کبودی ناگهانی بدن و عوامل موثر بر آن!!! _ نوشتنی

کبودی بدن

مقدمه

برای بسیاری از ما، کبودی ناگهانی پوست بدن، مانند کبودی پوست پا و یا کبودی پوست صورت یک اتفاق جدید نیست. بارها با این صحنه مواجه شده‌اید که بدون برخورد با جسمی و یا بدون وقوع حادثه‌ای، ناگهان قسمتی از بدن دچار کبودی می‌شود.

برخی از این کبودی‌ها، بعد از مدت کوتاهی خود‌به‌خود از بین می‌روند. در حالی که برخی دیگر، همچنان بر روی پوست باقی می‌مانند تا زمانی که درمانی برای آن‌ها صورت بگیرد.

بد نیست ابتدا با برخی از عواملی که در کبودی ناگهانی پوست تأثیر دارد، آشنا شوید تا در صورت جدی بودن آن، برای درمان به موقع اقدام کنید. در این مقاله از نوشتنی به بررسی دلایلی می‌پردازم که در کبودی پوست بدن شما نقش دارند. سپس به روش‌های درمانی بر اساس شدت کبودی و علائم آن، اشاره می‌کنم.

کبودی چیست ؟

هنگامی که رگ های خونی آسیب می بینند ، کبودی ایجاد می شود و خون به بافت های زیر پوست نشت می کند. این حالت باعث ایجاد رنگ سیاه یا بنفش به شکل یک کبودی زیر پوست می شود.

در پوست های تیره ، کبودی ممکن است به رنگ قرمز یا بنفش به نظر برسد، یا بسته به رنگ پوست فرد، ممکن است به صورت ناحیه تیره‌تری نسبت به پوست اطراف ظاهر شود .

با گذشت زمان ، بافت‌های بدن خون را جذب می‌کنند و رنگ کبودی از بین می‌رود .

علائم کبودی های بی دلیل بدن

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد یک فرد راحت تر از یک فرد معمولی کبود می شود عبارتند از:

  • ایجاد کبودی های بسیار بزرگ و دردناک پس از آسیب های جزئی
  • داشتن کبودی های زیاد بدون اینکه علت آنها را به خاطر بیاورید
  • کبودی هایی که به طور مکرر ایجاد می شوند و بهبودی آنها هفته ها طول می کشد

علل ایجاد کبودی بدن به طور ناگهانی

علت کبودی های بی دلیلعوامل متعددی می تواند باعث شود که فرد راحت تر کبود شود . رایج ترین آنها شامل موارد زیر است :

مردم با افزایش سن ، بدنشان بیشتر و راحتتر کبود می‌شود ، زیرا رگ‌های خونی ضعیف می‌شوند و پوست نازک می‌شود .

کبودی بی دلیل و آسان ممکن است علت ژنتیکی هم داشته باشد و در برخی خانواده ها بیشتر دیده شود ، بنابراین در افرادی که بستگانشان به راحتی کبود می شوند ممکن است متوجه شوند که آنها نیز بیشتر کبود می شوند .

داروهایی که باعث کبودی می شوند

برخی از داروهای رقیق کننده خون معروف عبارتند از :

  • وارفارین (کومادین)
  • هپارین
  • ریواروکسابان (Xarelto)
  • دابیگاتران (پراداکسا)
  • آپیکسابان  (Eliquis)
  • آسپرین (بایر)
  • ایبوپروفن (Advil)
  • ناپروکسن (Aleve)

بعضی دیگر از داروها نیز ممکن است باعث تضعیف یا تغییر رفتار عروق خونی ، بدتر شدن التهاب یا افزایش خطر خونریزی شوند . آنها می توانند شامل موارد زیر باشند :

  • برخی از داروهای گیاهی مانند جینسینگ ، بذر کتان و نخل اره ای
  • کورتیکواستروئیدها
  • برخی از داروهای شیمی درمانی که می تواند سطح پلاکت خون را کاهش دهد

افرادی که دارو مصرف می کنند و متوجه افزایش خونریزی یا کبودی در بدنشان می شوند باید حتما از پزشک خود بپرسند که آیا داروی آنها می تواند علت خونریزی و کبودی بی دلیل آنها باشد ؟ پزشک ممکن است در مورد خطرات و مزایای ادامه درمان با  شما صحبت کند.

بیماری های کبدی و کبودی های آسان

سیروز و سایر بیماری ها می توانند بر عملکرد کبد تأثیر بگذارند . بیماری های کبدی می تواند بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد بنابراین می تواند خطر خونریزی و کبودی بی دلیل و آسان را افزایش دهد.

