بیماری دوقطبی و عشق ! ـ نوشتنی

عشق در بیماران دوقطبی

موضوع بسیار جذابی محسوب می شود. این افراد نیز مانند تمام مردم می توانند عاشق شوند. اما گاهی تغییرات خلقی این افراد می تواند کمی مشکلات برای آنها ایجاد نماید. بنابراین اگر قصد دارید با فردی که درگیر اختلال دوقطبی است ازدواج کنید، باید آگاهی خود را بالا ببرید. در این مقاله سعی داریم با موضوع عشق در بیماران دوقطبی بیشتر آشنا شویم.

پیش از اینکه به موضوع مهم عشق در بیماران دوقطبی بپردازیم، باید بدانید دوقطبی یکی از بیماری های خلقی محسوب می شود که در آن شخص سرخوشی های متعددی را از سر می گذراند. به بیان دیگر تمام احساسات شخص در دو قطب درگیر نوساناتی می شوند.

این افراد دوره هایی را در فاز شیدایی یا مانیا سپری می کنند. به جز فاز شیدایی، درگیر افسردگی نیز می شوند. ولی این جمله به این معنی نیست که افرادی که درگیر دوقطبی هستند، تعادل ندارند. بلکه ممکن است این افراد برخی از روزها ثبات روحی بالایی نیز داشته باشند.

بهتر است بدانید دوره افسردگی و شیدایی در مبتلایان به اختلال دوقطبی ممکن است کمی طول بکشد. علاوه بر این افرادی که به این نوع اختلال مبتلا هستند، وضعیت روحی طبیعی را نیز تجربه می کنند.

 

آشنایی با عشق در بیماران دوقطبی

در این بخش به صورت واضح تر و روشن تر به عشق در بیماران دوقطبی می پردازیم. یکی از دشوارترین کارها برای مردان و زنانی که به اختلال دوقطبی مبتلا هستند، ابراز علاقه می باشد. اعتقادات و باورهای این افراد موجب می شود که  اعتماد به نفس کافی برای ابراز علاقه نداشته باشند.

این افراد علاقه ای به جمع های خودمانی و دوستانه ندارند. بهتر است بدانید شما هیچگونه انتخابی در این اختلال ندارید. این جمله به این معنا است که ممکن است بسیاری از افراد نیز در کنار خصایص مثبت، درگیر چند ویژگی منفی نیز باشند.

افرادی که به این اختلال دچار هستند، می توانند در جلسات روان درمانی شرکت کنند. با شرکت در این جلسات  اختلال این افراد کنترل خواهد شد. البته گاهی این افراد به دارو نیز احتیاج دارند. به همین خاطر حضور یک روانپزشک در زندگی این افراد بسیار لازم می باشد.

عشق در بیماران دوقطبی

نسبت به افراد دیگر کمی پیچیده است. اگر شما حس می کنید که به شخصی علاقه داربد، باید حتما موضوع را به او بگویید. به یاد داشته باشید پنهان بودن مسئله به شما کمکی نخواهد کرد. اگر با وجود این اختلال فکر می کنید که عشق و علاقه از شما گرفته شده است، سخت در اشتباهید. لازم به ذکر است بدانید شما هنوز می توانید یک رابطه عاطفی سالم تری را با وجود این اختلال تجربه نمایید.

ارتباط با شخص مبتلا به دوقطبی چه مسئولیت هایی دارد؟

عشق در بیماران دوقطبی کمی متفاوت است. زیرا این افراد بیشتر از سایر افراد احساسات بیشتری را تجربه می کنند. کسی که شریک این افراد می شود، ممکن یک زندگی تازه تر و پر هیجان تری را تجربه کند.

استاد جامعه شناسی به نام دیوید کاپ در مورد این اختلال، نظر خود را اینگونه بیان می کند: در حقیقت، مراقبت از فردی که درگیر بیماری روحی است، بیشتر از فردی است که دچار بیماری سرطان است. زیرا اختلال دوقطبی اندکی مسئولیت بیشتری را به فرد محول خواهد کرد.

