روش های مفید برای تقویت مهارت‌ها به عنوان یک فریلنسر

چه تمام وقت شبانه روز خود را برای این کار بگذارید، چه به آن به عنوان شغلی فرعی نگاه کنید، یک فریلنسر (فعالیت پروژه‌ای و کارمزدی) نیاز به یادگیری مهارت‌های نرم و توانایی‌هایی بسیار زیادی در زمینه مدیریت اجتماعی دارد. در هر شرایطی، چه بخواهید جای پای خودتان را در بازار محکم کنید یا بخشی از توانایی‌ها و حوزه‌های فعالیت‌تان را ارتقا دهید، به مهارت‌هایی تازه نیاز خواهید داشت تا همچنان پا به پای رقابت حرکت کنید.

مهارت‌های نرم یا Soft Skills در واقع ترکیبی از توانایی افراد در زمینه اجتماعی، ارتباطی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها، ویژگی‌های شغلی، هوش اجتماعی، ضریب هوش و مواردی دیگر است که باعث می‌شود افراد بتوانند در محیط خود پیشرفت کرده و با همراهی دیگران به خوبی کار کنند و عملکرد مفیدی داشته باشند.

معمولا کارفرمایان در یافتن افرادی که از نظر مهارت نرم با ساختار سازمانی خود همسان باشند مشکل دارند؛ طبق گزارش‌هایی که تاکنون جمع‌آوری شده، از هر چهار نفر، سه نفر نمی‌تواند خودش را با نیازهای شغلی حوزه فعالیتشان تطابق دهد. اگر افراد بخواهند به صورت کارمزدی با شرکت‌های بزرگ کار کنند، بدون شک لازم است مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهند تا بتوانند از پس امورات محوله و خواسته‌ها بر بیایند، به خصوص اگر فرد تمایل داشته باشد به صورت مداوم در حوزه فعالیت خودش کار کند.

  • ۸ راه برای بهبود بهره‌وری هنگام کار در منزل

همانطور که گفته شد مهارت نرم در واقع توانایی‌هایی غیر فنی انسان‌ها به شمار می‌آید که برای حضور در یک تیم و یا همکاری با شرکتی لازم است؛ از جمله هم‌افزایی، اولویت‌بندی، مدیریت زمان، برقراری ارتباط و تفکر و تعامل. ارائه همزمان توانایی فنی و مهارت نرم می‌تواند افراد را به فریلنسرهایی تبدیل کند که هر شرکت یا گروهی آرزوی همکاری با آنها را خواهند داشت. به همین ترتیب نکاتی را مرور خواهیم کرد که به تقویت این دست از مهارت‌های فریلنسرها کمک می‌کند.

یادداشت‌برداری کنید

با دقت به تمام بخش‌های جلسات و خواسته‌های شرکت‌ها گوش دهید. معمولا در جریان مکالمات بین افراد و اعضای تیم جزئیات و نکاتی کوچک ذکر می‌شود که به صورت ناگهانی ممکن است در بین دیگر حرف‌ها گم شوند. اما با یادداشت‌برداری می‌توان تمام این نکات و الگوهای مهم را ذخیره کرد و در مورد انتظارات و پتانسیل پروژه تصمیم‌گیری بهتری داشت.

به عنوان مثال تصور کنید فریلنسر قبلی حسابی شرکت مورد نظر شما را به دردسر انداخته و پروژه را با مشکلاتی به اتمام رسانده؛ در این مرحله وقتی فریلنسر جدید کار را بر عهده می‌گیرد، می‌تواند طی چند ساعت بعدی نکات یادداشت شده را در قالب طرح‌هایی پیشنهادی به مدیران ارائه کند تا همه بفهمند که او متفاوت بوده و به خوبی به خواسته‌ها گوش داده و اهدافش سازمان‌یافته است.

افراد زیادی هستند که به نکات و جزئیات دقت نمی‌کنند و به همین ترتیب نمی‌توانند از دانش خود استفاده مفیدی داشته باشند. اگر دقیق و ریزبین باشید و فرآیند یادداشت‌برداری را به خوبی انجام دهید، شاخصه اصلی خود را نمایان خواهید کرد و در بین دیگر فریلنسرها نمود خواهید داشت.

