مزایا و معایب زندگی در آلمان + مهاجرت

آلمان

برای یافتن چگونگی وضعیت زندگی در آلمان و شرایط زندگی در آلمان در ابتدا می توان گفت که کشور آلمان واقع در قاره اروپا می باشد و پایتخت این کشور شهر برلین است. این کشور از شمال با دریای شمال، دریای بالتیک و دانمارک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با لوکزامبورگ، فرانسه، هلند و بلژیک همسایه است.

کشور آلمان یکی از قانونی ترین کشورها در اروپا و جهان است. با توجه به اینکه قوانین زندگی در آلمان برای شهروندان و مهاجران هیچ تفاوتی ندارد و قوانین شهری و مدنی این کشور برای همه افراد مقیم این کشور یکسان است، می توان گفت شرایط زندگی در المان برای مهاجران مطلوب است.

نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است و کمترین نرخ بیکاری را اتحادیه اروپا دارد، کشور آلمان نیازمند نیروی کار متخصص می باشد. به همین دلیل آلمان مقصد بسیاری از مهاجرانی است که به قصد کار مهاجرت می کنند.

 

در جدول زیر برخی از اطلاعات کلی کشور آلمان گنجانده شده است.

پایتخت برلین
زبان آلمانی
واحد پول یورو
وسعت ۳۵۷،۰۲۲ کیلومتر
جمعیت ۸۳،۱۶۶،۷۱۱ نفر

آب و هوای آلمان در طول سال

شرایط آب و هوایی کشور آلمان در طول سال معتدل قاره ای می باشد. این ویژگی در اکثر نقاط این کشور صدق می کند. در کشور آلمان زمستان ها سرد با میانگین دمای روزانه حدود 0 درجه سانتی گراد و تابستان ها دمای هوا گرم با حداکثر دمای 22.24 درجه سانتی گراد می باشد. شهرهای شمالی آلمان در فصل تابستان و در ماه های جولای و آگوست نسبت به سایر مناطق دارای آب و هوای ملایم تر می باشند. با توجه به اینکه این کشور در معرض توده های هوای ملایم اقیانوس اطلس و توده های هوای سرد روسیه و قطب شمال است اغلب آب و هوا در این کشور ناپایدار می باشد. با اوصاف ذکر شده موقعیت های مختلف هواشناسی از جمله برف، باران، باد، رعد و برق مکرراً دیده می شود.

 

شرایط اقتصادی آلمان

در مورد اقتصاد کشور آلمان باید گفت که اقتصاد این کشور یک اقتصاد بازار اجتماعی بسیار توسعه یافته می باشد. از نظر تولید ناخالص داخلی جزء پنج اقتصاد برتر در جهان و اروپا می باشد همچنین جزء 4 تولید کننده برتر قرار دارد. این کشور از لحاظ اقتصادی، تاثیر گذارترین در اتحادیه اروپا می باشد. در آلمان سطح فساد اقتصادی بسیار پایین و نوآوری در سطح بالایی قرار دارد. سیاست های پولی و اقتصادی این کشور توسط بانک مرکزی اروپا تدوین می گردد. با توجه به موقعیت مکانی کشور آلمان و تبادلات این کشور با سایر کشورهای اروپایی باید گفت که اقتصاد آلمان همواره رو به رشد می باشد. نرخ بیکاری در این کشور پایین می باشد که این امر می تواند جهت زندگی در آلمان برای ایرانیان بسیار حائز اهمیت باشد.

 

زندگی در آلمان برای مهاجران

زندگی در آلمان برای مهاجران به دلیل موقعیت های شغلی مطلوب و وجود دانشگاه های معتبر و رایگان بسیار مطلوب می باشد. در کنار این عوامل، مواردی همچون سطح بالای رضایت از زندگی، کیفیت مطلوب و امکانات عالی، زندگی در آلمان برای مهاجران را دلپذیر و مطلوب نموده است. اما در این کنار این موارد عواملی نیز وجود دارد که زندگی در آلمان برای مهاجران را با دشواری همراه کرده است و می توان از آن ها به عنوان معایب زندگی در آلمان نام برد.

