دانلود جزوه ژنتیک پایه | pdf

دانلود جزوه ژنتیک

دانلود جزوه ژنتیک

علم ژنتیک چیست ؟

علم زنتیک چیست ؟ شاید این سوال خیلی از افراد باشد. این مقاله توضیحات مختصری در رابطه با علم ژنتیک ارائه می کند. علم ژنتیک یکی از شاخه های رشته ی علوم زیستی می باشد. از ژنتیک به عنوان وراثت نیز نام برده می شود. در علم ژنتیک به مطالعه در رابطه ویژگی ها و صفات جانداران که می توانند از والدین به ارث برسند صحبت می شود. موضوع اصلی در بررسی های علم ژنتیک بیشتر انتقال، بیان و همچنین تکامل ژن ها می باشد. به مولکول هایی که وظیفه تکوین، کنترل و همچنین بررسی خصوصیات ظاهری موجدات زنده را دارند، ژن گفته می شود.

 

تاریخچه ژن و ژنتیک :

با پیشرفت علم زیست شناسی شاخه ی جدیدی از آن به نام ژنتیک تعریف شد که دانشمندان را بر آن داشت تا راه انتقال صفات ارثی را بین نسل ها بررسی کنند. در سال ۱۸۶۵ مندل کسی بود که با انجام آزمایشات روی گیاه نخود فرنگی، توانست قوانینی را برای انتقال این صفات کشف کند. در سال ۱۹۰۰ با تأیید قوانین مندل توسط دانشمندان دیگری چون شرماک، مندل را به عنوان پدر علم ژنتیک معرفی کردند. بعد از این در سال ۱۹۵۳ زیست شناسی مولکولی به وجود آمده و با ادغام شدن با علم ژنتیک، مهندسی ژنتیک به وجود آمد. در علم ژنتیک ساختار و مکانیسم عمل ژن ها مورد بررسی قرار می گیرد. اصطلاح ژن اولین بار توسط ویلیام یوهانس به کار برده شد.

 

 

اختلالات ژنتیکی چگونه در جنین ایجاد می‌شوند؟

اختلال ژنتیکی شامل دسته‌ای از مشکلات ژنتیکی است که در اثر نارسایی یا جهش در ژن‌ها یا ماده ژنتیک انسان ایجاد می‌شود. انواع اختلال ژنتیکی اغلب در زمان تولد بروز می‌کنند ولی می‌توانند سال‌ها بعد نیز بروز کنند. اختلالات ژنتیکی می‌توانند ارثی نباشند و مثلاً بر اثر بروز جهش جدیدی در ژنوم جنین ایجاد شده باشند. یک اختلال ژنتیکی از طریق ایجاد ناهنجاری‌هایی در فاکتورها و عناصر تعیین کننده صفات و ویژگی‌های ژنتیکی فرد شامل مولکول های DNA یا ژنوم (توالی ژن‌ها) ظاهر می‌شود و این ناهنجاری‌ها به چهار گروه جهش تک ژنی، چندژنی، تغییرات کروموزومی و میتوکندریال تقسیم بندی می‌شوند.

تفاوت ژن با دی ان ای؟

ژن ها واحدهای اطلاعاتی از جنس دی ان ای (دزوکسی ریبو نوکلئیک اسید) هستند که ویژگی های هر فرد را تعیین می کنند. در واقع ژن ها از کد هایی تشکیل شده اند که حاوی دستورالعمل هایی برای ساخت هزاران پروتئینی هستند که بدن ما برای ساخت ساختار های سلولی و انجام وظایف سلول های ما به کار می برد.

به عبارت دیگر تمام اعمال بدن توسط پروتئین ها انجام می شود که دستور ساخت این پروتئین ها در ژن ها وجود دارد. در انسان حدود 22000 ژن مختلف وجود دارد که هر کدام پروتئین های مربوط به هر قسمت از بدن را کد می کنند و اختلال در هر یک منجر به نقص در آن قسمت از بدن می شود. تمام این ژن ها روی هم دی ان ای نامیده می شوند و کل دی ان ای به صورت رشته هایی به نام کروموزوم در هسته هر سلول ذخیره می شوند. شکل زیر تفاوت سه واژه ژن، دی ان ای و کروموزوم را نشان می دهد.

کروموزوم چیست؟

به کل ماده ژنتیکی یا دی ان ای یک فرد کروموزوم گفته می شود. در واقع مولکول های دی ان ای در هسته سلول ها به صورت کروموزوم فشرده و بسته بندی می شوند. هر کرو موزوم از دی ان ای تشکیل شده که هزاران بار فشرده شده است. در طی تقسیمات سلولی کروموزوم ها فشرده تر شده و در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده اند.

هر فرد نرمال به طور طبیعی دارای 46 کروموزوم است که 22 جفت از آن ها بین جنس مذکر و مونث یکسان بوده و کروموزوم های اتوزوم نامیده می شوند. در حالیکه 23 امین جفت کروموزوم ها در بین زنان و مردان متفاوت است و کروموزوم های جنسی نامیده می شوند. زنان دارای دو کپی از کروموزوم جنسی  هستند در حالیکه مردان دارای یک کروموزوم  و یک کروموزوم  y می باشند.

تفاوت ژنتیک با توارث چیست؟

ژنتیک علم مطالعه ژن ها است. تغییرات در این ژن ها می تواند باعث بیماری و یا اختلالاتی گردد که برخی از این اختلالات ارثی هستند یعنی بواسطه اختلالاتی که در والدین فرد وجود داشته ایجاد شده اند. به عبارت دیگر هر مورد ارثی ژنتیکی است اما هر اختلال ژنتیکی ارثی نمی باشد.

انواع تست های ژنتیکی عبارتند از :

  • تست غربالگری نوزادان
  • تست تعیین ناقلین یک بیماری
  • تست تشخیص پیش از تولد
  • تست قبل از لانه گزینی
  • تست های ژنتیکی پیش بینی کننده قبل از بروز علائم
  • تست های ژنتیک در پزشکی قانونی

دانلود جزوه ژنتیک ↓

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7008

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دانلود جزوه ژنتیک پایه | pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.