دانلود اموزش اکسل (Excel) | صفر تا صد + pdf

دانلود اموزش اکسل Excel

اکسل Excel چیست؟

نرم افزار اکسل Excel يك برنامه صفحه گسترده است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است. صفحه گسترده به برنامه هايی گفته ميشود كه اطالعات عددی و متنی را در قالب جداول نگهداری میكنند. ساختار جدول گونه صفحات اين گونه از برنامه ها، این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می دهد تا با استفاده از فرمول، بين اطالعات موجود در آنها ارتباط ایجاد كنند. اغلب محاسبات پيچيده از طريق توابعی که از پيش تعريف شده اند قابل انجام خواهد بود. در آخرین
نسخه منتشر شده آفیس در سال 2021 برخی امکانات جدید مانند اضافه شدن حالت تاریک Dark ؛ تابع Xlookup ؛ توابع آرایه ای و بهبود کارکرد این نرم افزار اشاره کرد. در ادامه با معرفی برخی از توابع نسخه جدید اکسل با شما همراه هستیم.

 

تابع XLOOKUP :

دادهای را در محدودهای که برایش مشخص میکنیم ، جستجو و سلول متناظرش را از سطر و ستون مجاور استخراج میکند.

تابع Sortby :

با استفاده از این تابع خواهیم توانست تا محدوده ای از داده ها را براساس محدوده ای دیگر سورت کنیم.

تابع Sort :

با استفاده از این تابع می توانیم محدوده ای از داده ها را بر اساس یک ستون مشخص سورت کنیم.

تابع Filter :

این تابع داده ها را براساس معیارهایی که برای آن مشخص می کنیم ؛ فیلتر خواهد کرد.

تابع Sequence :

تابعی کاربردی که از طریق آن میتوانیم لیستی از اعداد متوالی را تولید کنیم.

تابع Randarray :

عملکرد این تابع ، تولید لیستی از اعداد بصورت Random است.

تابع Unique :

این تابع موارد غیر تکراری از بخش وسیعی از دادهها استخراج میکند.

بطور مثال ميتوان تابع جمع، ميانگين، تعيين حداكثر، تعيين حداقل، شمارش اطالعات عددی، شمارش های شرطی و … را نام برد. اين برنامه عالوه بر فرمولها و توابع، از قابلیت های ديگری برای سازماندهی صفحات و مديريت آنها برخوردار است.

چنین امكاناتی نظير جستجوی بین اطالعات و مرتب كردن آنها ، به سهولت و آسانی كار با دادههايی با حجم باال كمك شایانی می كند. امروزه کاربرد این نرم افزار در حوزه های مهندسی و مالی ، گسترش یافته است و اغلب مهندسین و حسابداران از این نرم افزار جهت انجام امورات خود استفاده می کنند.

با توجه به گستردگی امکانات موجود در این نرم افزار ، کاربران متناسب با نیاز خود از این امکانات استفاده می کنند.

 

تعاریف و اصطالحات صفحه گسترده اکسل

مفهوم WorkBook یا کارپوشه

هر فایل اکسل را یک WorkBook یا کارپوشه می گویند. هر کارپوشه می تواند از یک تا 255 Sheet یا کاربرگ را در درون خود نگهداری کند ؛ اگر بخواهیم با یک مثال این مفهوم را توضیح دهیم ؛ می توان هر کارپوشه را بعنوان یک کتاب درنظر گرفت که دارای 255 صفحه است ؛ این صفحات همان کاربرگ ها یا WorkSheet هستند.

مفهوم WorkSheet یا کاربرگ چیست؟

WorkSheet یا کاربرگ محلی برای ذخیره سازی اطالعات در درون کارپوشه یا WorkBook ها هستند. کاربرگ ها صفحاتی هستند که به دو صورت مورد استفاده قرار میگیرند.

WorkSheet : صفحاتی هستند که اطالعات را در قالب سطر و ستون در خود نگهداری کرده و برای انجام محاسبات مورد استفاده قرار می گیرند.

Chart Sheet :که به آنها برگ نمودار هم گفته می شود ؛ صفحاتی هستند که برای نمایش نمودارها می توانیم از آنها استفاده کنیم.(دانلود اموزش اکسل Excel)

هر شیت دارای یک نام منحصربفرد است و این بدان معنی است که ما نمی توانیم از اسامی تکراری در نامگذاری شیت ها استفاده کنیم. معموأل هرگاه یک فایل جدید اکسل )WorkBook )می سازیم ؛ بطور پیشفرض سه شیت در داخل آن وجود دارد ؛ البته در ورژن 2016 به بعد اکسل تنها یک شیت در ابتدا داخل فایل قرار گرفته است که در صورت نیاز می توانیم ؛ تعداد آن را افزایش دهیم. اقداماتی را که می توان بر روی یک شیت انجام داد عبارت اند از :

تغییر نام شیت
تغییر رنگ زبانه شیت
اضافه کردن شیت
حذف شیت
کپی گرفتن از یک شیت در همان فایل
کپی گرفتن و انتقال آن به فایل اکسل دیگر
انتقال یک شیت از فایلی به فایل دیگر
مخفی کردن شیت
قفل کردن و محافظت از شیت

 

 

آشنایی با انواع اطلاعات در اکسل

مقدار (Value)

منظور از مقدار ، داده های ثابتی است که در سلولها وارد می شود. این مقادیر خود به ۴ دسته تقسیم بندی می شوند :

عدد (Number)
متن (Text)
تاریخ (Date)
ساعت (Time)

 

فرمول (formula)

فرمول شامل محاسباتی است که در نتیجه انجام آن ، یک مقدار ایجاد می شود. مقدار ایجاد شده ممکن است یکی از حاالت ذکر شده در باال باشد ؛ یعنی می تواند عدد ، متن ، تاریخ یا ساعت باشد.

 

چگونه باید در اکسل اطلاعات وارد کنیم؟

برای وارد کردن اطالعات در نرم افزار اکسل کافی است تا با انتخاب یک سلول از طریق کلیک چپ موس ، با کیبورد اطالعات را وارد نموده و در انتها برای ثبت اطالعات دکمه اینتر را فشار دهیم.

یکی از موارد مهم دیگر در خصوص وارد کردن اطالعات در اکسل و سرعت بخشیدن به این کار استفاده از قابلیت AutoFill است که در اختیار کاربران قرار داده شده است تا بتوانند بجای آنکه خود مقدادیر را بصورت تکراری در داخل سلولها وارد کنند ؛ اینکار را با سرعت و دقت بیشتری توسط این قابلیت انجام دهند.

 

دانلود اموزش اکسل Excel ↓

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7143

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دانلود اموزش اکسل (Excel) | صفر تا صد + pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.