درمان سریع آفت دهان (15 روش)

آفت دهان چیست؟

یک زخم کوچک در داخل دهان است که به رنگ سفید یا خاکستری با حاشیه قرمز دیده می­‌شود. آفت دهان عموما روی بخش­‌های نرم دهان مانند زبان، داخل گونه‌ها و سطح داخلی لب­ها ظاهر می­‌شود.

آفت‌­های دهانی واگیردار نیستند و عموماً در عرض حدود یک هفته، خودشان بهبود می ­‌یابند. آن­ها کمتر از یک سانتیمتر قطر دارند و به صورت تکی و یا دسته‌ ای ظاهر می­‌شوند. نوع نادرتر و شدیدتر آفت، زخم­‌های بزرگ­تری ایجاد می‌­کند، که ممکن است دو هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد و می‌­تواند جراحت نیز ایجاد کند.

دلایل ایجاد آفت دهان و زبان

آفت زبان و دهانی جزئی و ضعیف به دلیل آسیب سیستم دفاعی بدن به غشای مخاطی به وجود می آید. آفت های دهانی در موارد زیر پدیدار می شوند :

  • هنگام آسیب دیدگی های جزئی مانند تصادفی گاز گرفتن زبان و یا ضربه مسواک به دهان
  • هنگام استرس بعد از خوردن غذاهای حساسیت زا و بعضی داروها
  • هنگام تغییرات هورمونی مثلا در زمان چرخه  قاعدگی
  • هنگام کمبود مواد مغذی مثل ویتامین B12 و یا آهن و اسیدفولیک
  • آسیب های ناشی از دندان مصنوعی و یا سایش نوک دندان ها
  • ویروس ها شامل ویروس هرپس سیمپلکس (تب خال) و یا وارسیلا زوستر ویروس به وجود آورنده آبله مرغان و زونا
  • مشکلات گوارشی مانند بیماری سیلاک و یا کورن
  • هنگام ترک سیگار
  • سرطان دهان (در موارد بسیار نادر)
  • رادیوتراپی اطراف سر و گردن

 

درمان سریع آفت دهان:

حواستان باشد که غذاهای سفت و خشک (مثل نان تست یا ته‌دیگ‌های سفت) که ممکن است دهان‌تان را زخم کند یا زخم‌های موجود را تحریک کند. غذاهای تند و تحریک‌کننده و موادغذایی اسیدی (مثل آب‌پرتقال) که التهاب را بیشتر می‌کند، نخورید. مصرف هرکدام از این نوع مواد‌غذایی می‌تواند باعث شود آفت دهانی شما دردناک باشد.

 

1-استفاده از قطره میرتکس

قطره میرتکس محصول شرکت باریج می باشد که دارویی ایرانی و بسیار با کیفیت است. این قطره را می توان در داروخانه و بدون نسخه پزشک تهیه کرد. این قطره برای درمان آفت و درمان تبخال بسیار مناسب است.فقط کافی است با گوش پاک کن مقداری از قطره  را روی افت قراردهید و چرک ریز را خارج نمایید.

با تکرار 2 الی 3 بار به راحتی آفت دهان از بین می رود.

 

2-ماست

مصرف ماست پروبیوتیک باکیفیت، برای آفت‌ دهان بسیار مفید است. پروبیوتیک مانند یک صافی عمل می‌کند و فقط به باکتری‌های مناسب اجازه‌ی حضور در دهان می‌دهد. این‌ کار باعث آرام‌ترشدن زخم و بهبود آفت دهان می‌شود. از‌طرفی، نرمی و خنکی ماست به کمتر‌شدن درد ناشی از آفت کمک می‌کند.

 

3-مکمل‌های ویتامین B

بر‌اساس مطالعات انجام‌شده، مصرف مکمل زیرزبانی ویتامین B۱۲، حتی در افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه نیستند، مانع از بازگشت مجدد آفت دهانی می‌شود. مقدار ۱۰۰۰میکروگرم (۱میلی‌گرم) ویتامین B۱۲ که دو بار در روز به‌مدت ۶ماه مصرف شود، مفید بوده است.

