زبان بدن سگ ها + حرکات سگ ها نشانه چیست؟

زبان بدن سگ ها

زبان بدن سگ ها

شاید شما به تازگی صاحب یک سگ شده‌اید، و یا در فکر خرید یک سگ هستید و یا آرزو دارید تا بهتر بتوانید مشکلات رفتاری سگ خود را مدیریت کنید. باید بدانید که شناخت اکثر مشکلات رفتاری سگ‌ها، اولین گام در رفع و جلوگیری از این رفتا‌رها است.

اصولا رفتار حیوانات طیف وسیعی از واکنش‌های مختلف را در بر می‌گیرد. عواملی مانند ارث، آموزش‌های اولیه زندگی، محیط، وضعیت فیزیولوژیک حیوان و محرک‌های طبیعی در شکل گیری رفتار نقش بسزایی دارند.

 

 

فهمیدن زبان سگ (صداها)

جالب میشد اگه سگ شما وقتی از در میومد داخل و میگفت “من گرسنمه”. اما متاسفانه یا خوشبختانه سگ‌ها بیشتر با حضور خودشون نیازشون رو

به شما می‌رسونند. بنابراین سیگنال‌های صوتی کمتری وجود داره برای اینکه بتونید حرف اون‌ها رو متوجه بشید.

در ادامه به مهمترین صداهای سگ‌ و معانی اون اشاره می‌کنیم:

 

نفس نفس زدن (له له زدن)

اگه سگ آرومی دارید، احتمالا آروم هم نفس نفس میزنه. در واقع ممکنه اینقدر آروم له له بزنه که شبیه به تنفس سگ باشه.

بطور کلی سگ‌ها وقتی شاد یا پرانرژی هستند نفس نفس می‌زنند. البته توله سگ‌ها موقع قدم زدن با شما ممکنه کمی به نفس نفس بیفتند که طبیعیه (بهتره سرعت خودتون رو با اون‌ها هماهنگ کنید، اون‌ها هنوز بچه‌ان!).

همچنین سگ‌ها موقع عصبانیت هم ممکنه نفس نفس بزنند.

به طور خلاصه نفس نفس زدن شدید چیزی نیست که بخواید ساده از کنارش رد بشید. در واقع یک نشونه هست از این که یک مشکل جدی برای سگ شما

پیش اومده. سگ‌ها موقع گرمازدگی بیش از حد یا رنج بردن از یک بیماری یا ضربه شدید، شروع به نفس نفس زدن می‌کنند.

 

ناله کردن (زوزه کشیدن)

ناله کردن یا زوزه کشیدن سگ از مواردیه که تشخیص دلیل پشت اون کار دشواریه. نظر دامپزشک‌های متخصص اینه که صدای زوزه سگ ممکنه روش سگ شما برای درخواست چیزی مثل توجه یا غذا باشه. بعضی از سگ‌ها هم ممکنه موقع هیجان زدگی ناله کنند. در مواردی هم علت زوزه کشیدن سگ داشتن استرس زیاده و یکی از علائم بیماری سگ به حساب میاد.

اگه سگ شما بیماره و ناله می‌کنه به احتمال زیاد، این کار راهی برای ابراز ناراحتی اونه. مثل خیلی از رفتارهای غریزی سگ، موقع ناله کردن باید دنبال نشانه‌های دیگه هم کنارش باشید تا بتونید تشخیص درستی از وضعیت سگ داشته باشید.

 

 

بوکشیدن در سگ‌ها

آن‌ها بیشتر با بوکشیدن سریع با یک فرد احوال‌پرسی می‌کنند. سگ بدون هیچ تردیدی بینی خود را به سمت انسان، صاحب یا مهمان می‌برد. بینی سگ یک عضو قدرتمند است. سگ‌ها تا 300 میلیون حسگر بو در بینی خود دارند، درحالی‌که انسان‌ها تنها 6 میلیون حسگر دارند. این بدان معناست که حس بویایی آن‌ها 10.000 برابر بیشتر از حس بویایی ماست.