سایر علائم بیماری های کبدی عبارتند از :

  • خارش
  • خستگی
  • احساس عمومی ناخوشی
  • تورم در پاها
  • ادرار تیره
  • زرد شدن سفیدی چشم که نشانه زردی است

الکل عامل اصلی بیماری های کبدی است ، اما این مشکل می تواند ناشی از سرطان و سایر مشکلات سلامتی نیز باشد .

اختلالات خونریزی

بسیاری از بیماری های ژنتیکی می توانند بر لخته شدن خون تأثیر بگذارند .

  • بیماری فون ویلبراند ، شایع ترین اختلال خونریزی ، حدود ۱٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد . در فرد مبتلا به این بیماری پروتئین فون ویلبراند یا اصلاً وجود ندارد و یا بسیار کم است . وجود این پروتئین برای لخته شدن خون لازم است. درمان با هورمون مصنوعی می تواند لخته شدن خون را در افراد مبتلا به این بیماری بهبود بخشد .
  • هموفیلی یک بیماری ارثی است که در آن‌ بدن توان ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ را ندارد . در این بیماری سطوح پایین فاکتور انعقاد خون VIII (هموفیلی A) یا فاکتور IX (هموفیلی B) دیده می شود . هر دو پروتئین برای لخته شدن خون بسیار مهم هستند . نسخه های مصنوعی این فاکتورهای انعقادی می توانند به درمان هموفیلی و کاهش خطر خونریزی و کبودی جدی کمک کنند .

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی ژنتیکی در معرض خطر بیشتری برای کبودی بی دلیل و خونریزی بیش از حد و احتمالاً تهدید کننده زندگی هستند . کبودی ها از نظر ظاهری شبیه کبودی های معمولی هستند ، اما می توانند بزرگتر باشند .

علائم از بدو تولد وجود دارد و می تواند نوزادان و کودکان خردسال را نیز تحت تاثیر قرار دهد .

کمبود چه ویتامین هایی باعث کبودی بی دلیل می شود ؟

ویتامین سی و کبودیهمانطور که اشاره شد بیشتر کبودی‌ها در نتیجه اصابت انواع ضربه‌ها به بدن ایجاد می شوند و به طور معمول ،مشکل جدی نیستند ، اما کبودی بیش از حد و بی دلیل گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی مانند پوست نازک ، مویرگ های ضعیف یا سطح ناکافی کلاژن باشد . همچنین برخی از این کبودی ها می تواند ناشی از کمبود ویتامین هایی در بدن باشد .

کبودی معمولاً زمانی رخ می دهد که شخصی به چیزی برخورد کند . تروما و ضربه به مویرگ های زیر پوست آسیب می رساند و باعث می شود مقدار کمی خون به بیرون نشت کند و ناحیه ای از بدن تیره باقی بماند. هر چه سن فرد بالاتر می رود ، احتمال کبودی بیشتر می شود به این دلیل که با افزایش سن ، پوست نازک‌تر می‌شود و یک لایه محافظ چربی را از دست می‌دهد.  برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده های خون نیز می توانند باعث کبودی بیشتر افراد شوند . با این حال ، یکی دیگر از مقصران رایج کبودی بی دلیل ، کمبود ویتامین C است .

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و وجود مقدار کافی آن برای تولید طبیعی کلاژن ضروری است . کلاژن یک پروتئین ساختاری است که به حفظ و ترمیم دیواره عروق خونی و سایر بافت همبند کمک می کند . وقتی فردی ویتامین C کافی دریافت نمی‌کند ، بدنش راحت‌تر کبود می‌شود . همچنین ممکن است درد مفاصل ، تضعیف سیستم ایمنی و بهبود آهسته تر زخم ها را تجربه کند .

اگر فردی دچار کمبود شدید ویتامین C به نام اسکوربوت شود ، ممکن است دچار خونریزی لثه ، از دست دادن دندان و مو و تحلیل رگ های خونی شود . این وضعیت در جوامع امروز نسبتاً نادر است ، به ویژه با توجه به در دسترس بودن گسترده ویتامین C در رژیم غذایی و مکمل های ویتامین C ، اما هنوز هم در برخی از افراد با عادات غذایی ضعیف رخ می دهد . به منظور جلوگیری از این مشکلات سلامتی ، متخصصان توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل 60 تا 90 میلی گرم ویتامین C در روز مصرف کنند.