فرهنگ جدید، زبان دشوار، سرد بودن شهروندان آلمانی و نژاد پرستی از جمله مشکلات مهاجرت به آلمان می باشند. در کنار این موارد، عواملی همچون وجود مالیات های متفاوت، طولانی بودن صدور پروانه ساخت و پیچیده بودن روند راه اندازی کسب و کار، نیز از دیگر معایب زندگی در آلمان محسوب می شود و باعث شده است تا زندگی در آلمان برای مهاجران اندکی با سختی مواجه شود.

 

بهترین شهر آلمان برای کار و زندگی

کشور آلمان دارای 80 شهر با حداقل 100 هزار نفر جمعیت است. به‌عنوان یک مهاجر، انتخاب کشور آلمان برای زندگی و تصمیم‌گیری برای نقل‌مکان به یکی از این شهرها، می‌تواند سخت باشد. داشتن اطلاعات کافی درباره آلمان، شرایط کار در آلمان و شهرهای آن، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند. ازاین‌رو، بهترین شهرهای این کشور را از جنبه‌های مختلف در ادامه دسته‌بندی کرده‌ایم.

بهترین شهرها برای زندگی

  1. آخن (Aachen): ارزان‌ترین شهر برای زندگی در آلمان.
  2. فرانکفورت (Frankfurt): پنجمین شهر بزرگ آلمان، پایتخت بانکی آلمان و اروپا.
  3. هامبورگ (Hamburg): دومین شهر بزرگ آلمان

شهرها برای کار در آلمان

  1. برلین (Berlin): پایتخت کشور، پرهیاهو و مرکز استارتاپ‌ها.
  2. مونیخ (Munich): گران‌ترین شهر کشور آلمان برای زندگی، درآمد بالا برای شهروندان.
  3. دوسلدورف (Düsseldorf): مرکزی برای کسب‌وکارهای استارتاپی.

شهر برای خانواده‌ها

مونیخ، بهترین مکان برای زندگی در آلمان برای خانواده‌ها است. این شهر از مزایای ویژه‌ای از جنبه‌های آموزشی، کار، مقرون به‌صرفه بودن هزینه‌ها، امنیت، داشتن اوقات فراغت و … برخوردار است.

ارزان‌ترین شهرهای آلمان

  • لایپزیگ (Leipzig)
  • بوخوم (Bochum)
  • کیل (Kiel)
  • سیگن (Siegen)
  • ینا (Jena)
  • اسنابروک (Osnabrück)
  • برمن (Bremen)

 

هزینه های زندگی در آلمان

زندگی در آلمان و هزینه های آن یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن پرداخت. با فرض ثابت بودن سبد مصرفي خانوار و در نظر گرفتن احتمال جانشيني کالاها از سوي مصرف کننده، شاخص قيمت مصرف کننده ( CPI) هزينه ي زندگي را از يک سال به سال ديگر بيش از مقدار واقعي آن اندازه گيري مي کند. در جدول ذیل شاخص هزینه های زندگی معمولی برای یک خانواده 4 نفره نمایش داده شده است . مثلا شاخص هزینه های زندگی دوسلدوف بسیار بالاتر از شاخص هزینه های زندگی در لایپزیگ می باشد.

 

رتبه بندی شهر هزینه زندگی شاخص
1 دوسلدورف 85.64
2 فرانکفورت 84.17
3 هامبورگ 81.65
4 مونیخ 80.21
5 هایدلبرگ 76.42
6 اشتوتگارت 74.47
7 برلین 72.5
8 کارلسروهه 72.50
9 بون 72.00
10 کلن 71.51
11 نورمبرگ 70.95
12 آخن 69.61
13 درسدن 67.98
14 برمن 67.00
15 لایپزیگ 66.60

در ادامه توجه شما را به انواع هزینه های مایحتیاج زندگی در آلمان جلب می نماییم:

قیمت € سوپر مارکت
0.78 شیر (یک لیتر )
1.14 نان سفید (500 گرم )
1.79 برنج سفید (یک کیلو )
1.70 تخم مرغ (12 تایی)
7.42 پنیر محلی (یک کیلو)
6.63 سینه مرغ (یک کیلو)
0.99 کاهو (یک سر)
قیمت € سوپر مارکت(یک کیلوگرم)
2.05 سیب
1.62 موز
2.31 پرتغال
2.72 گوجه فرنگی
1.04 سیب زمینی
0.85 پیاز
11.60 گوشت گوساله
قیمت € سوپر مارکت
0.32 آب معدنی 1.5 لیتری
6.00 سیگار مارلبرو
4.00 شراب یک لیتری
0.69 آبجو داخلی نیم لیتری
1.24 آبجو وارداتی 0.33 لیتری
2.13 کوکا کولا 0.33 لیتری
2.64 کاپوچینو
قیمت € رستوران در آلمان
10.00 رستوران ارزان قیمت
45.00 دو نفره رستوران متوسط
7.00 مک دونالد
6.50 برگرکینگ
قیمت € حمل و نقل
2.70 بلیط یک طرفه مترو
70.00 بلیط ماهانه
3.50 تاکسی تریپی
30.00 تاکسی ساعتی
2.00 تاکسی کیلومتری
1.33 بنزین لیتری
قیمت € خرید و اجاره مسکن
675.30 اجاره آپارتمان یک خوابه مرکز شهر
503.43 اجاره آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر
1323.20 اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر
959.664 اجاره آپارتمان 3خوابه خارج مرکز شهر
4349.49 خرید آپارتمان مرکز شهر هر متر مربع
2942.93 خرید هر متر مربع آپارتمان خارج مرکز شهر
قیمت € موارد مختلف
0.09 تعرفه تلفن همراه هر دقیقه
27.90 اینتر نت 60 مگ در ثانیه نا محدود
214.10 برق،حرارتی،برودتی،آب و زباله
28.01 باشگاه بدنسازی بزرگسالان ماهنه
3.00 سینما برای هر نفر
77.16 مهد کودک ماهانه
2182.37 میانگین حقوق ماهانه با مالیات

نگاهی گذرا به مزایای زندگی در آلمان

  • سیستم جاده‌ای مطلوب و حمل‌ونقل بسیار پیشرفته
  • دسترسی آسان و امکان سفر به سایر کشورهای اروپایی بدون نیاز به پاسپورت
  • هزینه‌های پایین زندگی در مقایسه با کشورهای دیگر قاره اروپا
  • تحصیلات رایگان یا کم‌هزینه در دانشگاه‌های دولتی آلمانی‌زبان
  • دسترسی آسان به خدمات شهری
  • وجود تعادل میان کار و زندگی، به شکلی که به ‌ندرت در روزهای تعطیل کار می‌کنند.
  • جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بسیار متنوع

 

معایب مهاجرت به آلمان

مهاجرت به هر کشوری در کنار مزایای فراوان می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. به‌علاوه گاهی برخی مزیت‌ها می‌تواند یک مانع یا مشکل برای فرد متقاضی محسوب شود. در ادامه به برخی از معایب مهاجرت به آلمان می‌پردازیم.

زبان آلمانی

شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین سختی‌های مهاجرت به آلمان را زبان این کشور دانست. این زبان به یکی از دشوارترین زبان‌های زنده دنیا معروف است. در صورتی ‌که متقاضی قصد مهاجرت تحصیلی با کورس‌های انگلیسی را داشته باشد باز هم باید به سطح متوسطی از این زبان تسلط یابد.

زبان رسمی این کشور آلمانی است و مردم آن حتی در صورت تسلط به زبان انگلیسی به ‌ندرت از آن استفاده می‌کنند. اشخاصی که به این کشور مهاجرت می‌کنند در صورت عدم تسلط به زبان آلمانی دچار مشکلات فراوانی حتی در ارتباطات روزمره می‌شوند.

میزان مالیات بالا

از دیگر بدی‌های مهاجرت به آلمان می‌توان به سطح بالای مالیات اشاره کرد. بخش زیادی از این مالیات صرف هزینه‌های درمان و آموزش می‌شود. گاهی میزان آن به ۴۰ درصد نیز می‌رسد. این مالیات از محل درآمد هر شخص کسر می‌شود. شاید بتوان گفت به همین دلیل بسیاری از افراد که رؤیای ثروتمند شدن را در سر می‌پرورانند این کشور را به‌عنوان مقصد اول انتخاب نمی‌کنند.

 

معضلی برای دوچرخه‌دوستان

همان‌طور که گفته شد برخی از مزایای این کشور می‌تواند یک مشکل برای برخی از افراد به شمار رود. یکی از مزایای این کشور حمل‌ونقل بسیار پیشرفته است. این مزیت برای افرادی که علاقه‌مند به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری هستند می‌تواند سختی‌ها و محدودیت‌هایی را ایجاد کند. زیرا که عبور از اکثر خیابان‌های این کشور دشوار است و محل عبور عابر پیاده در خیابان‌های اصلی با فاصله زیاد از هم طراحی شده‌اند.