 

 

پنجه‌کشیدن در سگ‌ها

این‌گونه رفتار ناخوشایند سگ‌ها، ارتباط زیادی با محیط اطرافشان دارد.

دلایل زیادی است که نشان می‌دهد سگ شما دیوارهای خانه‌تان را خراش بیندازد.

از بی‌حوصلگی تا اضطراب، این رفتار نشان‌دهنده یک موضوع خاص است که معمولاً توسط عوامل خارجی ایجاد می‌شود.

شما باید به توله‌سگ خود بیاموزید که چگونه در هر موقعیتی ساکت و آرام بماند.

به همین دلیل آموزش صحیح او و اجرای یک برنامه روزمره می‌تواند به کاهش اضطرابش و هم‌چنین اضطراب شما کمک کند. یکی از دلایل پنجه‌کشیدن سگ، سرگرمی است.

هنگامی که حوصله سگتان سر رفته باشد، ممکن است سعی داشته باشد با پنجه‌کشیدن برای خودش سرگرمی درست کند.

برای رفع این مشکل ابتدا با خود تفکر کنید که آیا واقعاً این یک مشکل است یا نه. زیرا افراد زیادی با آن مشکلی ندارند، اما اگر سگتان مکان‌هایی را پنجه می‌کشد که نباید این کار را انجام دهد، شما با یک مشکلی روبه‌رو هستید که باید به آن رسیدگی کنید.

اگر سگتان به‌خاطر بی‌حوصلگی پنجه می‌کشد، راه‌حل آن واضح است. برای سگتان وقت بیشتری بگذارید و با او بازی کنید.

سگ‌ها در مقایسه با نژادشان، روزانه به ساعاتی فعالیت نیاز دارند. اگر سگتان به‌خاطر اضطراب و استرس پنجه می‌کشد، بررسی کنید که آیا چیزی سبب ترسیدن آن‌ها شده است یا خیر. گاهی اوقات مشکلات سلامتی سگ شما می‌تواند ریشه در این رفتارها داشته باشد. درنهایت اگر متوجه دلیل پنجه‌کشیدن سگ خود نشدید، با یک متخصص صحبت کنید.

 

 

مشکل جویدن اشیا در سگ‌ها

جویدن در تمامی سگ‌ها یک عمل طبیعی به حساب می‌آید. اما یک راه پیشگیری از آن این است که سگ خود را در محلی ببندید. بهرحال اگر سگ شما باعث به وجود آوردن خرابی شده، جویدن می‌تواند به سرعت تبدیل به یک مشکل رفتاری بزرگ شود.

بیشترین علل جویدن عبارتند از:

  • دندان‌های شیری توله‌ها
  • کسلی یا انرژی زیاد
  • اضطراب
  • کنجکاوی (به خصوص در توله‌ها)

شما می‌توانید سگ خود را تشویق به جویدن کنید، مشروط براینکه اسباب بازی‌های جویدنی در اختیارش باشند.

وسایل شخصی خود را از دسترس سگ دور نگاه دارید. وقتی که در منزل نیستید، می‌توانید سگ خود را در محلی در منزل ببندید و یا در یک مکانی خاص وی را نگه دارید تا میزان خرابی کمتری به بار بیاید.

اگر سگ شما مشغول به جویدن شی نادرستی بود، به سرعت با یک صدای بلند و همراه با عتاب اصلاحش کنید.

بعد، آن شئ نادرست را با یک اسباب بازی تعویض کنید. یکی از کارهای بسیار مهمی که شما می‌توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید سگ شما به اندازه کافی ورزش خواهد کرد.

 

 

زبان بدن سگ ها (حالت سر)

بسته به نژاد سگ، حالت سر اون می‌تونه نشانه متفاوتی باشه. صرف نظر از اینکه سگ شما گوش‌های بلند یا کوتاهی داره و چشم بزرگ یا کوچکی داره، حالت سر اون می‌تونه سرنخ‌های زیادی رو به شما بده.