بازخوردها را دریافت کنید

کارفرمایان بازخوردی ارائه نمی‌کنند؟ فرصت بزرگ برای هدفمندی در کار و زمینه شغلی فریلنسر را از دست می‌دهید. بدون شک وقتی کسی می‌گوید عملکرد شما خوب نیست، در ابتدا کمی دشوار و دردناک به نظر می‌رسد. اما شنیدن انتقادات و دریافت بازخورد منصفانه کاری بس ساده است که می‌توان از مزایای آن به عنوان الماس‌هایی جهت پیشرفت استفاده کرد. توانایی هضم انتقادات و شخصی نکردن ماجرا، کار کردن را آسان کرده و درهای جدیدی را به روی فرد می‌گشاید.

موفق‌ترین افراد، به خصوص کسانی که سال‌های زیادی به صورت مستقل کار کرده‌اند، تجربه خود را مدیون شنیدن و پذیرش انواعی از انتقادات و پیشبرد اهداف خود در راستای ارتقای مهارت‌های نرم و حتی توانایی‌های فنی هستند.

بنابراین اگر کارفرما به شما بازخوردی نمی‌دهد، از او درخواست کنید. حتی اگر هیچ انتقادی نداشته باشند، کوچکترین بازخوردها باعث می‌شود شناخت بهتری از خود و عملکردتان داشته باشید و از حرفه فریلنسری بیشتر لذت ببرید. این اطلاعات در گذر زمان به چارچوب اصلی مهارت‌ها و توانایی‌ها تبدیل شده و می‌توان از آنها به بهترین نحو در پروژه‌های بعدی استفاده کرد. اجازه دهید اطرافیان مهارت‌های نرم شما را به چالش بکشند، و سپس بازخوردها را دریافت کرده و داده‌های خود را به روز کنید.

مدیریت زمان خود را بهبود دهید

اگر بتوانید کاری کنید تجارت شخصی خودتان موجه و سرراست به نظر برسد، پروژه‌های فریلنسری متعددی سراغتان را خواهند گرفت تا از مزایا و توانایی‌های فرد در این زمینه استفاده نمایند. اگر کارفرمایی پرسید که چگونه کارهای خود را اولویت‌بندی می‌کنید، تلاش داشته باشید حتما پاسخی برای این منظور ارائه دهید. گفتن «از اول صبح بیدار می‌شوم و کل روز را کار می‌کنم» یا «فقط در یک زمان روی یک پروژه تمرکز می‌‌کنم» خیلی وجهه خوبی ندارد.

به سیستم‌هایی که جهت مدیریت زمان و پروژه استفاده می‌کنید، ساختارهای برنامه‌ریزی و سایر موارد به صورت دقیق و محاسبه شده اشاره کنید و حتی از ابزار و ترفندهای بهبود عملکرد و تسریع و تسهیل پروژه‌ای که نقصی در خروجی نهایی ایجاد نمی‌کند نیز صحبت به میان بیاورید.

وقتی مشتری در این رابطه سوال کرد، به صورت دقیق توضیح دهید. از دستاوردهای قبلی خود بگویید و تضمین کنید که هیچ فشاری به دوش طرف مقابل تحمیل نخواهد شد و زمان مقرر و توافق شده را هم به صورت حتمی رعایت خواهید کرد. چنین مسیری حتی اگر کاملا یک‌طرفه باشد و کارفرما یا مشتری همکاری نکند، به مسیر فریلنسری و کسب و کار شخصی افراد جلوه مناسب و شخصیت می‌بخشد.

به یادگیری ادامه دهید

هیچکس کامل و بهترین نیست؛ هر چقدر بیشتر دنبال فرصت‌ها و مهارت‌های تازه بروید، بیشتر می‌توانید توانایی‌های فنی و مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهید. از گزینه‌های نوین جهت یادگیری استراتژی‌ها، کار کردن با سایر افراد، برقراری ارتباط با اطرافیان و غیره استفاده کنید و حتی در صورت لزوم می‌توانید از مشاوره متخصصین و پزشکان نیز یاری بجویید. اگر تازه کار هستید و تجربه زیادی ندارید، مشاوره گرفتن یکی از بهترین راه‌ها برای پیشرفت خواهد بود.

مهارت‌های نرم می‌توانند حتی زندگی شخص افراد را با موفقیت بیشتر همراه کند، هرچند در دنیای حرفه‌ای مشاغل موضوعی به مراتب حیاتی‌تر به نظر می‌رسد. مجموعه کامل توانایی‌های فنی و مهارت‌های نرم را در کنار هم داشته باشید و تجارت فریلنسر خود را تا هر جایی که می‌توانید بهبود بخشید، تا جایی که کارفرمایان و مشتریان به شما نیاز داشته باشند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=2245
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:
مهرداد نورمحمدی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد روش های مفید برای تقویت مهارت‌ها به عنوان یک فریلنسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.