به‌علاوه قوانین سخت مربوط به دوچرخه‌سواری مثل ممنوعیت و جرم بودن دوچرخه‌سواری دو نفر در امتداد هم باعث شده بسیاری قید استفاده از این وسیله را بزنند. این کشور در موقعیت‌های مختلف مثل پارک ماشین در مسیرهای دوچرخه‌سواری نشان داده است با تمام پیشرفت‌ها، برای دوچرخه‌سواران اهمیت زیادی قائل نیست. این می‌تواند یکی از معایب مهاجرت به آلمان برای متقاضیان دوچرخه‌دوست باشد.

شوخ‌طبعی کم

از دیگر مواردی که به‌عنوان معایب مهاجرت به آلمان وجود دارد، رفتار نسبتاً جدی آلمانی‌ها است. اغلب افراد آلمانی شوخ‌طبعی کمی نسبت به مهاجرین خارجی دارند. این می‌تواند برای کسانی که با فرهنگی متفاوت زندگی کرده‌اند از ‌جمله ایرانی‌ها، دشواری‌هایی را به همراه داشته باشد. البته در صورتی ‌که مهاجرین موفق به برقراری ارتباطی دوستانه با آلمانی‌ها شوند می‌توانند شرایط مطلوب‌تری را تجربه کنند.

یکشنبه‌های تعطیل

از معایب مهاجرت به آلمان می‌توان به یکشنبه‌های تعطیل اشاره کرد. در روزهای یکشنبه تمامی مغازه‌ها و فروشگاه‌های این کشور تعطیل است. به ‌طوری ‌که اکثر ساکنین این کشور در صورت نیاز به مواد خوراکی در روزهای قبل از یکشنبه اقدام به خرید برای اقلام و مواد غذایی موردنیاز خود می‌کنند. شاید بتوان به یکشنبه‌های این کشور عنوان شهر ارواح را داد.

 

زمان محدود خرید کردن

به‌ غیر از تعطیلی روزهای یکشنبه ساعت کاری مغازه‌ها حدود ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر است. شاید در نگاه اول مطلوب به نظر برسد اما باید گفت بخش اعظمی از این ساعات با ساعت کاری افراد هم‌پوشانی دارد و در نتیجه به‌ طور کلی با ساعت خرید محدودتری در این کشور روبرو هستیم.

در نتیجه لازم است برای کوچک‌ترین کارها همچون خرید کردن برنامه‌ریزی داشت. اگر شما جزو افرادی هستید که کمتر با برنامه‌ریزی سروکار دارید یا عادت به خرید روزانه در روزهای تعطیل دارید، این موضوع می‌تواند برای شما یکی از معایب مهاجرت به آلمان باشد.

آب‌وهوای سرد و بارانی

با وجود زیبایی‌های بصری بسیار در این کشور حدود ۳۶ درصد مهاجران از آب‌وهوای این کشور ناراضی بوده‌اند. درواقع می‌توان گفت یکی از معایب مهاجرت به آلمان نوع آب‌وهوای این کشور است. تنها در زمانی می‌توان از آب‌وهوای این کشور رضایت داشت که عاشق آب‌وهوای بارانی، سرد، همراه با تاریکی‌های طولانی‌مدت بود.

در زمستان خورشید به طور حدودی ساعت ۴ غروب می‌کند. مردم این کشور اغلب سال شاهد برف ‌و باران هستند. حتی در تابستان نیز دمای هوا به ‌ندرت به بالای ۳۰ درجه می‌رسد. این می‌تواند برای مهاجرین کشورهای گرمسیر که اغلب روزهای آفتابی را تجربه کرده‌اند دشوار باشد.

 

 

هزینه بالای قطار

در نگاه اول هزینه بالای قطار نمی‌تواند یکی از دلایل اصلی برای صرف‌نظر کردن از انتخاب این کشور و از معایب مهاجرت به آلمان باشد. اما باید توجه داشت هزینه بلیت قطار در این کشور حتی از بلیت هواپیما نیز گران‌تر است. افراد ناچارند برای حمل‌ونقل خصوصاً حمل‌ونقل داخلی از قطار استفاده کنند. در نتیجه متقاضیان در صورت انتخاب این کشور باید به این نکته توجه لازم را داشته باشند.

