شرایط مهاجرت تحصیلی و مدارک مورد نیاز

شرایط مهاجرت تحصیلی

اپلای تحصیلی چیست؟

اپلای (Apply) یا درخواست پذیرش تحصیلی، فرایندی است که هر شخصی به‌عنوان دانش‌آموز یا دانشجو برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز دارد تا بتواند به‌عنوان دانشجو در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کند.

در زبان عام، اپلای کردن به مراحلی که بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر انجام می‌شود هم گفته می‌شود. مانند دریافت فرم‌های مربوط به ویزا، تعیین وقت سفارت و اقدامات مربوط به درخواست ویزا و تهیه بلیت هواپیما.

ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای تحصیلی یکی از انواع ویزا و نوعی مجوز و تاییدیه است که برای دانشجویان و دانش آموزان خارجی که اپلای تحصیلی دریافت کرده‌اند اجازه سفر، تحصیل، زندگی، تردد و در صورت امکان کار در کشور مقصد را فراهم می‌کند.

هر دانشجوی که به دنبال تحصیل در کشور دیگری است، باید ویزای تحصیلی آن کشور را دریافت کند. هر شخصی از ۴ سالگی می‌تواند با اخذ ویزای تحصیلی، مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر داشته باشد. برخی مهاجرت به اروپا و برخی مهاجرت به کشورهایی نظیر استرالیا و کانادا را اولویت قرار می‌دهند.

شرایط مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی چیست و چرا باید برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کرد؟ این سوالی است که در ابتدا بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن می گردند. تحصیل دریچه علم و مهارت را برای زندگی ایده آل فراهم می کند.

در دوره جهانی سازی، بین المللی شدن آموزش عالی به طرز چشمگیری افزایش یافته و به یک فعالیت محور بازار تبدیل شده است. با پیشرفت سریع آموزش های بین المللی، دانش آموزان و دانشجویان بیشتر در کشورهای خارجی به دنبال تحصیلات عالی هستند و بسیاری هم اکنون تحصیل در خارج از کشور را به عنوان پله ای برای اقامت دائم در یک کشور در نظر می گیرند.

در اقتصاد امروز جهان دانش مهمترین عامل تولید و رشد اقتصادی و تضمین رقابت و نوآوری است. در کشورهای در حال توسعه، دانش به عنوان ابزاری مهم برای توسعه در نظر گرفته می شود. ساده ترین و شهودی ترین روش برای تعریف دانش همان معنای واقعی کلمه “آنچه مردم می دانند” است. دانش از فرد پدیدار می شود و همیشه ذاتاً با فرد در ارتباط است ، یعنی هر شخص دانش خود را از داده ها و اطلاعات خلق می کند.

 

بهترین زمان مهاجرت تحصیلی

یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان مهاجرت تحصیلی، همواره این است که بهترین زمان برای اقدام جدی چه موقع است. این موضوع می تواند برای هر شخصی، نتایج و پیامد های متفاوتی داشته باشد. چرا که گاه ممکن است شخص در شرایطی باشد که امکان مهاجرت را دارا نباشد. بهترین زمان مهاجرت تحصیلی برای شخصی ممکن است قبل از 18 سالگی باشد و برای شخصی ممکن است بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه. اما قاعده کلی این است که هر زمانی که برای مهاجرت تحصیلی اقدام شود، دیر نیست. اما متقاضی هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرد، نتایج بهتری هم در پس ماجرای مهاجرت برای وی مترتب خواهد شد.

 

مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان

در بسیاری از کشور های دنیا، برای راحت تر ساختن پروسه مهاجرت تحصیلی متقاضیان، شرایط ارائه پذیرش دانشگاهی را راحت تر در نظر گرفته و ممکن است حتی بدون مدرک زبان، از متقاضی مهاجرت تحصیلی اقدام به دعوت کنند. به این صورت که برخی از دانشگاه های دنیا، برای جذب راحت تر دانشجو، با نمره مدرک زبان کمتر و یا حتی بدون مدرک زبان نسبت به دریافت دانشجو اقدام می کنند. اما چه سیاستی پشت این موضوع است؟ آیا بدون اینکه شخص سطح ابتدایی زبان انگلیسی را بداند، می تواند وارد دانشگاهی شود که همه به زبان انگلیسی مسلط هستند و درس ها را یاد می گیرند؟

