شیرخشک آپتامیل ( فواید و انواع آن ) _ نوشتنی

شیرخشک آپتامیل

شیر خشک آپتامیل جایگزین بسیار مناسبی برای شیر مادر است. با اینکه شیر مادر به عنوان کامل‌ترین غذا برای نوزادان تا 6 ماه است اما گاهی طبق برخی از شرایط، مادر قادر به تامین شیر مورد نیاز برای تغذیه نوزاد خود نیست.

در این صورت است که بسیاری از مادران نگران وزن گرفتن و رشد کامل نوزادان خود می‌شوند. به همین دلیل این نوع شیر خشک در انواع مختلف ساخته شده است تا نیاز کودکان را برطرف کند. اما لازم است نکاتی را که در رابطه با آن که تحت عناوین زیر برایتان آماده کرده‌ایم را مطالعه کنید:

  • مزایای شیرخشک آپتامیل
  • انواع آن برای نوزادان مختلف با ترکیبات تشکیل دهنده
  • توضیحاتی در رابطه با اثر چاق کنندگی

 

چرا شیر خشک آپتامیل را بهتر است انتخاب کرد؟

همیشه در طول تاریخ، شیر مادر مناسب‌ترین و بهترین تغذیه برای نوزادان در بدو تولد بوده و هست. اما گاهی شرایط ایجاب می‌کند که مادران مجبور به استفاده از انواع شیر خشک برای رشد و سلامت نوزاد می‌شوند.

یکی از بهترین گزینه‌هایی که توسط متخصصین برای نوزادان به جای شیر مادر یا در کنار آن تجویز می‌شود، شیر خشک آپتامیل است. این شیر خشک در انواع مختلفی ساخته شده است که طبق شرایط نوزاد از قبیل ماه تولد، سلامت جسمانی، شرایط فیزیکی و نیاز به آن، می‌توان تهیه کرد.

در واقع انواع شیر خشک آپتامیل با فرمول‌های مختلف برای نوزادان با شرایط متفاوت ساخته شده است. این شیر خشک شرایط زیر را برای نوزادان از روز اول تولد الی 24 ماهگی کاملا در نظر دارد:

  • مناسب برای کودکانی که با کم بودن شیر مادر یا کیفیت نامناسب مواجه هستند
  • با فرومول‌های متنوع برای تمامی نوزادان با شرایط‌های متفاوت تهیه شده است
  • مناسب برای تغذیه نوزادان با مادران شاغل که زمان کافی برای تغذیه نوزاد ندارند اما در پی یک شیر خشک کامل هستند
  • به عنوان غذایی مکمل برای وزن گرفتن نوزاد می‎‌توان از آن استفاده کرد
  • برای نوزادان با مادران مبتلا به برخی بیماری‌ها مناسب است

انواع شیر خشک آپتامیل

انواع شیر خشک به عنوان مکمل‌های تغذیه‌ای به جای شیر مادر تهیه می‌شود. توجه به شرایط نوزادهای مختلف، ویژگی است که باید یک شیر خشک خوب و کامل در نظر داشته باشد.

به همین دلیل سازندگان شیر خشک در سراسر دنیا سعی بر هر چه بهتر تولید کردن انواع شیر خشک دارند. برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه، انواع شیر خشک آپتامیل را در ادامه برایتان معرفی کرده‌ایم تا انتخاب درستی برای فرزند خود داشته باشید.

شیر خشک آپتامیل 1 به همراه پروبیوتیک

این نوع بسیار کامل و مناسب نوزادان تازه به دنیا آمده و زیر 6 ماه است. تمام نیاز نوزاد به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی را تامین می‌کند. با ترکیباتی از جمله ترکیبات کربوهیدرات و پروتئینی، ویتامینی و انواع الکترولیت‌ها، چربی‌ها و نوکلئوتیدها کاملا شبیه شیر مادر برای تغذیه نوزاد است.