رقابت شدید

به دلیل اینکه غالب جمعیت آلمان را افراد تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهد، رقابت بالایی برای موقعیت‌های شغلی مختلف وجود دارد. این رقابت می‌تواند چالشی بزرگ برای مهاجرین این کشور باشد به‌ طوری‌ که دستیابی به برخی از مشاغل برای متقاضیان غیرممکن شود. این در صورتی است که در سایر کشورها با مهارت و تخصص کمتر می‌توان مهاجرت راحت‌تری را تجربه کرد.

همیشه خارجی ماندن

یکی دیگر از معایب مهاجرت به آلمان بحث خارجی بودن است. برای آلمانی‌ها مهاجرین همیشه خارجی خواهند ماند. به شکلی که حتی اگر مادربزرگ یا پدربزرگ یک شهروند آلمانی در کشوری دیگر مثل ایران به دنیا آمده باشد، به‌جای آلمانی هنوز هم به نام ایرانی شناخته می‌شود.

این موضوع می‌تواند احساسات نامطلوبی را در مهاجرین تازه‌وارد ایجاد کند. در حالی‌ که در برخی از کشورها مثل کانادا به دلیل تنوع ملیت بحث خارجی بودن کمتر احساس می‌شود. به همین دلیل در این کشورها مهاجرین احساس غربت کمتری را تجربه خواهند کرد.

تنوع غذایی کم

کشور آلمان را شاید بتوان با پرتزل و چوب‌شورهای خوش طعم و آبجوهای باکیفیت و متنوع شناخت. اما شهرت غذایی این کشور به همین چند قلم خلاصه می‌شود. به‌علاوه این کشور غذای محلی خاصی ندارد. شاید به دلیل پیشینه تاریخی است که هنوز سیب‌زمینی و نان جزو پای ثابت سبد غذایی آلمانی‌ها به شمار می‌رود.

این موضوع برای افرادی که از کشورهای آسیایی با تنوع غذایی بالا به آلمان مهاجرت می‌کنند می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. برای همین تنوع غذایی پایین را نیز در لیست معایب مهاجرت به آلمان قرار دهید. گاهی حتی ممکن است افراد مجبور شوند برای یک غذای متنوع به رستوران‌های خارجی سر بزنند

 

مشکلاتی در خدمات درمانی

دیرکرد دولت در پرداختی‌های مربوط به بحث‌های درمانی باعث شده مراکز و تیم‌های درمانی همکاری کمتری با دولت داشته باشند. در نتیجه دریافت خدمات درمانی با بیمه‌های دولتی دشوار و گاهی در برخی ایالات این کشور ناممکن است.

پول نقد به ‌جای کارت‌های بانکی

شاید جالب باشد که بدانید این کشور برخلاف بسیاری از کشورها پول نقد را بر کارت‌های بانکی ترجیح می‌دهند. حتی در برخی از فروشگاه‌ها استفاده از کارت‌های بانکی ممنوع است. این موضوع را می‌توانید در لیست معایب مهاجرت به آلمان بگنجانید. زیرا برای مهاجرینی که مدام خریدهای خود را از طریق کارت‌های بانکی انجام داده‌اند کار کردن با پول نقد می‌تواند دشوار باشد.

 دسترسی دشوار به اینترنت خانگی

از دیگر معایب مهاجرت به آلمان می‌توان به دسترسی سخت به اینترنت خانگی اشاره کرد. برای این کار باید یک پروسه اداری طولانی طی شود تا بعد ۴ تا ۶ هفته بتوان اینترنت خانگی را راه انداخت. این نکته در مورد خانه‌های اجاره‌ای نیز به همین صورت است.

سیستم بانکداری و حقوقی دقیق

هر متقاضی با شنیدن جمله آلمان داری سیستم بانکداری بسیاری دقیقی است، احساس می‌کند این مورد یک مزیت فوق‌العاده به‌ حساب میاید. اما باید گفت به ‌موازات مزیت‌های این سیستم چالش‌های بسیاری برای مهاجرین به وجود آمده است. به طور مثال در صورتی ‌که فردی گردش مالی غیرمنطقی و نامتعارفی داشته باشد، باید صریحاً به دولت و بانک مذکور پاسخگو شود.

