وسواس شست و شو چیست ؟ راه های درمان آن ـ نوشتنی

وسواس شست و شو چیست؟

بر اساس DSM-IV، حدود ۵۰ درصد از بیماران وسواسی دچار وسواس شستشو هستند. نکته جالب درباره این وسواس آن است که با ازدیاد نگرانی درباره بیماری‌هایی مانند ایدز و سرطان، و نیز افزایش خطر بیماری‌های عفونی افکار وسواسی درباره بیمار شدن و در نتیجه رفتارهای اجباری شستشو افزایش می‌یابد. بنابراین حال با شیوع ویروس کرونا می‌توان نتیجه‌گیری کرد که نگرانی از بیماری و رفتارهای اجباری شستشو به میزان زیادی افزایش بیابد.

افرادی که دچار وسواس شستشوی دست هستند، در واقع دچار ترس از آلودگی می‌باشند و اغلب دست‌ها را به‌طور مکرر شستشو می‌دهند (وسواس شست و شو) تا جایی که آنها ترک می‌خورند و گاهی حتی منجر به خونریزی هم می‌شود. آنها همچنین ممکن است این فرایند را به صورت رسمی‌تر و حساس‌تر انجام دهند، مثلا، هر انگشت را به صورت جداگانه و به منظور خاص بشویند و اگر در این کارشان اختلالی رخ دهد، این مراسم را ممکن است دوباره از ابتدا شروع کنند.

افراد دارای نگرانی بیش از حد نسبت به میکروب‌ها و آلودگی‌ها، دست خود را به طور کامل شسته و ممکن است هنگام بستن شیر آب از دست زدن به آن، به منظور جلوگیری از دوباره آلوده شدن دستانشان، اجتناب کنند.

 

 

علائم وسواس شست و شو

 

وسواس شستشو معمولا به دو شکلِ تردید در مورد تمیزی و تحمل‌ناپذیری این تردید ظاهر می‌شود. فرض کنید مجبور شده‌اید دست‌تان را در جایی تاریک با فشار آب کم بشویید، اما همین که شستن دست‌ها تمام می‌شود این تردید مثل خوره به جان‌تان می‌افتد که دست‌تان را خوب نشسته‌اید، حال آنکه سرسختانه باور دارید ادامه‌ی زندگی شما به شستشوی بی‌کم‌ و کاست دست‌ها بستگی دارد. چه احساس آزاردهنده‌ای است مگر نه؟! این دقیقا همان تردید جان‌فرسایی است که مبتلایان به وسواس شستشو شب و روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

فرد بیمار برای اینکه از شر این تردید خلاص شود، عمل شستن را به دفعات زیاد تکرار می‌کند و به‌تدریج به مرحله‌ای می‌رسد که دیگر حاضر نیست دست از شستشو بردارد. اساسا وقتی فردی تسلیم این پنداشت می‌شود که باید فعل شستن را بدون نقص انجام بدهد، نگرانی پیرامون لزوم تمیزی کامل و نیاز به پرهیز از آلودگی‌ها در ذهنش قوت می‌گیرد، تا آنجا که دیگر امکان تمیز شدن در حد لازم به‌سادگی میسر نیست.

 

 

 

کمک به شستشوی بیش از حد دست و وسواس شست و شو:

عصبانیت اغلب باعث می‌شود افراد برای مدت زیادی از اختلال وسواس فکری و عملی رنج ببرند. همچنین سعی کنند رفتارشان را حتی از نزدیکانشان پنهان کنند تا زمانی‌که به دنبال راهکاری برای درمان بگردند. ما تاکید می‌کنیم که بین نگرانی در مورد پاکیزگی و OCD اختلاف واضحی وجود دارد و پیشنهاد می‌کنیم افرادی که به این اختلال در خودشان مشکوک هستند، به این سؤالات پاسخ دهند:

  • پس از شستن دست‌ها، آیا هنوز نگران هستید که ممکن است یک نقطه را از دست داده باشید یا به درستی نشسته‌اید؟ حتی پس از شستشوی مکرر، هنوز ترس و اضطراب دارید که دستانتان به اندازه کافی پاک نیست؟
  • آیا برای شستن دست‌هایتان یک رویه بسیار سازمان‌یافته دارید؟ آیا با توجه به یک روند خاص پیش می‌روید؟ آیا شما اغلب از ترس اینکه کارتان را اشتباه انجام داده‌اید، دوباره از اول شروع به کار می‌کنید؟
  • آیا شما به شدت از مکان‌ها یا شرایطی که شما را در معرض آلودگی و کثافت قرار می‌دهند، اجتناب می‌کنید؟ برای مثال، آیا از دست دادن یا لمس کردن سطوح در مکان‌های عمومی اجتناب می‌کنید؟
  • آیا دستانتان قرمز، خام و چاق هستند؟

آیا اضطراب شما در مورد آلودگی و تلاش‌هایتان برای کاهش آن، با روابط و فعالیت‌های روزانه‌‌تان تداخل پیدا کرده است؟

پاسخ «بله» به چنین سؤال‌هایی می‌تواند نشان‌دهنده اختلال وسواس فکری باشد و نیاز به مشاوره با روانشناسی باتجربه داشته باشید. این اختلال به راحتی قابل درمان است. هیچ‌کس نباید با اضطراب و افسردگی ناشی از افکار وسواسی و رفتارهای اجباری زندگی کند.

 

 

درمان وسواس شست و شو با طب سنتی

علاوه بر روش‌های درمان وسواس شستشو با داروهای شیمیایی همچون مهارکننده‌­های بازجذب سروتونین یا داروهای بنزودیازپین برای کاهش اضطراب و استرس، روش‌های درمان با استفاده از طب سنتی نیز وجود دارند. امروزه، مبارزه با وسواس شستشو با استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مکمل‌های گیاهی بسیاری برای درمان اختلال وسواس اجباری و همچنین اضطراب ناشی از آن در دسترس هستند.

نحوه استفاده از درمان‌های طب سنتی در درمان وسواس شست و شو

پیش از مصرف هر نوع داروی گیاهی باید از عوارض جانبی آن‌ها آگاه باشید. بیشتر این داروهای گیاهی را می‌توان از داروخانه‌ها و بدون نیاز به تجویز پزشک تهیه کرد. با این وجود، بهتر است قبل از مصرف آن‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شربت شکوفه پنبه جهت درمان وسواس

همانطور که گفته شد، گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارد که خواص ضد استرس و ضد اضطرابی دارند. به عنوان مثال، شربت شکوفه پنبه به‌عنوان داروی گیاهی برای درمان وسواس شستشو و کاهش اضطراب استفاده می‌شود.

دمنوش‌های موثر درمان وسواس

دمنوش قرنفل یا میخک نیز دارای خاصیت ضد اضطراب و ضد وحشت است. همچنین گفته می‌شود که چای دارچین علاوه بر تقویت قوای جسمانی، در درمان انواع وسواس نیز مفید است. از دیگر گیاهان دارویی که در درمان وسواس شستشو و رفع اضطراب مفید هستند، عبارتند از: ریواس، تخم گشنیز بو داده همراه با سویق گندم و جو و گوشت قرقاول آب‌ پز شده

 

 

درمان وسواس شستشو در خانه

در این قسمت سعی داریم تا برخی از راهکار های مفید جهت درمان وسواس شستشو در خانه را به شما بیاموزیم.

  • سعی کنید عوامل ایجاد وسواس را شناسایی کنید.