از طرفی، مصرف مکمل‌های گروه ویتامین B؛ ۳۰۰میلی‌گرم ویتامین B۱؛ ۲۰میلی‌گرم ویتامین B۲؛ ۱۵۰میلی‌گرم ویتامین B۶ نیز به‌خصوص در افرادی که با کمبود ویتامین (B۱) مواجه هستند، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ زیرا کمبود این ویتامین با خطر افزایش ابتلا به آفت دهان مرتبط است.

 

4- مکمل‌های آهن

در‌صورت تشخیص کمبود آهن در رژیم‌غذایی فرد، مصرف این مکمل‌ها با نظر پزشک، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

5- مکمل زینک(روی)

کمبود روی می‌تواند با آفت‌ دهان مرتبط باشد. بنابراین مصرف مکمل روی می‌تواند مشکل را حل کند. اما باید یادتان باشد؛ مصرف طولانی‌مدت قرص زینک باید حتما تحت نظر پزشک باشد.

آزمایشات اولیه‌ی انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد: مصرف روزانه‌ی مکمل‌های حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم روی، تعداد دفعات آفت‌زدن را از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد. افراد مورد آزمایش قرار گرفته که دارای کمبود روی بودند، با انجام این تست پیشرفت قابل توجهی در بهبود آفت دهان تجربه کردند. مصرف یک مکمل روی خوب و با کیفیت یک یا دو بار در روز یکی از آسان‌ترین راه‌های کمک به بهبود آفت دهان محسوب می‌شود.

 

6-ویتامین‌ها و مکمل‌های دیگر

دانشمندان معتقدند که به‌عنوان مثال «لسیین» که یک اسید‌آمینه است، برای درمان آفت دهان مورد نیاز است. یعنی اگر روزانه ۳ بار و هر بار ۵۰۰ میلی‌گرم «لسیین» مصرف کنید، دردتان بهبود می‌یابد و صد البته مصرف این ماده باید با تجویز پزشک باشد. ازسویی دیگر، ویتامین C هم یکی از آن مکمل‌هایی است که ممکن است در ترمیم غشاء مخاطی دهان مؤثر باشد. چون مصرف مواد خوراکی و مخصوصا میوه‌های حاوی این ویتامین، در بسیاری افراد آفت دهان را بهبود می‌دهد، بهتر است از مکمل این ویتامین استفاده کرد. پس با مشاوره‌ی پزشک، ۳بار در روز ۱۰۰۰میلی‌گرم مکمل ویتامین C مصرف کنید

 

7-شیرین‌بیان

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دچار آفت دهان بوده و روزی ۴بار از دهانشویه‌ی شیرین‌بیان استفاده کرده‌اند، درد کمتری را تجربه می‌کنند. تقریبا بین ۵۰ تا ۷۵ درصد این افراد همان روز اول علائم بهبودی را مشاهده کرده‌اند و طی سه روز بعد تقریبا بهیود کامل یافته‌اند. برای تهیه‌ی این دهانشویه، نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی شیرین‌بیان را با ۱/۴ فنجان آب گرم مخلوط کرده و ۴ مرتبه در روز دهان‌تان را با این دهانشویه بشویید. خوردن یک تا دو عدد قرص شیرین‌بیان ۲۰۰ میلی‌گرمی در روز، به کاهش درد کمک می‌کند. از چای کیسه‌ای شیرین‌بیان که در بازار موجود است، استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای شیرین‌بیان را ۱۰ دقیقه روی آفت دهان قرار دهید، حتما نتیجه‌ی مثبتی خواهید گرفت.

 

8-یخ

وقتی دچار آفت دهان می‌شوید، مکیدن مکعب‌های کوچک یخ باعث تسکین و کاهش سوزش و التهاب زخم می‌شود. سردی یخ، جریان خون‌رسانی به آفت دهان را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه درد و تورم آفت هم کمتر می‌شود.

