درمان سریع ریزش مو با 10 روش باور نکردنی

درمان سریع ریزش مو

ریزش مو

داشتن موهای سالم و پرپشت آرزوی همه افرادی است که دچار ریزش مو شده اند. در زمان‌های قدیم با تحقیقات محدودی که در زمینه موها انجام می‌شد، راهکارهای بسیار کمی برای رسیدن به این آرزو وجود داشت، اما امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی، رسیدن به این آرزو خیلی هم غیرممکن به نظر نمی‌رسد.

موها یکی از فاکتورهای اصلی مؤثر بر زیبایی هستند. ریزش مو  دارای دلایل مختلفی است. ژنتیک، آب و هوا، تغییرات هورمونی، استفاده از داروهای مختلف، افزایش سن، استرس و فشارهای روحی، استفاده از شامپو و رنگ موهای نامناسب، تغذیه و بسیاری از دلایل دیگر در افراد مختلف باعث ضعیف شدن موها و ریزش آن ها می شوند. روش های بسیار زیادی برای تقویت موهای سر و درمان ریزش مو وجود دارد. در این نوشتار ما شما را با روش هایی برای درمان سریع ریزش مو آشنا می کنیم. در صورتی که علاقه مند به آشنایی با سریع ترین و آسان ترین راه های درمان سریع ریزش مو هستید، لطفا در این نوشتار با ما همراه باشید.

 

عوامل موثر بر ریزش مو

ریزش مو به دلایل مختلفی مثل ژنتیک، بیماری­ ها، عوارض جانبی داروها و حتی آسیب ­های ناشی از دکلره، رنگ مو و کشیدن موها رخ می­ دهد. ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه (آلوپسی آندروژنیک) در مردان بالای پنجاه سال و در زنان یائسه و بالای چهل یا پنجاه سال رخ می­ دهد.

در زنان به­ صورت طاسی نبوده و به شکل نازک شدن موها است که سه نوع دارد و حتی ممکن است به­ صورت طبیعی رخ دهد. نوع اول شامل نازک شدن تعداد کمی از موهای اطراف سر. نوع دوم شبیه نوع اول بوده اما تعداد موهای نازک شده بیشتر است و فضای بیشتری از موهای سر درگیر هستند. در نوع سوم تمام موهای سر نازک می­ شوند.

عوامل اصلی ریزش مو شامل موارد زیر می شود :

  • ژنتیک،
  • بالا بودن هورمون آندروژن در مردان،
  • سرطان،
  • عوارض جانبی داروهای خاص،
  • اختلالات تغذیه و کمبود مواد غذایی،
  • تغییرات هورمونی حین بارداری یا یائسگی در زنان،
  • درمان ­های خاص مثل شیمی درمانی،
  • بیماری کرونا،
  • بیماری­ های پوست سر مثل قارچ،
  • اضطراب و مشکلات عصبی،
  • بیماری­ های خودایمنی،
  • تیروئید کم­کار یا پرکار،
  • آلودگی هوا،
  • بالا رفتن سن.

 

درمان ریزش مو خانگی

گاهی اوقات افراد نیاز دارند تا به سریع‌ترین شکل ممکن ریزش مو خود را درمان کنند. در ادامه برخی از روش‌هایی که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

1- از معجزه آب پیاز غافل نشوید

شاید استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو روشی بیهوده و یا حتی مسخره به نظر بیاید اما جالب است بدانید آب پیاز به تنهایی و بدون این که لازم باشد با هیچ گیاه یا روغن دیگری ترکیب شوند می‌‌تواند به درمان ریزش مو شما در مدت زمان بسیار کوتاهی کمک بسیار زیادی بکند.

برای استفاده از این روش تنها کافی است یک یا چندین پیاز را برش زده و با استفاده از میکسر یا مخلوط کن آن را کاملا میکس کنید پس از آن با عبور دادن محلول به دست آمده از صافی آب پیاز را را جدا کرده و ریشه و ساقی موهای خود را را با آن ماساژ دهید.

پس از این که موهای خود را با آب پیاز ماساژ دادید به مدت ۴۵ دقیقه اجازه دهید آب پیاز بر روی موهای شما باقی بماند و پس از آن می‌توانید موهای خود را به آهستگی و با استفاده از آب ولرم شستشو نمایید.