  1. اولین قدم برای مدیریت علائم و درمان وسواس شستشو ، شناخت محرک ها – افکار یا موقعیت های وسواس و اجبارهای شماست.  لیستی از محرک هایی که هر روز تجربه می کنید و وسواس هایی که شما را تحریک می کنند ، تهیه کنید .(وسواس شست و شو)
  2. شدت ترس یا اضطراب را که در هر موقعیتی تجربه کرده اید ، ارزیابی کنید و سپس اجبارها یا راهکارهای ذهنی را که برای کاهش اضطراب خود استفاده کرده اید ، ارزیابی کنید .  به عنوان مثال ، اگر از آلوده شدن با میکروب ها می ترسید ، لمس نرده در بازار ممکن است شدت ترس 3 را ایجاد کند ، در حالی که تماس با کف دستشویی در بازار ممکن است یک عدد 10 ایجاد کند و به سهولت 15 دقیقه شستشوی دست نیاز داشته باشد .
  3. پیگیری محرک های شما می تواند به شما در پیش بینی خواسته هایتان و درمان وسواس شستشو کمک کند.  و با پیش بینی خواسته های اجباری قبل از ظهور ، می توانید به سهولت به آن ها کمک کنید .  به عنوان مثال ، اگر رفتار اجباری شما شامل بررسی قفل بودن درها ، پنجره های بسته شده یا وسایل خاموش شده است ، سعی کنید درب را قفل کنید یا لوازم خانگی را با توجه اضافی خاموش کنید .
  • محرک های وسواس را در اطراف خود جستجو کنید :

  1. یک تصویر ذهنی محکم ایجاد کنید و سپس یادداشت ذهنی کنید. به خود بگویید ، “دست های من تمیز است” یا “من می توانم ببینم که اجاق خاموش شده است.”
  2. شناسایی و ضبط محرک های شما همچنین یک ابزار مهم برای یادگیری در برابر اجبار وسواس شستشو و همچنین درمان وسواس شستشو شما است .
  3. یاد بگیرید که در برابر اجبار وسواس شستشو مقاومت کنید .
  4. به نظر می رسد برای جلوگیری از موقعیت هایی که افکار وسواسی شما را تحریک می کند ، هوشمندانه به نظر می رسد ، اما هرچه بیشتر از آن ها دوری کنید ، ترسناک تر می شوند . برعکس ، با قرار دادن مکرر خود در معرض محرک های وسواس شستشو ، می توانید یاد بگیرید که در برابر اصرار برای تکمیل آیین های اجباری خود و در جهت درمان وسواس شستشو ، مقاومت کنید .
  5.  این امر به عنوان پیشگیری از قرار گرفتن در معرض و پاسخ (ERP) شناخته می شود و اصلی ترین روش درمانی برای درمان وسواس شستشو است.
  6. روشERP برای درمان وسواس شستشو ، از شما می خواهد كه خود را به طور مكرر در معرض منبع وسواس خود قرار دهید و سپس از كمی از رفتارهای اجباری كه معمولاً انجام می دهید ، برای كاهش اضطراب خودداری كنید .

 برای مثال اگر شما یک شوینده دست اجباری هستید ، این می تواند به معنای دست زدن به درب در یک سرویس بهداشتی عمومی باشد و سپس به خود اجازه ندهید که دست های خود را بشویید .  همانطور که با اضطراب نشسته اید ، اشتیاق برای شستن دست ها به تدریج به تنهایی شروع به از بین رفتن می کند .  با این روش ، خواهید آموخت که برای خلاص شدن از اضطراب خود و درمان وسواس شستشو نیازی به مراسم ندارید و بر افکار وسواسی و رفتارهای اجباری خود کنترل دارید .

  • مقابله با بزرگترین ترس های شما ممکن است بسیار افراطی باشد ، بنابراین تمرین های ERP با ترس کمتر مواجه می شوند و سپس راه خود را به سمت “نردبان ترس” می اندازید. با موقعیت هایی روبرو شوید که شدت ترس کمتری ایجاد می کنند و هنگامی که بتوانید اضطراب را تحمل کنید می توانید به چالش مواجهه با مشکل مواجه شوید.