آپتامیل 1 به عنوان گزینه‌ای مناسب برای نوزادان تازه متولد شده است. از ویژگی‌هایی که نوع دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حاوی ترکیبات موثر بر تامل مغز نوزاد است تا بتواند عملکردی طبیعی در ادامه زندگی داشته باشد.
به دلیل داشتن ترکیبات نوکلئوتیدی کامل شبیه شیر مادر است.
مواد مغذی مورد نیاز کودک برای رشد را به همراه دارد.
حاوی پروبیوتیک است که به تقویت و گسترش سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند.

شیر خشک آپتامیل 2 به همراه پروبیوتیک

این نوع از شیر خشک را برای نوزادان بالای 6 ماه الی 12 ماه تهیه کرده‌اند.
فرمول این شیر خشک حاوی تمام مواد غذایی که در نوع 1 به کار برده شده است می‌شود، اما ماده مغذی، پروتئین‌ها و الکترولیت بیشتری در آن وجود دارد که در عوض چربی کمتری را شامل می‌شود. ترکیبات آپتامیل 2 بسیار مناسب برای رشد کودکان و سازگار با دستگاه گوارش‌شان است. از ویژگی‌های این نوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیر خشک آپتامیل 3 به همراه پروبیوتیک

ترکیبات تغذیه‌ای بهینه شده این نوع از شیر خشک شامل آهن، ید، روی و همینطور ویتامین D و ویتامین C است. اما مهمتر اینکه فاقد گلوتن است و از نوع 1 و 2 کربوهیدرات و پروتئین بیشتری را دارد. به همین دلیل غذایی کامل برای رشد کودک تا دو سالگی است. با توجه به اینکه در این سن نیاز بیشتری به پروتئین و کربوهیدرات وجود دارد، این شیر خشک اینگونه تهیه می‌شود.

فرمول آپتامیل 3 بسیار نزدیک به فرمول استاندارد شیر گاو است اما الکترولیت و چربی کمتری نسبت به آن دارد. کیفیت بالای این نوع شامل تمام مواد غذایی مورد نیاز برای رشد کودک از جمله تمام ویتامین‌ها، مواد مغذی و همینطور نوکلئوتید به شمار می‌رود. به طور خلاصه ویژگی‌های این نوع شیر خشک آپتامیل شامل موارد زیر می‌شود:

ترکیبات غذایی بهینه شده را دارد که ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برا رشد کودک را تامین می‌کند.
با آهن، روی و ید غنی شده است.
فاقد گلوتن است.
ویتامین C و D مورد نیاز کودک را تامین می‌کند تا علاوه بر رشد به تقویت سیستم ایمنی بدن او نیز منجر شود.

شیر خشک آپتامیل PDF برای نوزادان زودرس

این محصول چاره‌ای مناسب برای تغذیه نوزادانی است که زودتر از 38 هفتگی متولد می‌شوند. در واقع از آنجایی که نوزادان نارس نیاز به تغذیه مناسب با دستگاه گوارششان و تغذیه با کیفیت‌تری نسبت به سایر نوزادان دارند، این فرمول تهیه شده برایشان بسیار مناسب و مفید است.

شیر خشک آپتامیل برای نوزادان نارس

فرمول این نوع از شیر خشک شامل اسیدهای چرب ضروری برای نوزاد و همینطور اسیدهای چرب با زنجیره‌ای متوسط است که هضم ساده‌تری را برای نوزادان دارد. این موضوع از ابتلا به یبوست آنها (که مشکل بسیاری از نوزادان نارس است) جلوگیری می‌کند. بعد از ترخیص از بیمارستان می‌توان برای تغذیه نوزاد از این محصول طبق وزن نوزاد استفاده کرد.