توجه داشته باشید که استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش موها هفته‌ای یک بار توصیه شده است اما این روش را حداقل به مدت یک  ماه به صورت مداوم انجام دهید.

 

2-استفاده از رزماری در درمان سریع ریزش مو

استفاده از رزماری یکی از روش های قدیمی و مرسوم در درمان سریع ریزش مو است. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی است. علاوه بر این طبق تحقیقات انجام شده، رزماری با تأثیری که بر بافت عصبی می گذارد، سبب بهبود اعصاب آسیب دیده می شود.

ماده ای که در رزماری وجود دارد و باعث ترمیم اعصاب آسیب دیده و درمان سریع ریزش مو می شود، کارنوسیک اسید نام دارد. این گیاه با افزایش جریان خون پوست سر، باعث غذارسانی مناسب به فولیکول های مو و تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش آن می شود. در منابع علمی بیان شده است که رزماری خواصی برابر ماینوکسیدیل دارد. در واقع تأثیر رزماری بر درمان ریزش مو شبیه ماینوکسیدیل است؛ اما بسیاری از عوارض جانبی آن را ندارد.

 خشکی پوست سر، خارش سر، شوره سر، رشد موهای زائد در سایر بخش های بدن، افزایش ضربان قلب برخی از عوارض جانبی ماینوکسیدیل هستند که هیچکدام از آن ها در رزماری مشاهده نشده است. بنابراین شما این امکان را دارید که از خواص اعجاب انگیز رزماری در درمان سریع ریزش مو استفاده کنید، بدون اینکه هیچکدام از عوارض جانبی ماینوکسیدیل،  فیناستراید  و بسیاری از داروها و شامپوهای شیمیایی را تجربه کنید.

در سواحل مدیترانه رزماری به طور گسترده برای رشد موها و پرپشتی آن ها استفاده می شود.

3-شنبلیله راه درمان ارزان ریزش مو

گیاه و یا تخم شنبلیله یکی از معجزه‌آسا ترین روش‌های درمان ریزش مو به شمار می‌رود. شما می‌توانید گیاه و یا تخم شنبلیله را بجوشانید و دم‌کرده آن را بر روی موهای خود اسپری کنید.

همچنین می‌توانید تخم شنبلیله را در آب قرار دهید و بعد از گذشت چندین ساعت آسیاب کنید تا به شکل خمیری در بیاید و ماده خمیری را به موهای خود بمالید.

اجازه دهید ۴۰ دقیقه این محلول بر روی سر شما باقی بماند و سپس موهای خود را بشویید. یک ماه استفاده هر روزه از این روش می‌تواند ریزش موی شما را به راحتی درمان کند.

 

 

4-از سدر برای درمان سریع ریزش مو استفاده کنید

سدر یکی از گیاهان فوق العاده مؤثر برای تقویت موها و ضخیم کردن تارهای مو است. از زمان های قدیم از این ماده در شستشوی موهای سر استفاده می شد.

این گیاه سرشار از ویتامین C  است و سبب تقویت و خنک شدن پوست سر و خوش حالت شدن موها می شود.

سدر علاوه بر تقویت موهای سر، سبب برطرف شدن، خوره موها و خشکی و شکنندگی آن ها می شود؛ بنابراین موهای خود را با سدر شستشو دهید و از خواص بی نظیر آن در جلوگیری از ریزش مو بهره مند شوید.

استفاده از خواص سیر  در درمان سریع ریزش مو

سیر دارای سولفور بالایی است و به همین دلیل از آن برای درمان سریع ریزش مو استفاده می شود.

برای استفاده از خواص سیر در درمان ریزش مو مراحل زیر را انجام دهید:

  • چند حبه سیر را له کنید؛
  • به سیرها روغن نارگیل اضافه کنید؛
  • چند دقیقه به مخلوط روغن نارگیل و سیر حرارت دهید؛
  • اجازه دهید که مواد خنک شوند؛
  • پوست سر خود را با این مواد، ماساژ دهید؛
  • سپس اجازه دهید که این مواد، به مدت 30  دقیقه روی سر شما بماند.