  • نردبان ترس خود را بسازید :

به هدف نهایی خود بیاندیشید ( اینکه بتوانید بدون ترس از آلودگی از یک سرویس بهداشتی عمومی استفاده کنید ) و سپس مراحل مورد نیاز برای رسیدن به آن هدف را تجزیه کنید.  با استفاده از اطلاعاتی که در شناسایی محرک های خود ثبت کرده اید ، لیستی از موقعیت ها را از کمترین ترس تا ترسناک ترین ها تهیه کنید .  قدم اول باید شما را کمی مضطرب کند .

 

 

  • از نردبان ترس خود ، بالا بروید .

برای  درمان وسواس شستشو ، با اولین قدم شروع کنید و حرکت نکنید تا زمانی که احساس راحتی بیشتری در انجام این کار داشته باشید. در صورت امکان ، به مدت کافی در شرایط بمانید تا اضطراب شما کاهش یابد .  هرچه بیشتر خود را در معرض وسواس شستشو قرار دهید ، بیشتر به آن عادت خواهید کرد و دفعه بعد که با آن روبرو می شوید ، احساس اضطراب کمتری خواهید داشت. 

پس از انجام چندین مورد جداگانه و بدون احساس اضطراب زیاد ، می توانید به مرحله بعدی بروید .

همانطور که در مقابل اجبارات خود مقاومت می کنید ، روی احساس اضطراب تمرکز کنید.

به جای تلاش برای منحرف کردن خود ، به خودتان اجازه دهید تا در مقابل تمایل به انجام دادن رفتار اجباری خود ، احساس اضطراب کنید.  ممکن است شما باور داشته باشید که ناراحتی که احساس می کنید ، تا زمانی که درگیر اجباری شوید ، ادامه خواهد یافت.  اما اگر به آن بچسبید ، اضطراب از بین می رود.  و می فهمید که اگر شستشو را انجام ندهید ” کنترل خود را از دست نخواهید داد ” .

  • تمرین کنید.

هرچه بیشتر تمرین کنید ، پیشرفت شما در  درمان وسواس شستشو ، سریع تر خواهد بود. اما عجله نکنید .  با سرعتی پیش بروید که بدون احساس غرق شدن ، می توانید مدیریت کنید . و به یاد داشته باشید : وقتی با ترس خود روبرو می شوید ، احساس ناراحتی و اضطراب خواهید کرد ، اما احساسات فقط موقتی هستند .  هر بار که خود را در معرض محرک خود قرار دهید ، اضطراب شما کاهش می یابد و شما متوجه می شوید که کنترل بیشتری (و ترس کمتر) از آنچه فکر می کنید دارید. همه این قدم های کوچک به  درمان وسواس شستشو در شما ، کمک خواهند کرد .(وسواس شست و شو)

  • افکار وسواسی را به چالش بکشید 

هر کسی هر از گاهی افکار و نگرانی هایی را احساس می کند .  اما اختلال وسواس فکری باعث می شود مغز در یک فکر خاص برانگیخته اضطراب ، گیر کند ، باعث می شود بیش از پیش ، فکری در ذهن شما بازی کند.  هرچه اندیشه ناخوشایندتر یا ناراحت کننده تر باشد ، احتمال دارد که برای سرکوب آن تلاش بیشتری نیاز باشد .

همانطور که در برابر اجبارها برای  درمان وسواس شستشو مقاومت می کنید ، می توانید با یادگیری تحمل آن ها از طریق تمرینات پیشگیری از مواجهه و واکنش ، بر افکار مزاحم و وسواس غلبه کنید.  همچنین مهم است که به خودتان یادآوری کنید که فقط به دلیل داشتن فکر ناخوشایند ، این باعث نمی شود شما فرد بدی شوید.  افکار شما فقط افکار هستند.  حتی افکار ناخواسته ، مزاحم یا خشونت آمیز عادی هستند . فقط اهمیت شما به آن ها است که آن ها را به وسواس مضر تبدیل می کند .

راهکارهای زیر می تواند به شما کمک کند افکار خود را در مورد آنچه می بینید مشاهده کنید و یک حس کنترل بر ذهن اضطراب خود برای  درمان وسواس شستشو به دست آورید .