برخی از افراد با خود فکر می کنند که هویت خود را از دست داده اند. آنها احساس می کنند به خاطر این مسئولیت سلامت خود را به خطر انداخته اند.

مطالعات نشان می دهد عشق در بیماران دوقطبی اندکی با پیچیدگی همراه است. به یاد داشته باشید اگر شما به شخصی علاقه مند هستید، که به اختلال دوقطبی مبتلا باشد. باید نقش یک مراقبت کننده را ایفا نمایید. اما شما نباید به هیچ عنوان از خودتان غفلت کنید. زیرا شما ممکن است درگیر افسردگی و دیگر مشکلات شوید. به همین دلیل حتما باید یک زمان به خصوصی را برای خودتان در نظر بگیرید.

زمانی که شما با شخصی که درگیر این اختلال است، یک رابطه را شروع می کنید باید حتما چالش های زیادی را از سر بگذرانید. همانطور که گفته شد زندگی با این افراد کمی نوسان دارد.

به همین خاطر شما باید حتما توانایی های خود را نیز در نظر بگیرید. یک نکته که حتما باید به یاد داشته باشید، این است که آیا شما توانایی رویارویی با شرایط سخت را برای همه عمر دارید؟

چه اقداماتی باید در ارتباط با بیماران دوقطبی انجام دهیم؟

  • شما باید به خودتان اهمیت دهید: نخستین مرحله که باید به آن توجه کنید، این مسئله می باشد.
  • درباره نوسانات خلقی شریک زندگی خود آگاه باشید : شما باید حتما از شریک زندگی خود این سوال را بپرسید، برای مدیریت نوسانات خلقی خود چه اقداماتی باید انجام دهد. سعی کنید در شرایط سختی روحی همراه او باشید.
  • شما باید در مواجهه با احساسات شریک زندگی تان صبور باشید. اگر رفتار و خلق و خوی شریک زندگی شما در زمان دوره درمانی دچار تشویش شد، حتما باید صبر داشته باشید. آرامش خودتان را حفظ نمایید. در این مواقع حتما باید شرایط را در دست بگیرید. سعی کنید یک پیاده روی یا یک مسافرت کوتاه را در آخر هفته با شریک زندگی تان داشته باشید.
  • شما باید به طور کامل با شریک زندگی تان ارتباط برقرار نمایید. حتما به او بگویید که چه احساسی دارید. ولی نباید به هیچ عنوان فردی که درگیر اختلال دوقطبی است را سرزنش کنید.
  • درباره شرایط روحی شریک زندگی خود مطالعه نمایید: شما حتما باید درباره زندگی و رفتارهای شریک زندگی تان مطالعه نمایید. زیرا باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که شریک شما در برابر احساسات شما چه رفتارهایی از خود نشان می دهد.
  • شریک زندگی خود را حمایت کنید: شما باید حامی شریک زندگی خود باشید. برنامه درمانی مشخصی را برای او طراحی کنید و با او همراه باشید.

بیمار دوقطبیآیا فردی که بیماری دوقطبی دارد می تواند به شخصی علاقه نشان دهد؟

در پاسخ به سوال آیا فردی که بیماری دوقطبی دارد می تواند به فردی علاقه نشان دهد؟ باید به این جمله توجه کنید که دوره های شیدایی و افسردگی در شخص می توانند موجب شوند که روحیات فرد دچار نوسان شوند. این افراد امکان دارد زمانی که در دوره شیدایی به سر می برند، انرژی بیش از حدی داشته باشند.

اما زمانی که در دوره افسردگی هستند، به هیچ عنوان علاقه ای به ارتباط گرفتن با کسی نداشته باشند. اما بهتر است بدانید این افراد نیز می توانند مانند سایرین عاشق شوند و زندگی خوشایندی نیز داشته باشند.(بیماری دوقطبی)

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7251
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بیماری دوقطبی و عشق ! ـ نوشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.