ویتامین K نیز به تشکیل لخته در بدن کمک می کند تا خونریزی را متوقف کند. نوزادان اغلب سطوح بسیار پایینی از ویتامین K دارند که برای توقف خونریزی کافی نیست. بدون تزریق ویتامین K در بدو تولد، نوزادان ممکن است به راحتی کبود شوند یا خونریزی بیش از حد داشته باشند. بزرگسالان با سطوح پایین ویتامین K نیز ممکن است متوجه افزایش ناگهانی کبودی شوند .

علاوه بر ویتامین K ،همچنین سطوح ناکافی ویتامین D نیز ممکن است منجر به کبودی بیش از حد ناشی از کمبود ویتامین شود ، زیرا هر دوی این ویتامین ها برای فرآیند انعقاد خون ضروری هستند . در همین حال ، کمبود ویتامین B9 و B12 نیز می تواند باعث آسیب عروق خونی و افزایش کبودی شود .

پزشک می‌تواند آزمایش‌هایی را انجام دهد تا ببیند آیا فرد دچار کمبود ویتامین است یا خیر. در برخی موارد، مکمل های ویتامینی یا تغییر در رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد . در موارد دیگر ، یک بیماری زمینه‌ای ، مانند بیماری التهابی روده ممکن است باعث ایجاد کمبود های ویتامینی در فرد شده باشند که در چنین شرایطی نیاز به رسیدگی بیشتر توسط پزشک وجود دارد .

واسکولیت

واسکولیت

واسکولیت به گروه وسیعی از بیماری های التهابی رگ های خونی اطلاق می شود که باعث التهاب سرخ‌رگها، سیاه‌رگها و مویرگها می شود.

علائم این بیماری عبارتند از :

  • افزایش خونریزی و کبودی
  • تنگی نفس
  • بی حسی در اندام ها
  • زخم ها
  • توده های پوستی
  • لکه های بنفش روی پوست که به نام پتشی (لکه های خون زیر پوست) شناخته می شوند . این نقاط کوچک به رنگ بنفش ، قرمز و یا لکه های قهوه ای معمولاً بر روی پوست بازوها ، پاها ، شکم و باسن ظاهر می شوند )

در افراد با پوست تیره، پتشی ممکن است همیشه مشخص نشود ، به این معنی که پزشک ممکن است آنها را تشخیص ندهد . این لکه ها ممکن است در نواحی با ملانین کمتر ، مانند ساعد ، بیشترقابل مشاهده باشند .

نوع درمان بستگی به شدت واسکولیت و ناحیه ای از بدن که تحت تاثیر قرار دارد می باشد . چندین دارو ، از جمله استروئیدها ، ممکن است کمک کننده باشند .

پورپورای پیری

پورپورای پیری

پورپورای پیری در میان افراد مسن شایع است و حدود ۱۰ درصد از افراد بالای ۵۰ سال را مبتلا می کند. این ضایعات کبود مانند به رنگ بنفش تیره روی پوست ایجاد می شوند و بیشتر روی پوست بازوها و دست ها ایجاد می شوند.

این ضایعات در افراد با پوست روشن رایج تر هستند ، اما هر کسی می تواند آنها را تجربه کند . در پوست های قهوه ای و مشکی ، ممکن است یه رنگ بنفش یا به صورت پوست تیره تر از سایر نقاط بدن به نظر برسند . پوست اطراف ممکن است نازک‌تر و قابلیت ارتجاعی کمتری داشته باشد .

ضایعات اغلب پس از آسیب به پوست ظاهر می شوند ، اما بیشتر از کبودی های معمولی روی پوست باقی می مانند و می توانند بسیار بزرگتر باشند. گاهی پس از بهبود ضایعه، پوست قهوه ای باقی می ماند.

راه های کاهش خطر کبودی عبارتند از :

  • محافظت از پوست در برابر نور خورشید
  • مراقبت و جلوگیری از بروز صدمات
  • آگاه باشید که کورتیکواستروئیدها و داروهای رقیق کننده خون می توانند علائم را بدتر کنند

پورپورای سالخورده ارتباطی با هیچ بیماری جدی ندارد ، اما ممکن است خطر پارگی پوست را افزایش دهد.

نقش سرطان در کبودی بی دلیل

سرطان خونبه ندرت ، افزایش خونریزی و کبودی ممکن است نشانه سرطان خون ( لوسمی ) باشد . این یک نوع سرطان است که در آن گلبول های سفید خون و پلاکت ها تحت تاثیر قرار می گیرند .

سرطان خون انواع مختلفی دارد و علائم آن نیز متفاوت است .