رک بودن آلمانی‌ها

نمی‌توان به ‌طور کلی این مورد را یکی از معایب مهاجرت به آلمان دانست. ولی این تفاوت فرهنگی می‌تواند برای ایرانی‌هایی که فرهنگشان توأم با تعارف است کمی سخت باشد. به طور مثال گفتن جمله آن خوراکی را به من بده شاید بی‌ادبی به نظر برسد و فرد مهاجر را ناراحت کند. اما در واقع آلمانی‌ها حرفشان را مستقیم و کوتاه بیان می‌کنند. مطمئناً مدتی طول بکشد که مهاجرین با این امر کنار بیایند.

یک پلیس درون هر آلمانی

هنوز فرهنگ تذکر دادن در آلمانی‌ها وجود دارد. از مواردی که آلمانی‌ها خیلی روی آن حساس هستند می‌توان به عبور از خیابان در زمان چراغ قرمز یا بازیافت اشتباه اشاره کرد. در هر شهروند آلمانی پلیسی وجود دارد که تلاش می‌کند به ‌اندازه خود، قانون را به اجرا درآورد. برای همین نباید تعجب کرد اگر از فردی اشتباهی سر بزند و آلمانی‌ها به او تذکر بدهند. این می‌تواند نکته‌ای مثبت تلقی شود ولی اگر برای یک مهاجر شنیدن مدام امر و نهی از غریبه‌ها سخت باشد ممکن است تا مدتی اذیت شود.

خیلی هم حق با مشتری نیست!

رستوران‌های این کشور در مقایسه با دیگر کشورها خدمات کم‌کیفیت‌تری را ارائه می‌دهد. البته این موضوع در مورد همه رستوران‌ها صدق نمی‌کند. اما به ‌طور کلی شعار همیشه حق با مشتری است زیاد در رستوران‌های این کشور مصداق ندارد.

دوستداران نامه‌های رسمی

آلمانی‌ها برخلاف سایر کشورها عاشق نامه‌های رسمی و وحشتناک‌اند. برای همین در صورتی‌ که اجاره خانه شخصی عقب بیفتد صاحب‌خانه به‌ جای زنگ زدن یا حضور در جلوی در خانه وی، از نامه تهدیدآمیزی با تیتر تخلیه فوری استفاده می‌کند. حتی امکان دارد نامه‌ای با مضمون ضبط شدن ماشین دریافت کنید، در حالی‌ که اصلاً ماشینی ندارید! در نتیجه مهاجرین نباید از این نوع نامه‌ها زیاد تعجب کنند زیرا که این امر در این کشور بسیار مرسوم است.

سیگار در همه‌جا

کشور آلمان برخلاف قوانین سفت‌وسخت خود، برای سیگار کشیدن قانون خاصی ندارد. در مقایسه با سایر کشورها سخت‌گیری‌های کمتری برای سیگار کشیدن در نقاط مختلف شهری وجود دارد. این نکته با اینکه برای مهاجرین سیگاری مطلوب به نظر می‌رسد اما برای غیرسیگاری‌ها و بیماران ریوی می‌تواند عکس آن باشد.

در صورتی‌ که شما سیگاری نباشید و بوی سیگار برایتان نامطبوع و اذیت‌کننده باشد باید بدانید ممکن است بعد از یک روز گشت‌وگذار در آلمان با لباس‌هایی با بوی سیگار به خانه بازگردید. این مورد می‌تواند یکی از معایب مهاجرت به آلمان برای افراد غیرسیگاری باشد.

عدم ادغام دانشجویان در میان آلمانی‌ها

دانشجویان مهاجر معمولاً در گروه‌های هم‌ملیتی خود قرار می‌گیرند و این می‌تواند شانس حضور میان دانشجویان آلمانی و آشنایی با فرهنگ آن‌ها را کاهش دهد. شاید به همین دلیل است که دوستی میان آلمانی‌ها و مهاجرین به‌ مراتب دیرتر شکل می‌گیرد.

مشکلات کاریابی برای خارجی‌ها

سطح بیکاری در آلمان بسیار پایین است. این گفته باعث می‌شود اغلب مهاجرین گمان کنند تنها با سطح علمی بالا می‌توانند به‌ راحتی وارد بازار کار شوند. اما کاردرست و بی‌عیب، مهم‌ترین فیلتر برای شرکت‌ها و سازمان‌های این کشور است. در نتیجه مهاجرین قبل از هر چیز باید ابهامات خود را از طریق کارآموزی‌های مختلف، مهارت‌های زبانی و ارتباط مطلوب با آلمانی‌ها کاهش دهند.