  • افکار وسواسی خود را بنویسید.  برای درمان وسواس شستشو ، یک کاغذ و مداد را بردارید .  وقتی شروع به وسواس کردید ، تمام افکار یا اجبارات خود را یادداشت کنید.
  • نوشتن را همانطور که وسواس شستشو در شما ادامه پیدا می کند ، با هدف ضبط دقیق آن چه شما فکر می کنید ، حتی اگر در حال تکرار همان عبارات یا همان خواسته های قبلی هستید ، ادامه دهید .

نوشتن تمام مطالب به شما کمک می کند تا ببینید که وسواس شما چقدر تکراری است . بازنویسی همان عبارت یا اصرار چند صد باره روی آن ها ، به شما در  درمان وسواس شستشو ، کمک می کند . نوشتن افکار بسیار سخت تر از فکر کردن در مورد آن ها است ، بنابراین احتمالاً افکار وسواسی شما زودتر از بین می روند .

  • یک دوره نگرانی وسواس شستشو ایجاد کنید.

  1. برای  درمان وسواس شستشو  ، به جای تلاش برای سرکوب وسواس یا اجبار ، عادت به تغییر مجدد آن ها کنید .  هر روز یک یا دو دوره ” نگرانی ” 10 دقیقه ای را انتخاب کنید ، زمانی که می توانید به وسواس خود اختصاص دهید .
  2. در طول دوره نگرانی خود ، فقط بر افکار منفی یا اصرارها تمرکز کنید .  سعی نکنید آن ها را اصلاح کنید .  در پایان دوره نگرانی ، چند نفس آرام بگیرید ، بگذارید افکار وسواسی پیش برود و به فعالیت های عادی خود را انجام دهید .  اما بقیه روز قرار است بدون وسواس بگذرد .
  3. وقتی افکار در طول روز به ذهن شما می آید ، آن ها را بنویسید و آن ها را به مدت نگرانی خود ” موکول کنید “.(وسواس شست و شو)
  • افکار وسواسی خود را به چالش بکشید . 

 

  • چه مدرکی وجود دارد که فکر من درست است ؟ این درست نیست ؟
  • آیا روش مثبت و واقعی تری برای بررسی وضعیت وجود دارد ؟
  • فرض کنم چیزی که از آن ترسیده ام ، واقعی باشد ، چه اتفاقی می افتد ؟ اگر احتمال کم باشد ، نتایج احتمالی کدام است ؟
  • آیا فکر مفید است ؟ وسواس در مورد آن چگونه به من كمك می كند و چگونه به من آسیب می رساند ؟
  • نواری از وسواس وسواس شستشو یا افکار مزاحم خود ایجاد کنید.

 

  • برای درمان وسواس شستشو از تلقین استفاده کنید :

  1. برای  درمان وسواس شستشو  ، روی یک فکر یا وسواس خاص متمرکز شوید و آن را در ضبط صدا یا تلفن هوشمند ضبط کنید.
  2. عبارت وسواس ، جمله یا داستان را دقیقاً همانطور که در ذهن شما می آید ، بازگو کنید .
  3. با مقابله مداوم با نگرانی یا وسواس خود به تدریج ، کمتر اضطراب خواهید یافت.  سپس می توانید تمرین را برای یک وسواس دیگر تکرار کنید .
  • برای پشتیبانی ، اقدام کنید .

وسواس شستشو ، هنگام احساس بی قدرتی و تنهایی می تواند بدتر شود ، بنابراین ساخت یک سیستم پشتیبانی قوی بسیار مهم است.  هرچه ارتباط شما با افراد دیگر بیشتر باشد ، احساس آسیب پذیری کمتری خواهید داشت .  فقط صحبت کردن با یک فرد دیگر در مورد نگرانی ها و خواسته های شما می تواند باعث شود تهدیدات کمتری را احساس کنید و  درمان وسواس شستشو ، راحت تر به نظر برسد .