اغلب ، در مراحل اولیه هیچ علامتی وجود ندارد ، اما فرد ممکن است متوجه علائم زیر شود :

  • خون ریزی
  • کبودی
  • پتشی ، لکه های کوچک زیر پوست، مانند راش ، که در آن رگ های خونی پاره شده اند
  • تب
  • خستگی
  • درد استخوان
  • قاعدگی سنگین
  • تورم شکم

پتشی ها ممکن است روی پوست تیره قابل مشاهده نباشند، اما فرد ممکن است آنها را در نواحی با سطوح کمتر ملانین مانند ساعد ببیند.

هر کسی که این علائم را تجربه می کند باید به دنبال مشاوره فوری پزشکی باشد ، زیرا درمان اولیه اغلب موثر است .

درمان کبودی بی دلیل

کبودی ها معمولا به صورت خود به خود بعد چند روز محو می شوند و نیازی به درمان خاصی هم ندارند . با این حال ، کمک های اولیه پس از آسیب ممکن است به کاهش تورم و ناراحتی کمک کند .

کمک های اولیه برای کبودی پس از آسیب و ضربه شامل موارد زیر است :

  1. استراحت عضو آسیب دیده
  2. بالا نگه داشتن محل آسیب‌دیده
  3. قرار دادن یک بسته سرد یا یخ پیچیده شده در یک پارچه به مدت ۲۰ دقیقه روی عضو آسیب دیده ، می تواند تورم را کاهش دهد. این عمل را چندبار در روز ، هر بار حداقل به‌مدت ۱۰ دقیقه تکرار کنید ( تا یک یا دو روز پس از آسیب این کار را ادامه دهید و هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. )

سایر گزینه های درمانی شامل استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن است . برخی از افراد عصاره یا کرم آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی) را روی پوست می‌مالند ، اما شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد این کار باعث افزایش سرعت بهبودی می‌شود .

افرادی که به راحتی کبود می شوند ممکن است دچار یک بیماری زمینه ای باشند که حتما باید توسط پزشک بررسی شود .

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

کبودی و مراجعه به پزشکافرادی که بدون دلیل و سریع دچار کبودی پوست می شوند باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنند اگر علائم زیر را دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید :

  • اگر کبودی بیشتر یا شدیدتر از قبل در شما رخ می دهد
  • اگر علائم دیگری مانند تب، انرژی کم یا تغییرات پوستی دارید
  • اگر از زمانی که داروی جدیدی را شروع به مصرف کردید راحت تر و سریعتر دچار کبودی می شوید
  • کبودی های شما دیر بهبود می یابند
  • اگر متوجه پتشی شده اید ( لکه های قرمز کوچک شبیه بثورات زیر پوستی )
  • اگر پورپورا، لکه های بنفش زیر پوست در بدنتان ایجاد شده است

اگر یک کبودی بزرگ پس از ضربه در فرد ایجاد شود ، به خصوص اگر احساس سبکی سر یا سرگیجه نیز داشته باشد ، فرد باید به دنبال کمک اورژانسی باشد . این علائم می تواند نشانه هایی از خونریزی داخلی باشند .

سوالات متداول

آیا افراد مسن راحت تر کبود می شوند ؟

بله افراد مسن معمولا راحت‌تر کبود می‌شوند ، زیرا پوست با افزایش سن انعطاف‌پذیری کمتری پیدا می‌کند و چربی کمتری برای محافظت از رگ‌های خونی وجود دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند این خطر را افزایش دهد .

آیا دیابت بر کبودی بی دلیل تأثیر می گذارد؟

بله در افراد مبتلا به دیابت ، زخم‌ها ، از جمله کبودی‌ها ، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا بهبود یابد .

درمان کبودی چیست ؟

کبودی‌ها معمولاً بدون درمان بهبود می‌یابند ، اما بالا بردن قسمت کبودی و قرار دادن یخ پوشیده شده با پارچه روی عضو کبود شده ممکن است به کاهش تورم کمک کند.

نتیجه گیری : آیا کبودی بدن خطرناک است ؟

در بیشتر موارد ، فردی که به راحتی دچار کبودی می شود ، بعد از کبودی دچار عوارض خاصی نمی شود .

با این حال، کبودی آسان و بی دلیل بدن می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای و حتی خطر خونریزی داخلی باشد .

اگر نسبت به قبل راحتتر و سریعتر دچار کبودی می شوید و یا عضو کبود شده دیرتر بهبود می یابد حتما به دنبال مشاوره پزشکی برای رد سایر مشکلات سلامتی و بیماری ها یا درمان مناسب باشید .

منبع :

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7333
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد کبودی ناگهانی بدن و عوامل موثر بر آن!!! _ نوشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.