتاق دو تخته به آنها داده می‌شود. هزینه سکونت در اتاق ۲ تخته از مبلغ بورسیه دانشجویان کسر شده و مابقی مبلغ بورسیه (حدود ۱۰۰یورو) به حساب آنها واریز می‌شود.

برای ادامه استفاده از این بورسیه در سال دوم، در صورت به دست آوردن نمرات و کارنامه مطلوب ( میانگین ۷۰۰ امتیاز بر اساس ECTS) در سال اول، این بورسیه برای سال دوم ادامه پیدا می‌کند. تمامی قوانین دیگری که برای بورسیه پلاتینی وجود داشت برای این نوع بورسیه هم وجود دارد.

بورسیه نقره‌ای

این بورسیه تنها معافیت از پرداخت شهریه را به همراه دارد و حداکثر مدت زمان استفاده از این بورسیه ۲ سال است. برای ادامه استفاده از این بورسیه در سال دوم، دانشجویان باید میانگین ۹۰۰ امتیاز بر اساس ECTS را در سال اول کسب کنند.

به‌ طور کلی تعداد بورسیه‌های پلاتین کمتر از طلایی و نقره‌ای می‌باشد و معیار انتخاب دانشجویانی که این بورسیه‌ها را می‌گیرند عملکرد و نمرات مقطع قبلی (کارشناسی)، پورتفولیو (در صورت نیاز) و انگیزه‌نامه (motivation letter) می‌باشد. لازم به ذکر است کسانی که هر نوع بورسیه دیگری را دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.

شرایط بورسیه تحصیلی فرانسه

بورسیه تحصیلی فرانسه، یکی از امتیازات ویژه‌ای است که علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. امکان دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه موجب شده است تا شمار دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این کشور به طور چشمگیری افزایش یابد. با این وجود فقط برخی از دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی هستند. به عنوان مثال در مقطع تحصیلی کارشناسی یا کالج شانس دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی بسیار پایین است. بنابراین دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره‌های تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در کشور فرانسه را دارند، می‌توانند برای دریافت این بورس‌های تحصیلی اقدام کنند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که بیشتر این بورس‌های تحصیلی به دانشجویان ممتاز تعلق می‌گیرد.

دولت فرانسه اعلام کرده است که با افزایش شهریه دانشگاه‌های دولتی در فرانسه، مبلغ بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی به ۳ برابر مبلغ فعلی افزایش خواهد داد. ۲۵% بورسیه‌های تحصیلی دولتی در فرانسه را وزارت امور خارجه فرانسه به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند. دانشگاه‌ها نیز بورسیه‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. بورسیه‌های تحصیل در فرانسه به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پوشش‌دهنده کل هزینه‌ها (Fully Funded) که شهریه دانشگاه و کل هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند.
  • پوشش‌دهنده بخشی از هزینه‌ها (Partially Funded) که شهریه دانشگاه و بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند.
  • تنها پوشش‌دهنده شهریه دانشگاه

دقت داشته باشید که شرایط دریافت هر بورسیه با بورسیه دیگر متفاوت است. دانشجویانی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه دارند، باید با مراجعه به سایت مربوطه مدارک مورد نیاز برای هر نوع بورسیه تحصیلی را مهیا و برای مؤسسه مورد نظر ارسال کنند. البته همان طور که در مقدمه اشاره شد،  بورسیه تحصیلی فرانسه در مقطع کارشناسی به متقاضیانی از اتباع غیر از اتحادیه اروپا تعلق نمی‌گیرد و احتمال اخذ بورسیه در این مقطع بسیار پایین است.

انواع بورسیه‌های تحصیلی فرانسه

دولت فرانسه همانند دیگر دولت‌های اروپایی برای تشویق دانشجویان به ادامه تحصیل در این کشور، بورسیه‌های مختلفی در نظر گرفته است که یکی از معرف‌ترین آن‌ها، بورسیه ایفل است. این بورسیه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های (مهندسی، علوم پایه (مقطع دکتری)، حقوق، اقتصاد و مدیریت، علوم سیاسی) تعلق می‌گیرد. برای دریافت بورسیه ایفل، باید به دانشگاه (مؤسسه آموزش عالی) محل تحصیل، درخواست دهید.

دانشگاه تعدادی از متقاضیان را انتخاب کرده و برای آنها فرم درخواست بورسیه را ارسال می‌کند سپس با استفاده از فرم‌های تکمیل‌شده توسط متقاضیان، از طریق سایت کامپوس فرانس برای آنها درخواست بورسیه می‌کند. تمام مؤسسات آموزش عالی فرانسه می‌توانند برای بورسیه ایفل اقدام کنند.

مبلغ بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد ۱۱۸۱ یورو در ماه و در مقطع دکتری ۱۴۰۰ یورو در ماه است. بورسیه ایفل همچنین بلیط رفت و برگشت (کشور مبدأ – محل تحصیل)، بیمه و… را نیز پوشش می‌دهد. از دیگر بورسیه‌های دولتی فرانسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه تحصیلی اراسموس پلاس (Erasmus +)

این بورسیه که توسط کمیسیون اتحادیه اروپا ارائه می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در این اتحادیه است. این بورس فقط مربوط به دانشجویان مقطع ارشد و دکتری است. حمایت مالی بورس اراسموس پلاس شامل هزینه یک بلیط رفت و برگشت به کشور مقصد و همچنین مبلغ ۸۵۰ یورو ماهانه برای مدت حضور دانشجو است که توسط اتحادیه اروپا و در بدو ورود به دانشجویان پرداخت می‌شود. شرط برخورداری از بورسیه حداقل معدل۱۷، نداشتن مشروطی در کارنامه آموزشی، داشتن مدرک زبان قابل قبول شامل IELTS، TOEFL و MSRT و ارائه رزومه پژوهشی است.