شیر خشک آپتامیل HA1 دشمن آلرژی

این فرمول حاوی ترکیباتی است که از بروز آلرژی در نوزادان زیر 6 ماه جلوگیری می‌کند.
این نوع با اندکی آب پنیر، هیدرولیز شده است که موجب تحریک رشد لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریا می‌شود. از این طریق سیستم ایمنی نوزاد تقویت شده و از ابتلا به عفونت‌ها و بروز آلرژی جلوگیری خواهد شد. ویژگی‌های این نوع شیر خشک شامل موارد زیر می‌شود:

جلوگیری از ابتلا به آلرژی
تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کودک
کاهش خطر ابتلا به انواع آلرژی

شیر خشک آپتامیل HA2

ترکیب این نوع از شیر خشک هیدرولیز شده، کاملا مناسب برای نوزادانی است که به انواع شیر حساس هستند.
مصرف این نوع تا 40 درصد از ابتلا و بروز انواع واکنش‌های آلرژیکی جلوگیری خواهد کرد.
توجه به تامین ویتامین‌ها و انواع مواد مغذی مورد نیاز برای رشد نوزاد، از دیگر مزیت‌های این شیر خشک برای کودکان محسوب می‌شود. به طور کلی این شیر خشک برای کودکان بین 6 الی 12 ماه مناسب است.

شیر خشک آپتامیل AR مناسب برای نوزادان با معده نارس

نارسایی و عدم بلوغ معده برای برخی از نوزادان ممکن است در بدو تولد ایجاد شود که در این صورت ضرورت وجود یک شیر خشک مناسب ایجاد می‌شود. اکثر کودکانی که با مشکل آروغ زدن و استفراغ مواجه هستند، با انتخاب شیر خشک مناسب می‌توانند بهتر شوند.
شیر خشک آپتامیل AR گزینه بسیار مناسبی است که با ترکیبات مناسب برای این نوزادان ساخته شده است.

شیر خشک آپتامیل مخصوص معده نارس نوزادان

کربوهیدرات به کار برده شده در آن از میوه خرنوب گرفته شده است که هضم آن برای معده نوزاد مشکل ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر آن کازئین (پروتئین مخصوص شیر) موجود در فرمول این شیر خشک سبب جلوگیری از ترش کردن معده نوزادان می‌شود.

  • یکی از مشکلاتی که بیشتر نوزادان با آن مواجه می‌شوند، ایجاد مشکل در معده و دستگاه گوارش آنها است. این موضوع پیامدهای مختلفی را به همراه دارد که یکی از آنها سکسکه نوزاد است. به ویژه این موضوع برای نوزادان تازه متولد شده و نارس کمی اذیت کننده است و نفس کشیدن را برای آنها سخت می‌کند. برای اینکه بتوان راهکارهای درست برای کنترل و درمان سکسکه نوزاد را آموزش دید و سلامت نوزاد را به خطر ننداخت بهتر است به مطلب علل سکسکه نوزاد و درمان اصولی مراجعه کرد.

شیر خشک آپتامیل ADC نوعی کامل برای کودکان

ترکیبات موجود در این شیر خشک برای سیستم ایمنی کودکان به اثبات رسیده است. برای کودکان و نوزادانی که شامل موارد زیر هستند این شیرخشک بسیار مناسب عمل خواهد کرد:

  • کودکان مبتلا به اسهال
  • فیبروز کیستیک
  • سندروم روده تحریک پذیر و جذب کم مواد غذایی از طریق روده
  • وجود التهاب روده
  • وزن کم هنگام تولد یا وزن نگرفتن

شیر خشک آپتامیل LF برای از بین بردن اسهال نوزاد

این فرمول چاره‌ای مناسب برای نوزادانی است که از اسهال و دل پیچه رنج می‌برند. در واقع لاکتوز موجود در شیر گاهی قابل تحمل برای نوزادان نیست و باعث بروز اسهال برای آنها می‌شود. اما این شیر خشک حاوی نوکلئوتید غنی شده و اسیدهای چرب زنجیره‌ای است که برای درمان اسهال در نوزادان نیز بسیار مناسب و موثر عمل می‌کند.

شیرخشک آپتامیل برای درمان اسهال نوزاد

شیر خشک آپتامیل کانفورت 1

ترکیبات این فرمول فاقد کازئین ساخته شده است. این موضوع سبب تسکین مشکلات گوارشی در کودکان می‌شود. نوزادان زیر 6 ماه که از دستگاه گوارش کامل برخوردار نیستند، لازم است از این نوع شیر خشک برای پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی برایشان استفاده شود.