یکی از نشانه‌های رفتاری سگ که می‌تونه علامت گوش دادن به حرف شما یا درک کردن شما باشه حالت سر اون هست.

دامپزشکان معتقدند که اگه هنگام حرف زدن با سگ یا ابراز احساسات به اون، بصورت کج به شما نگاه می‌کنه (سرش رو در حالت کج نگه می‌داره)، احتمالا داره به حرف شما گوش میده و سعی می‌کنه شما رو بفهمه!

همچنین ممکنه منتظر باشه که پس از تموم شدن حرف شما، غذا یا تشویقی بهش تعلق بگیره! آره دقیقا به خاطر همین رفتارهاست که ما سگ‌ها رو دوست داریم.

 

 

حالت دهان سگ

یک سگ آرام دهان نیمه‌بازی داره. اگه سگ شما احساساتی بشه و بخواد شادی خودش رو به شما نشون بده، ممکنه شما رو لیس بزنه.

درواقع لیس زدن سگ معمولا یک نشانه مثبته، اما همیشه نه.

 

 

 

گدایی‌کردن در سگ‌ها

گدایی‌کردن یک عادت بد است، ولی متأسفانه بعضی از صاحبان سگشان را به گدایی‌کردن تشویش می‌کنند که سرانجام به مشکلات گوارشی و چاقی آن‌ها منجر می‌شود.

سگ‌ها به‌خاطر این‌که عاشق غذا هستند، گدایی می‌کنند.

پافشاری آن‌ها برای دریافت غذای بیشتر برایشان دشوار نیست و گفتن همین یک‌بار در درازمدت می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

هنگامی که گدایی‌کردن سگتان را عادی جلوه می‌دهید و آن‌ها به این کار عادت می‌دهید، درواقع در حال انتقال پیام نادرستی به او هستید.

بنابراین به‌منظور رفع این مشکل، برای سگ خود یک برنامه غذایی منظم طراحی کنید و براساس آن در منزل برای تهیه و پخت غذای سگ پیش بروید.

مطمئن شوید که خارج از آن برنامه غذایی عمل نمی‌کنید. زیرا ممکن است سگ خود را بدعادت کنید و او هر دفعه توقع غذای بیشتر داشته باشد و برای آن گدایی کند.

 

 

حالت گوش سگ

اگه گوش‌های سگ شما به سمت عقب سر اون و به سمت پایین نگه داشته شده، یعنی سگ شما آرام و مطیع هست.

ممکنه در این حالت نیاز به نوازش داشته باشه.

البته پایین افتادن گوش‌ها در کنار علائمی مثل نمایان شدن دندان‌ها، یعنی سگ شما احساس خطر می‌کنه و آماده است که به حالت محافظتی یا تهاجمی بره.

زبان بدن سگ وقتی گوش‌هاش رو به سمت بالا میده به این معنی هست که به یک چیزی توجه کرده و روی اون تمرکز کرده. به عنوان مثال، اگه سگ شما در حال چرت زدنه و شما دارید کاری تو اتاق انجام میدین، ممکنه ببینید که گوش‌های اون به سمت بالا میره و حواسش رو جمع می‌کنه.

 

علت ناخن کشیدن سگ روی زمین عبارتند از:(زبان بدن سگ ها)

  • کسلی یا انرژی زیاد
  • اضطراب یا ترس
  • غریزه‌ی شکار
  • دنبال آسایش یا آرامش بودن (مثل خانه درست کردن یا خنک کردن خود)
  • به منظور پنهان کردن اشیاء (مثل استخوان یا اسباب بازی)
  • برای فرار یا بدست آوردن دسترسی بیشتر
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=6567
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد زبان بدن سگ ها + حرکات سگ ها نشانه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.