ال کارنتین چیست؟موارد مصرف و عوارض آن !

ال کارنیتین چیست؟

ال – کارنیتین (L – Carnitine) یک مشتق اسید آمینه است که در بدن تولید می‌شود. این ماده به بدن کمک می‌کند تا چربی را به انرژی تبدیل کرده و بدن نیز می‌تواند ال – کارنتین را به ترکیبات شیمیایی دیگری به نام استیل الکارنیتین (acetyl-L-carnitine) و پروپیونیل الکارنیتین (propionyl-L-carnitine) تبدیل نماید.

منابع غذایی ال کارنیتین

علاوه بر اینکه ال – کارنتین در بدن تولید می‌شود، دریافت این ماده از برخی مواد غذایی نیز امکان پذیر است.  ال – کارنینین به صورت طبیعی در پروتئین های حیوانی یافت می شود. این ماده به میزان زیاد در بسیاری از منابع پروتئینی حیوانی یافت می‌شود.
بهترین منابع غذایی الکارنیتین به ترتیب غنی بودن از این ماده عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • شیر
  • ماهی کاد پخته
  • سینه مرغ پخته
  • پنیر چدار
  • نان غلات کامل

 

آیا ال‌کارنیتین برای بدن ضرورت دارد؟

‍ الکارنیتین یک ماده مغذی ضروری است. اما به طور کلی بدن می‌تواند به اندازه کافی از آن بسازد؛ هرچند در برخی موارد، اگر بدن نتواند به اندازه کافی بسازد، به مکمل‌های خوراکی نیاز خواهد بود. در بدن، کبد و کلیه‌ها، ال‌کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌کنند. کلیه‌ها نیز می‌توانند L Carnitin را برای استفاده بعدی ذخیره کنند و اضافی را از طریق جریان ادرار از بین ببرند.

اجزا و مواد تشکیل‌دهنده ال‌کارنیتین

اگرچه بسیاری از مردم ال کارنیتین را یک آمینواسید می‌نامند، اما درواقع بیشتر به یک ماده ویتامین‌مانند شبیه است که نقش‌های متعددی را در بدن ایفا می‌کند. این ریزمغذی در کبد و کلیه، از دو اسیدآمینه ضروری (لیزین و متیونین) ساخته می‌شود. برخی از متخصصان پزشکی این ماده مغذی را به‌شکل مکمل برای کمک به بیماران مبتلابه بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلال نعوظ و سایر بیماری‌ها نیز تجویز می‌کنند.

اما به‌دلیل نقشی که در متابولیسم چربی دارد، بیشتر به‌عنوان مکمل کاهش وزن درکنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش شناخته شده است. بااین‌حال، غالب ادعاهای رایج در مورد مکمل‌ها با علم مطابقت ندارد. درواقع، نقش عمده این ریزمغذی در بدن، انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری و تولید انرژی است. میتوکندری دراصطلاح، موتور محرکه سلولی است.

در اینجا به انواع کارنیتین اشاره می کنیم

  • دی-کارنیتین: این شکل غیرفعال با ممانعت از جذب دیگر اشکال مفید باعث کمبود کارنیتین در بدن می شود.
  • استیل-ال کارنیتین: این شکل که غالبا ALCAR نام دارد، موثرترین شکل از کارنیتین برای عملکرد مغز است. مطالعات پیشنهاد می کنند که این شکل می تواند برای بیماری های تحلیل عصب مفید باشد.
  • پروپیونیل-ال کارنیتین: این شکل برای مسایل گردش خون مثل بیماری عروق محیطی و فشارخون بالا مناسب است. این شکل می تواند تولید نیتریک اکساید را تقویت کند و جریان خون را بهبود بخشد.
  • ال کارنیتین ال-تارترات: این شکل معمولا بدلیل بالا بودن سرعت جذب به مکمل های ورزشی اضافه می شود و می تواند به درد و احیای عضله بعد از ورزش کمک کند.

 

 

عوارض ال کارنیتین چیست؟

اما عوارض قرص ال کارنتین چیست و مصرف این مکمل غذایی چه خطرات احتمالی برای سلامتی دارد؟ مصرف الکارنیتین همواره در کوتاه مدت با عوارض همراه نبوده اما در طول استفاده طولانی مدت و مداوم (مثلا یک سال) می‌تواند حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، سوزش قلب، اسهال، تشنج، بوی بد عرق و نفس را در پی داشته باشد.

سعی کنید D-carnitine و  DL-carnitine را مصرف نکنید زیرا این دو نوع کارنتین ممکن است در عملکرد الکارنیتین تداخل ایجاد کرده و شرایطی مشابه کمبود الکارنیتین را به وجود آورند. علاوه بر این‌ها، ممکن است که الکارنیتین در عملکرد داروهای هورمون تیروئید و دارو ضد انعقاد وارفارین تداخل ایجاد نماید.

لازم به ذکر است که عوارض ال کارنیتین مایع نیز مشابه نوع قرص یا پودر آن بوده و از این نظر تفاوتی میان دو نوع مختلف این مکمل وجود ندارد.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7178
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد ال کارنتین چیست؟موارد مصرف و عوارض آن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.