عزت مجاهدانه زینب کبری در واقعه کربلا

جمله‌ای که نگاه زینب (س) به عالم هستی و خداوند را نشان داد

 رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ در سخنانی در بازتعریف ویژگی‌های حضرت زینب (س) به عنوان الگویی برای مسلمانان فرمودند: زینب کبری یک نمونه‌ برجسته‌ تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد. اینکه گفته می شود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد – که واقعاً پیروز شد – عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیرو‌های حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است.

رهبر انقلاب فرمودند: زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که می توان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزتی مجاهدانه به یک جهاد بزرگ.

 

به مناسبت فرا رسیدن سالروز وفات حضرت زینب (س)، در گفت‌وگو با حجت الاسلام علیرضا قوام  به بررسی شیوه زندگی آن حضرت برای داشتن صبر در برابر مصائب و تربیت نسل صالحه پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چگونه حضرت زینب (س) به درجه‌ بالایی از صبر و استقامت رسیدند؟

منشأ استقامت و صبر حضرت زینب (س) را می‌توان در نوع نگاه ایشان به زندگی پیدا کرد. حضرت زینب (س) فرمودند:‌ «ما رأیت الا جمیلا»، چیزی جز زیبایی ندیدم. می توان از همین یک جمله دیدگاه متمایزی به زندگی را برداشت نمود. ایشان یک‌نگاه زیبا به عالم هستی داشتند.

ایشان نه تنها به رحمت خدا علم داشتند بلکه یقین داشتند که عالم هستی پروردگاری دارد که همه چیز تحت سیطره اوست و نسبت به بندگانش مهربان است.

خداوند در آیه ۶۲ سوره مبارکه یونس می‌فرماید: أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿۶۲﴾. آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند.

حضرت زینب (س) نیز دارای یک نیروی قوی معنوی بودند که نه از کسی غیر از خدا می‌ترسیدند و نه حزن و اندوهی داشتند. همین نگاه سبب می‌شود تا نسبت به وقایع صبورانه برخورد کنند و هرموقع که مشکلی برایشان به وجود می‌آمد یقین داشتند که هیچ چیز دائمی نیست و می‌گذرد.

 

ایشان چگونه این نگاه را در تربیت فرزندان خویش به کار بردند؟

اساسا ائمه اطهار (ع) و اولیای خدا بسیار به نقش معنویت در تربیت فرزندان اشاره کرده‌اند و معتقدند که برای تربیت نسل صالحه باید توجه به آخرت و سلامت معنوی فرزندان را تقویت کرد. در حالیکه امروزه پدران و مادران به این نکته کمتر توجه کرده و سعی در تقویت نگاه مادی فرزندان خود دارند. از طرفی توجه زیاد به دنیا کم شدن آستانه صبر و تحمل را در پی دارد و در مواقع سختی و مشکلات به جای استقامت و توکل به پروردگار، میدان را خالی کرده و شروع به گلایه و شکایت می‌کنند.

انسان امروزی چگونه می‌تواند از الگوی استقامت حضرت زینب (س) در زندگی خود بهره برده و آن را در زندگی خود عملی کند؟

انسان همانگونه که تفکر می‌کند می تواند با محیط ارتباط برقرار کند. در شعر حافظ می خوانیم:

منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن
منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن

این یعنی نوع نگاه ما به زندگی می تواند ما را در مقابل سختی‌ها و ناملایمات صبور‌تر کند. نوع نگاه انسان به زندگی توأم با امید و خوش بینی نسبت به پروردگار سبب ایجاد صبر و استقامت در برابر سختی‌ها وناملایمات زندگی می‌شود.

انسان امروزی نیز با داشتن این نگاه می تواند نسبت به وقایع صبورانه برخورد کند و در مواقع سختی و مشکلات با یقین داشتن به حکمت پروردگار می‌تواند به راحتی از آن‌ها عبور کند. در نهایت انسان نباید هیچ‌گاه از رحمت خدا مأیوس شود و همیشه در نظر داشته باشد که کل این دنیا و اتفاقات آن  زودگذر است و هر سختی اندوهی از بین می‌رود.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=6078
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:
مهرداد نورمحمدی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد عزت مجاهدانه زینب کبری در واقعه کربلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.