عوارض و مزایای ویپ (vape)

vape

عوارض و مزایای ویپ vape

ویپ چیست؟

انبه، نعناع و میوه‌ها بسیار برای خوشمزه کردن یک اسموتی مناسب هستند، اما وقتی با نیکوتین ترکیب می‌شوند، می‌توانند خطرناک باشند. در سال 2009، قانونی در آمریکا به تصویب رسید که استفاده از طعم‌دهنده‌ها – به جز نعناع – را در سیگارها ممنوع کرد. اما سیگار‌های برقی یا ویپ تحت نظارت نیستند و تولیدکنندگان آنها می‌توانند از هر نوع طعمی برای جذب کردن مصرف‌کنندگان جوان استفاده کنند.ویپ یا سیگار برقی با باتری کار می‌کند و اجازه می‌دهد تا مصرف‌کننده مایع حاوی نیکوتین آن را استنشاق و دود کند. همچنین از دستگاه‌های ویپ برای تبخیر کردن ماری‌جوآنا نیز استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها معمولا شبیه به خودکار، فلش‌های USB و سایر اقلام روزمره هستند.برای توصیفِ استفاده از ویپ، از عبارت «juuling» استفاده می‌شود که خود مشتقی از کلمۀ Juul است. جول نام شرکتی است که سیگارهای برقی و شبیه به فلش USB را تبلیغ می‌کند که این سیگارها از طریق درگاه USB به رایانه وصل شده و شارژ می‌شوند. مایعی که در دستگاه ویپ قرار می‌گیرد (جوس) ترکیبی از نیکوتین و مادۀ پایه (معمولا پروپیلن گلیکول) است و همچنین حاوی طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌ها و سایر مواد شیمیایی می‌باشد.

 

یک پزشک می‌گوید که نوجوانان به طور ویژه به مصرف ویپ علاقه دارند، زیرا این وسیله کوچک بوده و بوی دود آن میوه‌ای یا شبیه به عطر است.این باعث می‌شود تا مصرف پنهانی ویپ به دور از چشم بزرگسالان کار راحتی باشد، زیرا ویپ دارای طعم‌دهنده‌هایی نظیر طعم خیار یا خامه است.

 

 

 

 

عوارض و مضرات ویپ (سیگار الکترونیکی)

تروکو و ساترلند روی پروژه‌ای به‌نام ACE (سوابق و عواقب سیستم‌های دریافت الکترونیکی نیکوتین) کار می‌کنند. این محققان می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند روی تصمیم گیری نوجوانان در استفاده از سیگار الکترونیکی، ابزارهای ویپ و دیگر سیستم‌های دریافت نیکوتین اثر بگذارند و اینکه این تصمیم‌گیری چه اثری روی رفتارهای پرخطر دیگر و رشد مغز نوجوانان خواهد گذاشت.

باوجود اینکه این دو محقق هنوز مشغول عضوگیری برای انجام آزمایش‌های خود هستند، اما به‌نظر آنها لازم است والدین از موارد زیر آگاهی کامل داشته باشند:

۱. بیشتر سیگارهای الکترونیکی، حاوی نیکوتین بسیار اعتیادآوری هستند

بیشتر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند: مادۀ اعتیادآوری که در سیگارهای تنباکویی معمولی وجود دارد. هر پاد (pod) سیگار الکترونیکی معادل ۲۰ سیگار معمولی (یک پاکت) نیکوتین دارد. نیکوتین بسیار اعتیادآور است و مغز را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که فرد مدام به‌فکر استفاده از سیگار الکترونیکی می‌افتد.

۲. تأثیرات طولانی‌مدت ویپ هنوز مشخص نیست

سیگارهای الکترونیکی برای کمک به ترک اعتیاد سیگاری‌ها و تشویق آنها به مصرف نکردن تنباکو ساخته شده‌اند و سازندگان آنها به‌اصطلاح می‌خواهند انتخاب سالم‌تری در اختیار افراد بگذارند؛ اما هنوز هیچ تحقیقی انجام نشده است که اطلاعات درستی از تأثیرات طولانی‌مدت مصرف این سیگارها در اختیار افراد قرار دهد.

 

البته، با توجه به اینکه به‌تازگی مصرف سیگار الکترونیکی بسیار شایع شده است، نتایج اولیه از بررسی برخی از عوارض این نوع سیگار خبر از اثرات منفی روی عملکرد قلب و شش‌ها می‌دهد. اما هنوز پاسخی قطعی در این زمینه در دست نیست که عوارض مصرف این سیگار تا چه اندازه جدی است و اینکه آیا می‌توان سیگار الکترونیکی را جایگزین سیگار معمولی کرد یا نه.

