بهترین زمان مصرف قرص آهن _ نوشتنی

 

قرص آهن

مقدمه

اگر شما فردی هستید که دچار کم خونی فقر آهن شده اید شاید یکی از سوالاتی که بارها در ذهن تان ایجاد شده این باشد که برای جذب بهتر آهن بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی در طول روز است ؟

کمبود آهن و کم خونی فقر آهن یکی از مهمترین کمبودهای تغذیه ای در زنان و دختران جوان و کودکان زیر 3 سال است . علائم کمبود آهن به شکل ضعف و بی حالی ، بی قراری ، بی حوصلگی ، سرگیجه ، احساس مور مور شدن دست و پاها ، رنگ پریدگی صورت ، وزوز گوش ، کاهش قدرت یادگیری ، کاهش قدرت تمرکز و در موارد شدیدتر حتی ممکن است به صورت تپش قلب و مشکلات مشابه خودش را نشان دهد .

برای پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی استفاده از منابع غذایی غنی از آهن می تواند بسیار موثر باشد . غذاهایی مثل جگر سیاه ، گوشت های احشایی مثل دل و قلوه ، گوشت های قرمز ، انواع گوشت طیور و آبریان ، زرده تخم مرغ ، حبوبات ، سبزیجات برگ سبز تیره هستند .

آهن موجود در منابع غذایی حیوانی از نوع آهن هم است و درصد جذب بالاتری نسبت به آهن گیاهی یا آهن غیر هم دارد و جذب آن تحت تاثیر عوامل افزایش دهنده یا کاهنده جذب آهن قرار نمی گیرد . اما برعکس آهن غیر هم که در غذاهای گیاهی وجود دارد ، درصد جذب پایینی دارد و خیلی می تواند تحت تاثیر عوامل کاهنده یا افزایش دهنده جذب آهن قرار بگیرد .

 

اگر آهن مصرف می‌کنیم، حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از مصرف مکمل آهن، باید از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنیم:

  • پنیر و ماست
  • تخم‌مرغ
  • شیر
  • اسفناج
  • چای یا قهوه
  • نان‌های سبوس‌دار
  • غلات و کورن‌فلکس

 

 

بهترین زمان مصرف قرص آهن

در اکثر منابع علمی توصیه شده است که قرص آهن را با معده خالی مصرف کنید. بر این اساس ۱ ساعت قبل از غذا و ۲ ساعت قبل از غذا بهترین زمان مصرف قرص آهن است. مطالعات نشان داده است که اگر مکمل آهن در کنار وعده‌های غذایی مصرف شود، جذب آن کاهش خواهد یافت زیرا بعضی از مواد غذایی در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند.

منابع کلسیم، مواد غذایی حاوی فیتات (مثل غلات و حبوبات) و همچنین اسید اگزالیک که در بسیاری از مواد غذایی مثل اسفناج، چای، چغندر و … وجود دارند، می‌توانند جذب آهن در بدن را کاهش دهند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود قرص آهن با معده خالی مورد استفاده قرار گیرد.

شاید کمی برایتان سخت باشد که درست در زمانی که معده خالی است قرص آهن را مصرف کنید. به این منظور به نکات زیر توجه نمایید:

  • یکی از بهترین زمان‌ها برای اینکه به منظور خوردن قرص آهن معده خالی باشد، قبل از خواب است. از ۲ ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید، هیچ چیزی نخورید و بعد موقع خواب مکمل آهن خود را مصرف کنید.
  • درست است که گفتیم در کنار غذای خود قرص آهن را نخورید اما در کنار میوه‌هایی مثل مرکبات می‌توانید این مکمل را مصرف نموده و جذب آن را در بدن خود به حداکثر برسانید. زیرا مرکبات منابعی غنی از ویتامین C هستند و این ویتامین جذب آهن را زیاد می‌کند.

قرص آهن را صبح بخوریم یا شب ؟

به عنوان یک قاعده کلی بهترین زمان مصرف قرص آهن زمانی است که شما ناشتا بوده و هنوز صبحانه خود را نخورده باشید. بهترین نوشیدنی که همزمان با بلع قرص می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، یک لیوان آب پرتقال است زیرا مقادیر قابل توجهی ویتامین ث را در خود جای داده است. اما بعضی از افراد معده‌های حساسی دارند و یا با خوردن قرص آهن دچار عوارض جانبی می‌شوند. در این صورت به ناچار می‌توان مکمل آهن را بعد از وعده غذایی میل کرد. همچنین چنانچه توضیح دادیم قبل از خواب نیز زمان مناسبی برای خوردن این مکمل است.

 

یکی از دلایل وجود کم خونی در خانم ها خونریزی های شدید دوران پریودی است اگر شما هم جزو خانم هایی هستید که در دوران قاعدگی خود خونریزی شدیدی دارید ( اگر کمتر از 2 ساعت مجبور هستید پد بهداشتی خود را عوض کنید خونریزی شما شدید است ) حتما نیاز هست که در این دوران از مکمل آهن و اسید فولیک استفاده کنید . حتی خیلی از متخصصین زنان به خانم هایی که دچار کم خونی هستند توصیه می کنند مصرف قرص آهن را در این دوران افزایش دهند .

حتی اگر شما کم خونی ندارید می توانید جهت پیشگیری از کم خونی فقط در زمان پریود خود از قرص آهن با دوز حدود 30 میلی گرم استفاده کنید .

اما بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریود مثل بقیه مواردی که صحبت کردیم صبح ناشتا نیم ساعت قبل از صبحانه است چون آهن با معده خالی جذب بهتری دارد اما اگر با خوردن قرص آهن دچار عوارض گوارشی می شوید بهتر است آن را شب قبل از خواب با یک لیوان پر آب میل کنید .

 

 

قبل از مصرف قرص آهن اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، با پزشک مشورت کنید:

-الکل
-بیماری روده
-کم خونی همولیتیک
-میزان آهن بالا (هموکروماتوز، هموسیدروز)
-بیماری کبد
– مشکلات بلع
-زخم معده یا سایر مشکلات معده
-واکنش غیرمعمول یا آلرژیک به آهن، سایر داروها، غذاها، رنگ ها یا مواد نگهدارنده
-بارداری یا تلاش برای باردار شدن
-شیر دادن

قرص آهن می ‌تواند به ویژه در میان افرادی که مستعد سطوح پایین آهن هستند، مفید باشد. به خصوص اگر قادر به حفظ میزان مناسب آهن از طریق رژیم غذایی نیستند. افرادی که بیشترین نیاز به مصرف قرص آهن دارند، شامل موارد زیر می شود:

– باردار
-نوزادان و کودکان خردسال
-افرادی که مرتب خون اهدا می کنند
-سرطان
-ختلالات گوارشی
-تحت عمل جراحی معده قرار گرفته اند
– مبتلا به نارسایی قلبی
-کسانی که از داروهای کاهش دهنده آهن استفاده می کنند، مانند داروهایی که برای کاهش اسید معده استفاده می شود
-به طور منظم در ورزش های سنگین شرکت می کنند
-گیاه خواران
-اختلالات خونی مانند تالاسمی یا کم خونی داسی شکل
-الکلیسم

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7329
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بهترین زمان مصرف قرص آهن _ نوشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.