  • با خانواده و دوستان در ارتباط باشید.

وسواس و اجبار می تواند زندگی شما را تا حد انزوای اجتماعی پیش ببرد . به نوبه خود ، انزوای اجتماعی باعث تشدید علائم وسواس شستشو شما می شود و  درمان وسواس شستشو را سخت تر می کند .  سرمایه گذاری در رابطه با خانواده و دوستان بسیار مهم است .  صحبت چهره به چهره در مورد نگرانی ها و خواسته های شما ، می تواند باعث شود احساس واقعی تر و تهدید آمیز کمتری ایجاد شود.

  • به یک گروه پشتیبانی وسواس شستشو بپیوندید. 

شما در مبارزات خود با وسواس شستشو تنها نیستید ، و شرکت در یک گروه پشتیبانی می تواند یادآور مؤثر آن و کمک کننده به  درمان وسواس شستشو ، باشد .  گروه های پشتیبانی وسواس شستشو شما را قادر می سازند تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و از دیگران که با مشکلات مشابه روبرو هستند ، بیاموزید.

  • استرس را مدیریت کنید .

در حالی که استرس باعث بروز بیماری وسواس شستشو نمی شود ، می تواند علائم را ایجاد کند یا آن ها را بدتر کند .  تمرین بدنی و ارتباط فرد با فرد دیگر ، دو روش بسیار مؤثر برای آرام کردن سیستم عصبی شما است که در  درمان وسواس شستشو نیز موثر است.

  • تکنیک های آرامش را تمرین کنید .

مراقبه ذهن آگاهانه ، یوگا ، تنفس عمیق و سایر تکنیک های آرامش بخش می تواند به کاهش سطح استرس و تنش کلی شما و در نهایت  درمان وسواس شستشو کمک کند و به شما در مدیریت خواسته هایتان نیز کمک کند.  برای بهترین نتیجه ، به طور منظم یک روش آرامش را تمرین کنید.

  • برای سهولت در وسواس شستشو ، تغییرات سبک زندگی ایجاد کنید .

یک زندگی سالم و متعادل نقش مهمی در کاهش اضطراب ، ترس و نگرانی و  درمان وسواس شستشو  دارد .

  • به طور منظم تمرین کنید . 

ورزش یک روش درمانی ضد اضطراب طبیعی و مؤثر است که با تمرکز مجدد ذهن در هنگام بروز افکار وسواسی در درمان وسواس شستشو کمک می کند .  برای بهره مندی حداکثر ، سعی کنید در بیشتر روزها 30 دقیقه یا بیشتر فعالیت هوازی داشته باشید.  ده دقیقه تمرین ، چند بار در روز می تواند به اندازه یک دوره طولانی مدت موثر باشد . به خصوص اگر به روند حرکت ها توجه داشته باشید.

  • به اندازه کافی بخوابید

نه تنها اضطراب و نگرانی می تواند باعث بی خوابی شود ، بلکه کمبود خواب نیز می تواند افکار و احساسات اضطراب را تشدید کند .  هنگامی که به خوبی استراحت کرده اید ، حفظ تعادل عاطفی خود ، بسیار ساده تر است ، که یک عامل اصلی مقابله با اختلالات اضطرابی و درمان وسواس شستشو است.

  • از الکل و نیکوتین خودداری کنید .

الکل به طور موقت اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد ، اما در اثر از بین رفتن تاثیرات ، علائم اضطراب ایجاد می کند .  به طور مشابه ، در حالی که به نظر می رسد سیگار در حال آرام کردن شما است ، نیکوتین در واقع یک محرک قدرتمند است .  استعمال دخانیات منجر به افزایش سطح اضطراب و علائم وسواس شستشو کمک می کند و درمان  را سخت تر می کند .

