در بورس هیجان را سرمایه گذاری نکنید

در یک‌ ماه گذشته با افت بازارهای ارز و خودرو و مسکن، بازار سرمایه رشد ملایمی تجربه کرده؛ اما این رشد انتظارات بسیاری از سهامداران را برآورده نکرده و هنوز بخشی از سهامداران در فاز زیان هستند.

مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در چند ماه گذشته، تلاطم منفی خود را طی کرده و حالا، چشم‌انداز آینده این بازار کاملاً روشن است. چالش‌ها و نوسان‌های رو به پایین چند ماه قبل، به پایان رسیده و بازار سرمایه می‌تواند پناهگاهی برای سرمایه‌های مردم باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در ۳ ماهه پایانی سال جاری، رشد ۲۰ الی ۲۵ درصدی داشته باشد و شاخص محدوده ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی الی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را لمس کند. البته مشروط بر آنکه شوکی به اقتصاد کشور وارد نشود و بحران سیاسی خاصی ایجاد نشود.

صادقی شاهدانی افزود: به کلیه اشخاصی که قصد دارند بازدهی مناسبی از سرمایه‌گذاری‌های خود کسب کنند توصیه می‌شود در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند و حتماً این سرمایه‌گذاری آثار مثبتی هم در پویایی اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. اما کلیه اشخاصی که در این بازار مشارکت دارند، توجه داشته باشند که این بازار، بازار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارند بهتر است از سایر سیستم‌ها ازجمله شبکه بانکی برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: این بازار خاص سرمایه‌گذارانی است که استراتژی میان‌مدت و بلندمدت دارند و بازدهی کوتاه‌مدت این بازار، همیشه جذاب نیست. همچنین به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود هرگز برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، شرایط زندگی خود را تغییر ندهند. مثلاً فروش منزل مسکونی و خودروی شخصی و… برای خرید سهام اصلاً منطقی نیست و مردم نباید دارایی‌هایی را که برای زندگی روزمره به آن نیاز دارند، تبدیل به سهام کنند. ورود به بازار سرمایه، نیازمند اطلاعات و حداقلی از دانش مالی و تحلیلی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما ابزارهایی برای کمک به آن گروه از سرمایه‌گذاران که دانش مالی کافی ندارند، تعریف‌شده و بهتر است این گروه از سرمایه‌گذاران، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردان‌ها اقدام به ورود به بازار سرمایه کنند و از سرمایه‌گذاری مستقیم بپرهیزند تا دچار ضرر و زیان نشوند. این نهادها توسط تیمی از متخصصان اداره می‌شود و طبیعی است که در صورت تلاطم منفی در بازار، سرمایه‌گذاران آسیب کمتری متحمل خواهند شد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=5204
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:
مهرداد نورمحمدی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد در بورس هیجان را سرمایه گذاری نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.