بورس چیست ؟

بورس نامی آشنا در بین مردم است که هر کسی حداقل یکبار در مورد آن شنیده است.

در این مقاله به معرفی بورس و برخی از ویژگی های آن می پردازیم و برای اطلاعات و دانش بیش تر می توانید به صفحه آموزش بورس شرکت ارزش سهام مراجعه کنید.

بورس چیست؟

برای تعریف بورس بهتر است ابتدا به مفهوم بازار بپردازیم. به هر مکان یا محلی که خریداران و فروشندگان در آن جا معاملات خرید و فروش خود را انجام می دهند بازار گفته می شود.

بورس یک نوع بازار سازماندهی شده است که قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می شود.

تاریخچه بورس به اوایل قرن پانزدهم برمی گردد جایی که واندر بورس مردم را در مقابل خانه ی خود در بروژ بلژیک جمع می کرد و به خرید و فروش کالا و اوراق می پرداختند. بعد ها به چنین مکان هایی بورس گفته شد.

بورس تهران

بورس تهران یک نوع بورس مالی است که در آن انواع اوراق بهادار و سهام شرکت های کوچک و بزرگ خرید و فروش می شود.

نزدیک به 55 سال است که از تاسیس بورس تهران می گذرد و این بورس به بلوغ کامل رسیده است. حجم معاملات آن روزانه هزاران میلیارد تومان است و با توجه به این که در چند سال اخیر قابلیت خرید و فروش آنلاین به آن افزوده شده تعداد سهامداران نیز بسیار زیاد است.

آموزش بورس

بورس تهران از شنبه تا چهار شنبه از ساعت 8:30 تا 12:30 فعالیت می کند و تمام افراد حقیقی و حقوقی می توانند خرید و فروش سهام شرکت های بورسی را انجام دهند.

در بورس تهران افراد نمی توانند بصورت مستقیم معامله ای انجام دهند و این کار را توسط شرکت هایی تحت عنوان کارگذاری انجام می دهند. کارگذاری ها تحت مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می کنند.

هر شرکت بورسی زمانی که مجوز ورود به بورس را دریافت می کند بخشی از سهام خود را برای عرضه با یک قیمت اولیه تعیین می کند و هر روز ارزش هر سهم بین -5 تا +5 درصد می تواند تغییر کند.

بورس تهران جزو معتبرترین و سودآور ترین بورس های جهان است و با سرمایه گذاری درست در این بورس می توانید سود های بالای 100 درصد در سال را تجربه کنید. با بررسی های انجام شده در طی 5 سال بعضی از سهم ها بیش از 30 برابر رشد کرده اند.

انواع دارایی چیست؟

در هر بازاری یک یا چند نوع دارایی خرید و فروش می شود. بطور کلی دارایی ها به دو دسته تقسیم می شود:

دارایی فیزیکی: به دارایی هایی مانند خودرو, املاک, سکه یا هر دارایی که جنبه ی فیزیکی داشته باشد گفته می شود.

دارایی های مالی: به دارایی هایی مانند اوراق مشارکت و سهام یک شرکت گفته می شود که ارزش آن ها به پشتوانه ی یک دارایی دیگر تعیین می شود.

انواع بازارهای بورس

به بازاری که در آن دارایی های مالی معامله می شود بورس اوراق بهادار و به بازاری که در آن دارایی های فیزیکی معامله می شود بورس کالا گفته می شود.

در ایران چهار نوع بازار بورس به شرح زیر وجود دارد:

1 – بازار بورس اوراق بهادار

این بازار محل خرید و فروش سهام شرکت ها و اوراق بهادار است و بازار بورس ایران یا تهران از این نوع است.

شرکت هایی که قصد فروش و عرضه سهام خود را داشته داشند می توانند در این بورس فعالیت کنند.

منظور از بورس نیز بورس اوراق بهادار است که تمام افراد حقیقی و حقوقی با دریافت کد معاملاتی اجازه ی خرید و فروش در این بازار را دریافت می کنند.

2 – بازار فرا بورس

این بازار جزو بازار های مالی است. بعضی از شرکت ها شرایط ورود به بورس را ندارند لذا بازار فرا بورس جهت آماده سازی و سازماندهی این شرکت ها برای ورود به بورس تشکیل شد.

در فرا بورس شرکت ها بر اساس مؤلفه های مختلفی دسته بندی و رتبه بندی می شوند.

3 – بورس کالا

در این بازار انواع کالا ها خرید و فروش می شود و یک بازار سازماندهی شده ی بزرگ است که قیمت گذاری و بررسی کالا ها بصورت کارشناسی شده تعیین می گردد.

4 – بورس انرژی

یک نوع بورس کالا است که در سال 1391 تشکیل شد و در آن حامل های انرژی نظیر نفت و گاز معامله می شود.

فعالیت در این بورس برای افراد حقیقی با محدودیت هایی مواجه است.

ویژگی های بازار های بورس

در بازار های بورسی تمام صورت های مالی شرکت ها شفاف سازی می شود و هر شرکت موظف است در دوره های زمانی مشخص فعالیت های خود را شفاف سازی کند.
نقد شوند گی در این بازار ها بسیار بالاست.
از نظر سودآوری یکی از بهترین بازار های موجود است.

سخن پایانی

بورس بازاری پر ریسک و جذاب است که اگر به اصول آن مسلط نباشید ضرر های جبران ناپذیری را متحمل می شوید اما اگر دانش کافی در این زمینه داشته باشید می توانید ره صد ساله را یک شبه طی کنید همانطور که بسیاری از افراد چنین تجربه ای را داشته اند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=5327
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:
مهرداد نورمحمدی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بورس چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.