در صورتی که این کار را هفته ای 2 بار تکرار کنید، پس از گذشت مدت بسیار کوتاهی تأثیرات شگفت انگیز آن را خواهید دید. به شما پیشنهاد می کنیم که استفاده از سیر در درمان سریع ریزش مو را حتما امتحان کنید.

5-تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است؛ دو ماده فوق‌العاده تاثیرگذار که برای رشد و تقویت مو بسیار ضروری هستند. خوردن پروتئین کافی برای تقویت موها مهم است. چون فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده‌اند و اگر بدن فرد دچار کمبود پروتئین باشد نه تنها موها آسیب می‌بینند، بلکه ممکن است نوعی ریزش مو هم اتفاق بیفتد.

بیوتین برای تولید پروتئین مو که کراتین نام دارد، ضروری است و تخم مرغ‌ها هم سرشار از بیوتین هستند. اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، کمبود بیوتین غیرمعمول است. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از مواد معدنی روی، سلنیوم و سایر موارد مغذی مفید برای تقویت مو است.

 

 

6-اسفناج

یکی از موثرترین راهکارهای تقویت مو، قرار دادن اسفناج در رژیم غذایی روزانه است. اسفناج سرشار از مواد مغذی مفیدی مثل فولات، آهن و ویتامین‌های A و C است که همگی برای رشد و تقویت مو مفید هستند. مطالعات نشان می‌دهد، ویتامین A برای رشد و تقویت مو بسیار مهم است، اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه ویتامین A می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

به همین دلیل باید برای مصرف ویتامین A تعادل را رعایت کنید و با مصرف مقدار مناسبی مواد غذایی که حاوی ویتامین A است، این ماده مغذی را دریافت کنید.

مصرف یک فنجان (30 گرم) اسفناج می‌تواند 20 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین کند؛ به همین دلیل برای تقویت و رشد مو بسیار مفید است. درواقع آهن به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند و سوخت و ساز بدن را تامین کنند که در نهایت موجب تقویت و رشد موها می‌شود.

 

7-آووکادو

این میوه خوشمزه بسیار مغذی و منبع عالی چربی‌های سالم است. ویتامین E عاملی مهم و تاثیرگذار بر تقویت مو است که در آووکادو به وفور یافت می‌شود. یک آووکادو متوسط (حدود 200 گرم) 28 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تامین می‌کند. ویتامین E مانند ویتامین C، نوعی آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

ویتامین E همچنین از پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می‌کند. پوست سر آسیب دیده منجر به کیفیت پایین مو و کاهش فولیکول‌های مو می‌شود.

 

8-چهار مغز و آجیل

آجیل‌ها منبعی سرشار از مواد مغذی به حساب می‌آیند. این مواد مغذی برای حفظ سلامت موها بسیار ضروری هستند. به عنوان مثال 28 گرم بادام، 48 درصد از نیاز روزانه بدن را به ویتامین E تامین می‌کند. علاوه بر این آجیل‌ها، طیف وسیعی از ویتامین‌های B، روی و اسیدهای چرب ضروری را فراهم می‌کنند و علاوه بر حفظ سلامت موها، باعث کاهش التهاب و خطر بیماری قلبی نیز می‌شوند.

 

 

9-آب برنج

برای تهیه آب برنج لازم است تا برنج را بدون نمک و روغن بپزید. سپس زمانی که برنج به مرحله آب­کشی رسید، آب برنج را در ظرفی جمع کنید و قبل از استحمام روی موهای خود بمالید. اجازه دهید آب رنج چند ساعت روی موهای­تان بماند تا اثر تقویت کنندگی خود را بگذارد و سپس موها را شستشو دهید.

 

 

مراقبت­ های ساده که از ریزش مو پیشگیری می­ کنند

  • کوتاه کردن مرتب موها،
  • شستشوی روزانه و مرتب موها با شامپوی ملایم،
  • نوشیدن روزانه حداقل ۸ لیوان آب و آب­میوه­های طبیعی،
  • پیاده ­روی و ورزش روزانه و منظم،
  • پیروی از رژیم غذایی سالم و مغذی از ویتامین ­ها،
  • شانه نکردن موهای خیس بلافاصله بعد از حمام.

