مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

حتمالاً تاکنون با چند فروشگاه‌ اینترنتی برخورد کرده‌ و یا از آن‌ها خرید کرده‌اید.

شاید حتی گاهی به فکر راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و فروش محصولات و خدمات خود افتاده‌اید.

اما سؤال این است که از کجا باید شروع کرد و مجوزهای لازم برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی چیست؟

چه شرایط و قوانینی برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین قدم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی، ساخت یک وب‌سایت است.

اما پس‌ از آن، اخذ مجوزهای لازم جهت اطمینان مشتریان و همین‌طور ضمانت تحویل کالا و … حائز اهمیت خواهد بود. چراکه مهم‌ترین دلیل برای عدم استفاده از فروشگاه‌های آنلاین نداشتن اطمینان لازم است.

مواردی مانند ارائه خدمات نامناسب، عدم پشتیبانی، عدم تحویل به‌موقع کالا و در کل عدم نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های آنلاین، از عوامل عمده دوری مردم از خریدهای اینترنتی است. در نتیجه وجود مجوزهای مربوطه از سوی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط می‌تواند مهر اطمینانی بر ارائه خدمات و محصولات فروشگاه‌های آنلاین باشد.

همچنین به دلیل نبود نظارت کافی بر فعالیت این نوع کسب و کارها و ثبت نشدن اطلاعات مربوطه در پایگاه های الکترونیک در گذشته، هیچ آماری از میزان تخلفات صورت گرفته در آن زمان وجود ندارد.

در این بخش می‌خواهیم درباره مجوزهای مربوطه صحبت کنیم.

نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد (E-Namad)

ای نماد اصلی‌ترین مجوز جهت راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. این نماد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تحت نظارت وزارت صنعت و معدن و تجارت به متقاضیان فروشگاه اینترنتی اعطا می‌شود.

درواقع عمده‌ترین سایت‌هایی که نیاز به دریافت ای نماد دارند سایت‌های B2C هستند.

جهت اخذ ای نماد به آدرس  https://enamad.ir   مراجعه کنید و بعد از ثبت‌نام اطلاعات موردنیاز در فرم‌های مربوطه را پر کنید و مدارک خود را ارسال نمایید. در این بخش باید نوع کسب‌وکار خود را مشخص کنید و منتظر تائید فنی باشید.

توجه داشته باشید که چک‌لیست‌های مربوط به اخذ ای نماد را باید پاس کنید و در نهایت منتظر تائید و دریافت ای نماد E-Namad باشید.

انواع ای نماد

ای نماد خود به سه نوع تقسیم می‌شود

نماد موقت

نماد موقت برای زمانی مناسب است که شما بخواهید با صرف کمترین زمان ممکن مجوز خود را دریافت کنید.

همچنین لازمه‌ی داشتن سایر نمادها (تک‌ستاره و دوستاره) نماد موقت است. در فرآیند اخذ نماد موقت حداقل معیارهای موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماد دائم با یک ستاره

پس از دریافت نماد موقت با در نظر گرفتن سایر معیارهای موجود می‌توانید اقدام به اخذ نماد تک‌ستاره کنید.

نماد دائم با دوستاره

جهت اخذ نماد دوستاره داشتن گواهی امنیت سایت (SSL) الزامی است. SSL مخفف عبارت  Socket Secure Layerاست که یک استاندارد درباره تضمین امنیت بین اطلاعات کاربر و وب‌سایت محسوب می‌شود. به‌طوری‌که امکان سرقت اطلاعات از بین خواهد رفت.

در صورت داشتن این استاندارد کاربران با اطمینان بیشتری اطلاعات امنیتی از جمله شماره کارت خود را در سایت موردنظر قرار می‌دهند.

نکاتی در مورد اخذ E-Namad

از جمله مواردی که در اخذ ای نماد باید مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از:

  • تنها وب‌سایت‌هایی مجاز به اخذ ای نماد هستند که مجهز به فروشگاه آنلاین باشند و قصد فروش محصولات و خدماتی را داشته باشند.
  • شرکت باید به ثبت رسیده باشد
  • دامنه‌ وب‌سایت باید به نام مدیر شرکت و یا یکی از اعضای مدیره باشد
  • آدرس و اطلاعات تماس سایت باید با اطلاعات واردشده در هنگام ثبت‌نام مطابقت داشته باشد

درگاه پرداخت آنلاین

همان‌طور که می‌دانید هر خریدی یک رکن اساسی به نام “پرداخت وجه” دارد. درنتیجه مجهز بودن سایت به درگاه پرداخت آنلاین از دیگر شروط شکل گیری فروشگاه اینترنتی است.

درگاه‌های پرداخت خود به دو نوع درگاه واسط و درگاه مستقیم تقسیم می‌شوند.