پروتئین هیدرولیز شده در ترکیبات این محصول سبب کاهش ناراحتی‌های ایجاد شده در روده می‌شود و نفخ نوزاد را نیز از بین خواهد برد. علاوه بر آن نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را نیز برطرف خواهد کرد.

شیر خشک آپتامیل کانفورت 2

کولیت‌های کودکانه بعد از چهار ماهگی مشکلی نادر به شمار می‌رود اما این فرمول چاره‌ای مناسب برای درمان و کنترل آن است. مشکل یبوست و دفع سخت در نوزادان بالای چهار ماه با این نوع به راحتی برطرف می‌شود.
در صورتی که مدفوع کودک تغییر قوام داد و رنگ آن نیز تغییر کرد، جای نگرانی نیست. زیرا یکی از ویژگی‌های این نوع تغییر قوام و تغییر رنگ مدفوع کودک است.

آیا شیر خشک آپتامیل مناسب نوزادان و کودکان است؟

این محصول گزینه‌های مختلفی را برای تمام نوزادان در اختیار قرار داده است. اما بهتر است حالات مختلف نوزاد یا کودک خود را برای پزشک شرح داد تا طبق صلاح‌دید و کنترل پزشک متخصص برای کودک گزینه مناسب‌تر را مورد استفاده قرار داد.

در واقع بهترین شیر برای کودکان شیر مادر است اما در صورت لزوم برای استفاده از شیر خشک بهتر است از یک متخصص کودکان مشورت گرفت. از این رو بهترین گزینه را برای رشد و تغذیه کامل کودک ایجاد خواهید کرد.

آیا شیر خشک آپتامیل چاق کننده است؟

طبق تجربیات بسیاری از مادران، این شیرخشک بسیار سازگار با معده است و اکثر متخصصان برای تغذیه کودک، نوع مناسبی از این خانواده شیر خشک را تجویز می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، انواع مختلفی از این شیر خشک وجود دارد که می‌توان مناسب با کودک آنرا تهیه کرد. اما وجه مشترک بین تمام آنها، مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که به طور کامل در آنها به کار برده شده است. از این رو کودک علاوه بر رشد مناسب با سن، به وزن متعادل و افزایش وزن نیز دست خواهد یافت. این موضوع در صورتی است که تغذیه کامل روزانه با شیر انجام شود.

شیر خشک آپتامیل ساخت کجاست؟

یکی از سوالاتی که در مورد این شیر خشک وجود دارد، به اصالت ساخت این محصول باز می‌گردد. این محصول برای ایرلند است و تحت لیسانس کمپانی نوتریشیا انگلستان به سایر کشورها صادر می‌شود. کمپانی نوتریشیا محصولات مختلفی را برای مراقبت‌های بهداشتی کودکان و نوزادان ارائه می‌دهد.

طرز تهیه شیر خشک آپتامیل

برای تهیه این شیر خشک بهتر است طبق دستوری که روی محصول درج شده است و تجویز پزشک عمل کرد. اما اغلب برای تهیه انواع شیرخشک آپتامیل باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. شیشه شیر و سر شیشه را که از قبل استریل شده و خوب شسته شده است را آماده کنید و به مقدار کافی آب جوش سرد شده را تهیه کنید
  2. با پیمانه داخل قوطی شیرخشک به تعداد مناسب با سن نوزاد، داخل شیشه بریزید
  3. برای هر 2 پیمانه پودر شیر خشک 60 میلی لیتر آب جوشیده سرد شده لازم است که باید اضافه کنید
  4. درب شیشه شیر را گذاشته و به خوبی آن را مخلوط کنید

نکته مهم: برای هر نوع مختلف از شیر خشک طبق ترکیبات موجود در آن و نیاز نوزاد، مقدار متفاوتی ممکن است برای آب جوش و شیر خشک در نظر گرفته شود. به همین دلیل باید از پزشکِ کودک در این رابطه مشورت دریافت کنید.

نکات مهم برای تهیه شیر خشک آپتامیل

وزن گرفتن نوزاد با شیر خشک آپتامیل

همانطور که در طول متن به آن اشاره شد، شیر خشک آپتامیل یکی از بهترین انواع شیر خشک ازت که جایگزین شیر مادر می‌توان آنرا به کار برد. انواع آن به نوعی تهیه شده‌اند که برای رشد جسمی و ذهنی نوزادان از 0 ماهگی الی 2 سالگی قابل استفاده هستند.