۳. ویپ بیش از سیگار معمولی، نوجوانان را در خطر قرار می‌دهد

مصرف‌کنندگان نوجوان سیگار الکترونیکی در مقایسه با افرادی که سیگار مصرف نمی‌کنند، در خطر بیشتر مصرف سیگار تنباکویی هستند. بیش از ۳۰ درصد از مصرف‌کنندگان نوجوان سیگار الکترونیکی، پس از ۶ ماه مصرف این نوع سیگار، به سیگار تنباکویی معمولی روی می‌آورند.

۴. تنفس بخار ویپ مضر است

باوجود اینکه سیگار الکترونیکی از خود دودی متصاعد نمی‌کند، تنفس در بخار تولیدشدهٔ آن مضر است. ذرات پراکنده از سیگار الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی مضر از جمله سرب و دیگر فلزات سنگین است. همچنین این سیگار حاوی طعم‌دهنده‌هایی مانند دی‌استیل (diacetyl) است که موجب بیماری های ریوی می‌شود. بخار دست‌دوم (تأثیر دود سیگار اطرافیان) این نوع سیگار هم در خود نیکوتین دارد. تنفس این بخار برای افرادی که سیگار نمی‌کشند، مضر است و احتمال وابسته کردن آنها به نیکوتین را بسیار افزایش می‌دهد.

همچنین خطر بخار دست‌سوم (سموم غیر قابل رویت موجود در دود سیگار)‌ سیگار الکترونیکی بالاست. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بخارهای ناشی از مصرف دست‌دوم و باقیماندهٔ نیکوتین روی سطح سیگار، از طریق سیستم گوارشی یا تماس پوستی وارد بدن می‌شود.

۵. مضرات ویپ برای قلب

بررسی‌های مقدماتی علمی نشان می‌دهد که ویپ روی سلامت قلب اثر منفی می‌گذارد.

در پژوهشی در سال ۲۰۱۹، محققان دریافتند که ذرات موجود در مایع سیگار الکترونیکی که به هوا پخش می‌شوند، حاوی ذرات معلق، مواد اکسید‌کننده، آلدئیدها و نیکوتین است. هنگام استنشاق بخارهای ناشی از ویپ، این ذرات به‌احتمال زیاد می‌توانند روی قلب و سیستم گردش خون اثر منفی بگذارند.

در گزارشی در سال ۲۰۱۸، محققان مؤسسه انتشاراتی آکادمی‌های ملی آمریکا (NAP) به شواهد مهمی دست یافتند که فقط یک پُک از سیگار الکترونیکیِ حاوی نیکوتین می‌تواند ضربان قلب را به میزانی بیش از ضربان قلب نرمال برساند.

همچنین محققان این بررسی گفتند که یک پُک از سیگار الکترونیکی می‌تواند تا حدی فشار خون را افزایش دهد. ضربان قلب و فشار خون بالا، در درازمدت، سلامت قلب را به خطر می‌اندازد.

6. مضرات ویپ برای دندان و لثه‌ها

ویپ عوارضی منفی روی سلامت دهان و دندان دارد. به‌طور مثال، در سال ۲۰۱۸، محققان گزارش کردند که ذرات معلق ناشی از بخار سیگار الکترونیکی روی سطح دندان‌ها می‌نشیند و آنها را مستعد تولید باکتری می‌کند. این محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که ویپ می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

 

عوارض و مزایای ویپ vape

 

فواید ویپ نسبت به سیگار

  • ویپ برخلاف سیگار موجب بروز بوی بد در بدن و دهان نمی‌شود.
  • مصرف ویپ به جای سیگار می‌تواند در رفع خس‌خس سینه‌ی افراد سیگار مفید باشد.
  • بویی که از ویپ در هوا منتشر می‌شود نسبت به بوی سیگار بسیار خوش‌تر است. ایجویس‌های خوش‌بویی وجود دارند که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند از جمله هندوانه‌ای، پرتقالی و دوسیب.
  • هزینه‌ی کلی استفاده از ویپ کم‌تر از هزینه‌ای است که صرف مصرف سیگار می‌شود.
  • ویپ می‌تواند راه را برای ترک سیگار باز کند.

 

عوارض و مزایای ویپ vape ↑

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=6914
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد عوارض و مزایای ویپ (vape)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.