سایر درمان های وسواس شستشو

علاوه بر درمان شناختی-رفتاری ، از روش های درمانی زیر نیز برای درمان وسواس شستشو استفاده می شود :

  • دارو : داروهای ضد افسردگیگاهی اوقات همراه با درمان برای درمان اختلال وسواس-اجباری استفاده می شوند.  اما ، دارو به تنهایی در رفع علائم مؤثر است.
  • خانواده درمانی: از آنجا که وسواس شستشو اغلب باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی خانوادگی و سازگاری اجتماعی می شود ، خانواده درمانی می تواند به ارتقاء درک این اختلال و کاهش درگیری های خانوادگی کمک کند .  همچنین می تواند باعث ایجاد انگیزه در اعضای خانواده شود و به آن ها بیاموزد که چگونه به شما کمک کنند.
  • گروه درمانی : از طریق تعامل با مبتلایان به این وسواس، گروه درمانی باعث حمایت و تشویق می شود و احساس انزوا را کاهش می دهد  و در درمان وسواس شستشو ، بسیار موثر است .

 

 

چگونه به فردی مبتلا به درمان وسواس شستشو کمک کنیم ؟(وسواس شست و شو)

نحوه واکنش شما نسبت به علائم وسواس شستشو  در درمان  برای شخصی که این وسواس را دارد ، می تواند تأثیر زیادی در چشم انداز و بهبود آن ها داشته باشد .  نظرات یا انتقادات منفی می تواند وسواس او را بدتر کند ، در حالی که یک محیط آرام و حمایتی می تواند به بهبود نتیجه درمان کمک کند .

  • از انتقادات شخصی خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که رفتارهای ناشی از این اختلال شخص شما علائم است ، نه نقص شخصیت.

  • کسی که وسواس شستشو دارد را نترسانید یا او را مجبور به خودداری از شستشو نکنید.

آن ها نمی توانند پیروی کنند ، و فشار برای متوقف کردن ، فقط رفتارها را بدتر می کند و درمان را سخت تر.

  • تا حد ممکن مهربان و صبور باشید .

مبتلایان باید با سرعت خود بر مشکلات غلبه کند. از هرگونه تلاش موفق برای مقاومت در برابر وسواس شستشو قدردانی کنید و توجه خود را به عناصر مثبت در زندگی فرد متمرکز کنید.

  • ارتباطات را مثبت و واضح نگه دارید.

برقراری ارتباط در درمان وسواس شستشو ، بسیار مهم است. بنابراین می توانید تعادل بین حمایت از دوست خود و ایستادن در برابر علائم و ایجاد ناراحتی بیشتر از دوست عزیز خود را پیدا کنید.

  • طنز را پیدا کنید.

خندیدن  و طنز پردازی در مورد برخی از علائم وسواس شستشو می تواند به کسی که این اختلال دارد ، کمک کند تا از این اختلال جدا شود. فقط مطمئن شوید که دوست شما احساس احترام و شوخی می کند.

  • اجازه ندهید که وسواس شستشو زندگی خانوادگی را تصاحب کند.

به عنوان یک خانواده بنشینید و تصمیم بگیرید که چگونه برای مقابله با علائم شخص موردعلاقه خود همکاری خواهید کردو به درمان او کمک می کنید .  سعی کنید زندگی خانوادگی را تا حد ممکن عادی نگه دارید و خانه را در محیط کم فشار قرار دهید.

درمان وسواس شستشو ، بدون تلاش شخصی فرد برای بهبود و بدون کمک و حمایت خانواده و اطرافیان می تواند کاری بسیار سخت باشد . این وسواس در صورت بیشتر شدن ، می تواند به سلامتی جسمی اشخاص نیز ، آسیب برساند و بیماری ها و حساسیت های پوستی ایجاد کند . بهتر است در روند درمان وسواس شستشو ، حتما از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید .

ما در این مطلب سعی کردیم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را در ارتباط با درمان وسواس شستشو در اختیارتان قرار دهیم. خوب است بدانید یکی از بهترین روش های 

وسواس شست و شو ↑

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7247
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد وسواس شست و شو چیست ؟ راه های درمان آن ـ نوشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.