اجاره بالای مسکن

شاید بتوان یکی از معایب مهاجرت به آلمان را مبالغ بالای اجاره دانست. حدود ۴۶ درصد از مردم آلمان صاحب‌خانه هستند. از میان هزینه‌های گوناگون بخش اعظمی از آن را اجاره‌خانه‌ها تشکیل داده‌اند. به‌ طوری ‌که بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته حدود ۲۸ درصد از هزینه زندگی مردم در آلمان در سال ۲۰۲۰ به هزینه اجاره خانه اختصاص‌ یافته است.

البته هزینه خانه در این کشور مثل سایر کشورها در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است. به طور میانگین اجاره یک آپارتمان تک خواب در وسط شهر حدود۷۴۲.۸۷€ برآورد می‌شود. همین خانه با شرایط یکسان در حومه شهر به طور میانگین حدود ۵۶۰.۳۶€ قیمت دارد. مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت نیز به گران‌ترین شهرهای آلمان معروف‌اند.

همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که همه خانه‌های آلمانی مبله نیستند. نمی‌توان انتظار داشت خانه‌ای که شما اجاره می‌کنید حتماً وسایل ضروری مثل ماشین لباس‌شویی، مبل و وسایل آشپزخانه را دارا باشد. درنتیجه در صورت انتخاب این کشور حتماً باید پولی را برای خرید احتمالی این لوازم کنار بگذارید.

 

وقت‌شناسی بالا

وقت‌شناسی بالا در میان آلمانی‌ها می‌تواند به‌عنوان نقطه قوت بزرگی توصیف شود. این نکته می‌تواند برای مهاجرینی که وقت‌شناسی پایینی دارند یا ممکن است مدام در قرارها یا امور خود تأخیر داشته باشند چالشی بزرگ به همراه داشته باشد.

نادر بودن دوستی‌های عمیق

از دیگر معایب مهاجرت به آلمان کمیاب بودن دوستی‌های عمیق است. آلمانی‌ها به‌ندرت با افراد مهاجر وارد رابطه دوستی می‌شوند. این موضوع برای مهاجرانی که از خانواده و دوستان خود دور هستند می‌تواند احساس دلتنگی بیشتری را ایجاد کند. در صورت تمایل به برقراری ارتباط با این افراد باید خود شما پیش‌قدم شوید.اگر خواهان مهاجرت به آلمان هستید و می خواهید به سوال، برای مهاجرت به آلمان از کجا شروع کنم، پاسخ دهید، می بایست در ابتدای امر در مورد کشور آلمان اطلاعاتی به دست بیاورید و بهترین نقاط این کشور برای زندگی از نظر خودتان را پیدا کنید. پس از آن می بایست حتما با یک مشاور بهترین مسیر مهاجرتی متناسب با شرایط خود را انتخاب نمایید.

  • مراحل مهاجرت به آلمان

    تهیه و ارائه میزان تمکن مالی مورد نیاز:
    از طریق هر مسیر مهاجرتی که اقدام بکنید می بایست نشان دهید که هزینه های لازم برای زندگی در آلمان را دارید.

    تهیه و ارائه بیمه درمانی:

    برای مهاجرت قانونی به آلمان از تمامی مسیرها و زندگی در این کشور می بایست بیمه درمانی داشته باشید که البته این بیمه می تواند متناسب با شرایط شما دولتی یا خصوصی باشد. بدون داشتن بیمه درمانی نمی توانید ویزای آلمان را اخذ نمایید.

    فراگیری زبان:

    برای تحصیل، کار و در نهایت زندگی در کشور آلمان می بایست از حداقل دانش زبانی بهره مند باشید.

    گردآوری و تهیه مدارک:

    باید تمامی مدارک لازم برای مسیر مهاجرتی خود را آماده کنید.

    اخذ ویزا:

    پس از انجام تمامی مراحل بالا می توانید برای اخذ ویزای آلمان اقدام نمایید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=6995
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

1 نظر در مورد مزایا و معایب زندگی در آلمان + مهاجرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بازتاب: شرایط مهاجرت تحصیلی و مدارک مورد نیاز - نوشتنی