  • بورسیه تحصیلی (The Chateaubriand Fellowship)

این بورسیه توسط سفارت فرانسه در آمریکا به دانشجویان ممتاز دکتری در دانشگاه‌های آمریکا برای یک فرصت مطالعاتی ۴ تا ۹ ماه در فرانسه ارائه می‌شود.

 

شرایط بورسیه تحصیلی اسپانیا

عموماً دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا رقابتی است اما به طور کلی موارد زیر را می‌توان جزو شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در اسپانیا دانست:

  • رزومه تحصیلی قوی
    • تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در مقطع تحصیلی پیشین
    • معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین
    • داشتن مقالات ISI و شرکت در کنفرانس‌های علمی
    • سطح بالای دانش زبان انگلیسی و یا اسپانیایی (نمره بالای مدرک زبان)
  • انگیزه نامه تحصیلی مناسب
  • توصیه نامه تحصیلی از اساتید معتبر

البته همیشه داشتن همه موارد الزامی نیست، اما هریک از این موارد، شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا افزایش می‌دهد.

نحوه دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا

برای درخواست بورسیه تحصیلی دولت اسپانیا، متقاضیان باید فرم درخواست را به طور کامل پر کنند. این فرم را می‌توان از وزارت آموزش، یا وزارت امور خارجه اسپانیا دریافت کرد. فرم شامل پرسش‌های مختلفی و به طور خاص درباره درآمد دانشجو و والدین اوست. دانشجویان باید اطلاعات خواسته‌شده را به طور کامل وارد کنند تا کمک مالی را به موقع دریافت کنند. درخواست برای هر بورسیه تحصیلی در اسپانیا محدودیت زمانی دارد.

انواع بورسیه تحصیلی اسپانیا

مؤسسات بسیاری در اسپانیا بورسیه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند. برخی از این بورسیه ها مختص دانشجویان بین‌المللی است؛ اکثر بورسیه های تحصیلی وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش اسپانیا در این دسته قرار دارند. هریک از بورسیه‌های تحصیلی اسپانیا شرایط دریافت متفاوتی دارند. برخی از این بورسیه‌ها به شرح زیر است.

  • بورسیه های تحصیلی آژانس توسعه و همکاری‌های بین‌المللی اسپانیا
  • بورسیه مرکز ابرپردازش بارسلونا – موقعیت پژوهشی دانشجویی CNS در اسپانیا
  • موقعیت های دکتری SIMPaP برای دانشجویان بین‌المللی در MATHEGRAM ITN

 

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا

در کشور کانادا در مقطع کارشناسی به‌ندرت می‌توان برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه تحصیلی یافت. اما در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا می‌توان به دریافت بورسیه از دانشگاه امیدوار بود. البته بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی‌ ارشد در کانادا بیشتر مربوط به دوره‌های دانشگاهیِ پژوهش‌محور است. تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر ایران، داشتن سوابق پژوهشی بین‌المللی و مدرک زبان انگلیسی با نمره خوب می‌تواند دانشجویان را جهت کسب بورسیه تحصیلی در کانادا کمک کند. در حال حاضر بورسیه‌‌هایی که برای دانشجویان بین‌المللی قابل دسترس است به شرح زیر است:

  • بورسیه وانیر
  • فلوشیپ فوق دکتری بنتینگ
  • بورسیه نهاد پیر الیوت ترودو
  • بورسیه بین‌المللی لستر پیرسون
  • بورسیه دانشگاه یورک
  • بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • بورسیه دانشگاه کارلیتون
  • بورسیه دانشگاه مانیتوبا
  • بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه واترلو
  • بورسیه دانشگاه وینیپگ

 

شرایط بورسیه تحصیلی آلمان

هرچند تحصیل در دانشگا‌‌های دولتی آلمان رایگان است، اما تعداد زیادی بورسیه در آلمان وجود دارد که امکان تحصیل رایگان در این کشور را فراهم می‌کند. یکی از بورسیه های تحصیلی در آلمان بورسیه DAAD است. سرویس تبادل دانشگاهی آلمان یا DAAD، بورسیه‌های زیادی را برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌کند.

از دیگر بورسیه های تحصیلی در آلمان می توان به اراسموس پلاس (+Erasmusاشاره کرد. این مؤسسه که بزرگ‌ترین ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در اتحادیه اروپا است، توسط کمیسیون اروپا اداره می‌شود و دانشجویان بین‌المللی را برای تحصیل در اروپا حمایت مالی می‌کند. این مؤسسه کمک‌هزینه‌ای برای پوشش هزینه زندگی برای کسانی که در یک برنامه تبادل برای تحصیل در اروپا شرکت می‌کنند، فراهم می‌کند. علاوه بر بورسیه‌های دولتی، بورسیه‌های غیردولتی و بورسیه‌های دانشگاه‌های خاص وجود دارد که شرایط دریافت هر کدام با دیگری متفاوت است. برای مثال بورسیه Konrad-Adenauer-Stiftung یا KAS بورسیه ماهانه دوره‌های  کارشناسی ارشد و دکتری برای متقاضیان بین‌المللی با کمتر از ۳۰ سال سن است که موفق به دریافت یک مدرک دانشگاهی در کشور خود شده‌اند. متقاضی باید نشان دهد که یک سابقه دانشگاهی موفق و سابقه انجام کار داوطلبانه در راستای خدمت به جامعه کشور خود را دارد و به مسائل سیاسی علاقه‌مند است.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7163
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد شرایط بورسیه تحصیلی | مراحل اخذ بورسیه تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.