کشور هایی همچون فنلاند، هلند، اتریش، سوئد، کانادا و… هستند که این امکان را به دانشجو می دهند با سطح کمتری از آیلتس مورد نیاز در استاندارد دنیا، دانشجو را بپذیرند و شخص پس از ورود خود به آن کشور، زبان خود را در کلاس های درسی واقع در آن دانشگاه تکمیل کند. اگر چه که سطح متوسط زبان برای دریافت پذیرش در این سبک از دانشگاه ها نیاز است، اما شخص باید ادامه زبان خود را با هزینه بیشتر در کشور مقصد به پایان برساند.

این موضوع که تحصیل بدون مدرک زبان انگلیسی در بسیاری از مقالات و رسانه ها، باب شده است در اصل ماجرا، نیاز به مدرک زبان دارد؛ اما نه در حدی که استاندارد دانشگاه نیاز دارد. از سوی دیگر، برای ورود به سفارت نیز باید حداقل آیلتس بالای 5 را شخص داشته باشد تا بتواند امور مهاجرتی خود را پیش ببرد. یکی از کشور هایی که بدون مدرک زبان در سطح استاندارد، دانشجو را می پذیرد، کشور فنلاند است. این کشور زیبا که می تواند به دانشجو اجازه کار 25 ساعت در هفته را ارائه دهد، می تواند مقصدی مناسب برای افرادی باشد که قصد مهاجرت را با سرعت بیشتر دارند و می خواهند زبان خود را در آن کشور تقویت کنند و به حد استاندارد برسانند.

 

کشورهای برتر اروپا کدامند؟

کشورهای سوئد، سوئیس، دانمارک، فنلاند، هلند، بلژیک به عنوان برترین کشورهای اروپایی در زمینه تحصیل شناخته می شوند. دانشجویان بین المللی در صورت احراز شرایط مورد نیاز دانشگاه ها قادر خواهند بود به ادامه تحصیل بپردازند. تحصیل در کشورهای برتر اروپایی با هزینه همراه است و دانشجویان برای اخذ پذیرش و ویزا ملزم به ارائه شواهد مالی مبنی بر تمکن مالی خواهند داشت. هزینه های تحصیل در سوئد و یا کشورهای مورد نظر بین ۳ تا ۱۲ هزار یورو تخمین زده می شود.

مقرون به صرفه تحصیل کنید

کشورهای اروپایی از حیث هزینه، به کشورهای تحصیل رایگان و کشورهایی که تحصیلات در آن مستلزم پرداخت هزینه است، تقسیم می شود. دانشجویان می توانند با هزینه ای بالغ بر ۸۰۰۰ یورو در سال در کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، نروژ، ایتالیا، اسپانیا، لهستان و چک به تحصیلات خود ادامه دهند. هزینه های تحصیل و زندگی به صورت دقیق در هر کشور باید مورد بررسی قرار گیرد. به طور مثال هزینه های زندگی در لهستان سالانه عددی بالغ بر ۵ هزار یورو و هزینه های تحصیل بین ۲ تا ۳ هزار یورو در نظر گرفته می شود

 

نحوه درخواست برای مهاجرت تحصیلی در هر دانشگاه و دوره دارای الزامات ورودی متفاوت است و دانشجویان برای اخذ پذیرش متناسب با دانشگاه مورد نظر اقدامات لازم را انجام می دهند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه های برتر شامل:

ردیف مدارک مورد نیاز
۱ پاسپورت
۲ مدارک دانشگاهی
۳ ریز نمرات تحصیلی
۴ اثبات مهارت زبان
۵ توصیه نامه
۶ انگیزه نامه
۷ رزومه یا CV

می شود. در صورت ارائه مدارک ذکر شده، شانس بالایی برای اخذ پذیرش می توان در نظر گرفت.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7086
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد شرایط مهاجرت تحصیلی و مدارک مورد نیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.