9-سرکه‌ سیب

سرکه سیب و آب گرم را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن آفت دهان بهره‌مند شوید. سرکه‌ی سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد. این دهانشویه‌ی کاملا دردسترس، به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند برای آفت دهان بسیار پرکاربرد باشد.

 

10-آلوئه ورا

از آنجایی‌که ماده‌ی ژله‌ای درون برگ‌های آلوئه ورا، به تسکین درد و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، به‌عنوان گیاه کمک‌های اولیه شناخته می‌شود. با یک گوش‌پاک‌کن آفت دهان و محیط اطراف آن را خشک کنید، سپس برگ آلوورا را برش داده و ژل آلوورا را مستقیما روی آفت دهان بگذارید و هر چندبار که لازم است این کار را تکرار کنید.

 

11-شستشو با نمک

مردم همچنین از روش­‌های جایگزین طبیعی مانند محلول نمکی برای بهبود روند درمان استفاده می‌­کنند. 30 ثانیه شستشوی دهان با محلول آب نمک با بالابردن غلظت کلرید سدیم و جمع‌کردن آب غشاء اطراف آفت دهان به بهبود آبسه‌ها و زخم‌های بازی مثل آفت در دهان کمک می‌کند.

 

12-شستشوی دهان و دندان با مسواک نرم

مراقبت از دهان و آسیب وارد نکردن به آفت، باعث سرعت گرفتن درمان آفت می­‌شود. استفاده از یک مسواک نرم از تحریک آفت دهان ممانعت می­‌کند. بهداشت خوب دهان و دندان با تمیز نگه­داشتن دندان‌­ها و لثه­‌ها از عفونی شدن زخم‌­ها جلوگیری می‌­کند.

 

13-درمان سریع آفت دهان با رب انار

عصاره انار برای درمان آفت دهان یکی از پرطرفدار ترین درمان های طب سنتی می باشد. عصاره انار خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد. در نتیجه می تواند به خوبی آفت های دهان را درمان کند و آن ها را ضدعفونی کند.

14-درمان سریع آفت دهان با عسل

عسل در طب سنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ماده ارزشمند با خاصیت ضد میکروبی و ترمیم کننده ای خود به درمان بسیاری از زخم ها کمک می کند. از عسل برای درمان آفت دهان نیز استفاده می کنند. عسل می تواند ناحیه زخم یا آفت را تمیز کند و التهاب آن را کاهش دهد.

 

15-آب لیمو

در هنگام استفاده از آب لیمو، ابتدا دهان دچار سوزش خواهد شد، اما این کار می‌تواند موجب تسکین درد شود چون لیمو از خواص ضد التهابی برخوردار است. آن را با یک پنبه 4 بار در روز روی زخم بزنید.

 

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

آفت­ دهانی بدون درمان از بین خواهند رفت و عموماً نشانه مشکل مهمی نیستند. اگر زخم­‌ها بیش از 3 هفته طول بکشند، فرد دچار مشکل بلع و یا بیماری شود، باید به دکتر مراجعه کند.

در برخی موارد، آفت­‌های دهان می‌­توانند نشانه یک شرایط جدی مانند بیماری‌­های دستگاه گوارش باشند. اگر کسی هر یک از نشانه­‌های زیر را دارا باشد، باید با به دکتر مراجعه کند:

  • خستگی غیر قابل توجیه برای بیشتر از چند روز
  • التهاب یا درد در نقاط دیگری از بدن
  • تب
  • سوزش چشم‌ها
  • درد شکم

اگر آفت­‌های دهان به طور منظم و مدت طولانی ایجاد شدند، بهتر است با یک دکتر متخصص مشورت شود. بهتر است که سابقه زمان‌­های ایجاد آفت­‌های دهان و هر عامل مستعد ایجاد آن­ها را مانند غذای تند، به خاطر بسپارید.

 

درمان سریع آفت دهان ↑

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7030
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد درمان سریع آفت دهان (15 روش)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.