دانلود جزوه ترمودینامیک + pdf

 

دانلود جزوه ترمودینامیک

ترمودینامیک به عنوان علمی جامع به مطالعه و بررسی گرما و انرژی می پردازد. این علم شامل بسیاری از دستگاه های کوچک و بزرگی چون جامدات، گاز الکترونی، موجودات زنده، خورشید و موارد دیگر می شود. چون به طور تقریبی تمام قوانین در فیزیک به نوعی با صحبت از انرژی، بیان می شوند، پس این علم بدون ترمودینامیک نمی تواند پیش برود. این علم به مطالعه و بررسی انرژی حرکتی و نحوه انتقال انرژی در حرکت می پردازد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با ترمودینامیک و قوانین مربوط به آن آشنا می کند.

 

ترمودینامیک چیست؟

علمی که به مطالعه انرژی و گرما پرداخته و در واقع دو کلمه ترمو و دینامیک تشکیل دهنده آن هستند که به معنای نیروی گرما است، ترمودینامیک نامیده می شود. این علم مربوط به انرژی، دما و آنتروپی می شود. این که انرژی چگونه می تواند در اتم ها، گردبادها و سیاه چاله ها منتقل شود را با این علم می توان توضیح داد. با قوانین ترمو دینامیک می توانیم به توضیح علت از بین نرفتن انرژی و همچنین به چگونگی تبدیل آن به شکل های مختلف پرداخت.

 

این علم می تواند با استفاده از متغیرهای قابل مشاهده ای چون دما، آنتروپی، فشار و انرژی داخلی، حالت های مواد و قوانینی که بین آن ها وجود دارد و همچنین روابط موجود در بین آن ها را توضیح می دهد. مطالعه درباره انرژی، تبدیل آن به حالت های مختلف و توانایی انرژی برای انجام کار در علم ترمو دینامیک بیان می شود

 

 

قوانین ترمودینامیک

ترمودینامیک علم انرژی و آنتروپی میباشد. بعلاوه ترمودینامیک علمی است که با حرارت، کار و آن دسته از خواصی که با کار و حرارت سروکار دارند مرتبط است و دارای قوانینی هست که درمورد آنها بحث خواهیم کرد.

قانون اول ترمودینامیک
اگر سیستمی فقط به طریقه بی درو از یک حالت اولیه به یک حالت نهایی برده شود، کار انجام شده برای تمام مسیرهای بی درو که این دو حالت را به یکدیگر مربوط میکنند یکسان است.

با توجه به قانون اول میتوان گفت :

  • 0 = تغییرات انرژی سیستم + تغییرات انرژی محیط
  • Q – W = تغییرات انرژی محیط
  • برای یک سیستم بسته ساکن که تغییر ارتفاع و حرکت نداشته باشد: ?− W = ∆? و d? − ?? = ??
  • برای یک سیستم بسته ساکن عایق (آدیاباتیک): ?=W∆
  • برای یک سیستم بسته ساکن ایزوله: ?=0∆

قانون دوم ترمودینامیک
در میان نظریه های علمی، قانون دوم ترمودینامیک نظریه آنتروپی از اهمیت فلسفی فوق العاده ای برخوردار است.

از آنجاییکه قانون دوم ترمودینامیک (اصل آنتروپی) از اهمیت فلسفی ـ الهیاتی ویژه ای برخوردار است. برای بیان قانون دوم ترمودینامیک، شیوه های مختلفی وجود دارد که دو نمونه از آنها را بیان میکنیم. بیان اولیه کلوین و بیان پلانک. هرچند قانون اول در مورد کمیت انتقال انرژی صحبت می کند اما در مورد کیفیت انرژی و جهت انتقال انرژی اطلاعاتی را به ما نمی دهد. بنابراین به تنهایی برای بررسی امکان یا عدم امکان انجام فرآیندها کافی نمی باشد.

 

قانون سوم ترمودینامیک

بیان اول که به اصل غیرقابل دسترس بودن صفر مطلق یا بیان غیرقابل دسترس بودن قانون سوم ترمودینامیک معروف است به این صورت تعریف میشود که: ممکن نیست از طریق یک سلسله فرآیند متناهی به صفر مطلق دست یافت.

قانون دوم معروف به بیان نرنست-سایمون با نزدیک شدن دما به صفر، تغییر آنتروپی وابسته به تمام فرآیندهای برگشت پذیر همدمای یک سیستم چگال، به صفر نزدیک میشود. بعلاوه آنتروپی مطلق برای تمام مواد بلورین کامل در صفر درجه کلوین برابر صفر است.

 

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7026

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دانلود جزوه ترمودینامیک + pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.