  • هنگام تهیه انواع شیر خشک به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید
  • شیر مناسب با کودک خود را تهیه کنید و برای این موضوع طبق سن، شرایط فیزیکی و حتی تمایل کودک به شیر خاص توجه کنید
  • شیر خشک مورد نظر را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید
  • با بالا رفتن سن نوزاد ممکن است نیاز آن به شیر تغییر کند، بهتر است هنگام تهیه به تناسب شیرخشک با سن کودک خود توجه کنید

شیر خشک آپتامیل بهتر است یا گزینه‌های دیگر؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از خانواده‌ها مطرح است، به مارک شیر خشک مربوط می‌شود. شیر خشک آپتامیل یکی از بهترین انواع شیر خشکی است که امروزه در بازار موجود است و باید طبق نیاز کودک از آن بهره گرفت.

ترکیبات به کار برده شده در آنها شرایط بسیاری از کودکان را در نظر گرفته است. علاوه بر این موضوع می‌تواند نیاز بدن آنها به انواع ویتامین، مواد معدنی و الکترولیت‌ها را تامین کند.

اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف نوزادان از مصرف شیر خشک اجتناب کنند. در نتیجه نیاز است تا از برندهای دیگر برای آنها تهیه کرد. این یعنی اینکه حتی اگر آپتامیل بهترین شیرخشک معرفی شود، کودک متوجه آن نیست و طبق سلیقه خود ممکن است عمل کند.

نکات مهم برای انتخاب شیر خشک مناسب

شیرخشک‌ها برای کودکان در سه شکل ساخته می‌شوند:

  1. مدل پودری: ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع است که ماندگاری بالایی دارد.
  2. مدل مایع غلیظ: باید آن را با مقدار مساوی آب رقیق کرد. هزینه بیشتری نسبت به انواع پودری دارد ولی آماده کردن آن ساده‌تر است.
  3. مدل آماده مصرف: آماده برای مصرف هستند و نیازی به ترکیب با آب ندارند. 48 ساعت بعد از باز شدن باید مصرف شود. در مواردی که آب نباشید بهترین گزینه است.

شیر خشک‌ها انواع مختلفی دارند که برندهای مختلفی مانند برند آپتامیل با ترکیبات متفاوت آنها را تولید می‌کنند. اما برای انتخاب شیرخشک مناسب برای کودک باید به برخی از نکات توجه داشت:

  • سن کودک را در نظر بگیرید.
  • در صورتی که نوزاد وزن کمتر از حد نرمال را داشته باشد بهتر است از شیرخشک مخصوص نوزادان نارس استفاده کرد.
  • به حساسیت‌های گوارشی کودک توجه کنید و در صورت بروز هرگونه علائم آلرژیکی، با مشورت پزشک شیرخشک را با نوع دیگری جایگزین کنید.
  • شیر خشک باید طوری باشد که رشد کودک را به خوبی پیش ببرد؛ در صورتی که رشد و افزایش وزن مناسبی در طول یک ماه برای کودک ایجاد نشد حتما از پزشک در مورد تعویض شیرخشک مشورت دریافت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب انواع شیر خشک آپتامیل را معرفی کردیم.
باید در نظر داشت که مناسب‌ترین گزینه برای تغذیه نوزادان شیر مادر است اما گاهی طبق شرایطی مادران قادر به شیر دادن به فرزند خود نیستند یا حتی گاهی خودِ نوزاد از خوردن شیر مادر اجتناب می‌کند. لازم است در این صورت مکمل و غذایی مناسب برای رشد و حفظ سلامت کودک را تهیه کرد. در این خصوص باید از پزشک متخصص کودکان در مورد انتخاب بهترین گزینه از موارد ذکر شده در این مطلب مشورت دریافت کرد.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7337
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد شیرخشک آپتامیل ( فواید و انواع آن ) _ نوشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.