داروها و قرص­ های مکملی که در درمان ریزش مو موثرند

به­ طور معمول از دو نوع دارو برای درمان ریزش مو استفاده می­ شود. اما مسئله اینجاست که به­ علت مشخص نبودن دقیق مکانیسم ریزش مو، این داروها برای همه موثر نبوده و تنها نیمی از مصرف­ کنندگان تاثیر آن­ها را می­ بینند. استفاده از داروی ماینوکسیدیل به ­صورت موضعی و فیناستراید به­ صورت خوراکی درمان معمول دارویی ریزش مو و هورمون ­های آندروژنی را مهار می­ کنند.

تامین همه مواد معدنی و ویتامین­های لازم بدن تنها از طریق تغذیه روزمره ممکن نیست. شما می ­توانید پس از مشاوره با پزشک متخصص از مولتی ویتامین­ها و داروهای تقویتی مناسب استفاده کنید و ریزش موهای خود را کاهش دهید.

چند نوع از داروهای متداول تقویت مو در زیر نام برده شده­اند:

  • هیرویت
  • هیرتامین
  • زینک پلاس
  • پاورفیت
  • بیوتین
  • استروژن و پروژسترون

 

روش ­های کلینیکی درمان ریزش مو

 

مزوتراپی مو

امروزه استفاده از مزوتراپی مو برای جلوگیری و درمان ریزش مو بسیار رایج است. البته مزوتراپی فقط محدود به مو نیست و نوعی درمان تزریقی با سرنگ است با حداقل تهاجم.

در مزوتراپی مواد تقویتی که کاکتیل یا کوکتل نام دارد، شامل ویتامین ­ها، هورمون­ ها، فاکتورهای رشد، داروهای مختلف و آنزیم ها است که به درم یا لایه میانی پوست سر تزریق می­ شود.

نوع و برند کوکتل مزوتراپی بعد از بررسی وضعیت موها، جنسیت و شرایط شما توسط پزشک متخصص تعیین می­ شود. مثلا ماینوکسیدیل و بوفلومدیل که از داروهای اتساع دهنده عروق هستند و برای افزایش گردش خون کاربرد دارند.

ویتامین C، B5 و بیوتین که به ترتیب آنتی اکسیدان، محرک تقسیم سلولی و تنظیم کننده ترشح چربی هستند. موادی مانند منیزیم، زینک و سلنیوم مواد معدنی مورد نیاز رشد موها هستند و کلسی تونین از هورمون­ های طبیعی افزایش دهنده گردش خون است.

یکی از ترکیب­ های پرکاربرد در مزوتراپی ترکیب لیدوکائین (داروی بی­ حسی موضعی با خاصیت جلوگیری از ریزش مو)، بوفلومدیل، سیلیکون (ماده طبیعی موجود در تارهای مو که با افزایش سن کاهش می­ یابد و در سنین بالا از علل ریزش مو) و مولتی ویتامین است.

 

مزونیدلینگ مو

انجام مزونیدلینگ فقط محدود به موها و پوست سر نبوده و راهی برای جوان­سازی پوست نیز هست. تنها داروی مورد استفاده در پوست و مو تفاوت دارد. همانند روش مزوتراپی، پزشک داروهای تقویتی را به پوست سر تزریق می­ کند.

نتیجه انجام این فرآیند، رشد بیشتر موها، تقویت ریشه و ممانعت از ریزش موهاست. ابزار مورد استفاده در این روش میکروپانچ نام دارد که دارای تعدادی سوزن ریز و کوچک دیجیتال است. البته پیش از انجام تزریق، محل تزریق با داروهای بی­ حسی موضعی بی­ حس می­ شود. سپس پزشک با در نظر گرفتن نیاز شما مثل درمان ریزش مو یا ضخیم کردن تارهای مو، از داروی مناسب استفاده می­ کند.

پس از انجام مزونیدلینگ مو تا زمانی که پزشک شما تعیین نکرده است موهای خود را رنگ یا سشوار نکنید و از شامپوهای تجویز شده استفاده کنید.

 

درمان سریع ریزش مو ↑

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7109
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد درمان سریع ریزش مو با 10 روش باور نکردنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.