درگاه پرداخت مستقیم

در این نوع درگاه پرداخت شما باید با مراجعه به بانک و بستن قرارداد همکاری با بانک موردنظر اقدام به دریافت درگاه مستقیم کنید. در این روش کلیه اطلاعات حقیقی و حقوقی را باید در اختیار بانک قرار دهید و همچنین قبل از هر چیز اقدام به کسب نماد اعتماد الکترونیک (ای نماد) کرده باشید.

این نوع درگاه پرداخت مناسب برای سایت‌هایی با تراکنش‌های بالاست. از مزیت‌های این روش واریز آنی وجوه پرداختی به حساب شماست.

البته در نظر داشته باشید که فرآیند اخذ درگاه از این طریق به‌مراتب زمان‌برتر و دشوارتر است.

درگاه پرداخت واسط

در این نوع درگاه پرداخت طرف قرارداد شما شرکت واسطی است که خود با یک بانک یا PSP دیگر طرف قرارداد است. همچنین در این روش شرکت واسط مبلغی را به‌عنوان کارمزد از شما کسر خواهد کرد و همچنین مبالغ پرداختی مشتریان ابتدا به‌حساب این شرکت واریز و سپس طی اقداماتی به‌حساب شما انتقال داده می‌شود.

این نوع درگاه مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک با تراکنش‌های خرد است.

یکی از این درگاه‌های پرداخت واسط، سایت زرین‌پال (Zarinpal.com) است.

مجوز ساماندهی محتوای فضای مجازی

از دیگر مجوزهای مربوط به ساخت فروشگاه اینترنتی اخذ نماد ساماندهی است که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا می‌شود.

درواقع این نماد تائید کننده‌ محتوای وب‌سایت است.

جهت اخذ این نماد به آدرس https://samandehi.ir مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که بدون داشتن نماد ساماندهی نیز می‌شود فروشگاه اینترنتی ساخت؛ اما از جمله مزیت‌های این نماد این است که اگر به هر دلیلی قرار باشد سایت شما فیلتر شود، قبل از اقدام به فیلترینگ، ستاد ساماندهی شمارا از طریق پیامک مطلع می‌سازد.

در واقع نماد ساماندهی عموماً برای فروشگاه‌هایی است که محصولات صمعی بصری از جمله کتاب صوتی منتشر می‌کنند و از لحاظ محتوایی نیاز به تائید از سوی وزارت ارشاد را دارند.

انواع نماد ساماندهی

نماد ساماندهی نیز به دو نوع تقسیم می شود که هر کدام از آن‌ها جایگاه و کاربرد خود را دارند.

نماد موقت

این نوع نماد زمانی به شما داده می‌شود که ثبت‌نام خود را انجام داده باشید و در حال تکمیل مدارک برای دریافت نماد دائم باشید.

مدت‌زمان مجاز برای استفاده از این نوع نماد 3 ماه است. در واقع شما 3 ماه فرصت دارید که جهت تکمیل مدارک و دریافت نماد دائم اقدام کنید.

نماد دائم

زمانی که مدارک موردنیاز خود را تکمیل کردید، نماد دائم به شما تعلق می‌گیرد.

مدت اعتبار این نماد 6 ماه است و پس‌ از آن قابلیت تمدید برای شما وجود دارد.

مجوزهای اختصاصی کسب و کار اینترنتی

این مجوزها شامل همان گروه صنفی است مثلا برای فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد، برای محصولات حوزه سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان و یا هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه می باشد.

بدیهی است که سایر سایت ها مانند سایت‌های شرکتی و شخصی نیازی به دریافت پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند. همچنین سایت خود را صرف نظر از نوع فعالیت در ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی ثبت نمائید.

برای کسب و کارهایی که با محصولات فرهنگی و هنری هستند نمادی با عنوان نماد ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی وجود دارد که باید حتما گرفته شود.

برای دریافت نماد ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی کافی است به سامانه ی اینترنتی ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی مراجعه کرده و روند دریافت نماد را پیگیری کنید.

نکته مهم یک: بعد از اینکه این مجوزهای رو گرفتید به راحتی می تواندی برای درگاه پرداخت مستقیم اقدام کنید. وجود این درگاه در فروشگاه به روند کسب و کار شما سرعت بخشیده و اعتماد مشتری به شما را افزایش می‌دهد.

نکته مهم دو: بعد از اینکه این نمادها را دریافت کردید می‌توانید برای راحتی و سرعت بخشیدن در رساندن کالا به دست مشتری، با پست قرار داد ببندید.

آیا فروشگاه‌های اینترنتی هم باید مالیات پرداخت کنند ؟

به گزارش خبرگزاری میزان، صادق ‌زاده، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این ‌که همه درآمدها از جمله درآمدهای تجارت الکترونیک مشمول مالیات هستند، عنوان کرد: سازوکار دریافت مالیات از این شرکت‌‌های اشخاص مربوط به ما نیست، اما این کسب ‌و کارها نیز همانند بقیه مشاغل مشمول مالیات است.

به نوشته خبرگزاری میزان از دو سال اخیر اداره مالیات در نامه‌ای به تمام کسب و کارهای اینترنتی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند ابلاغ کرد باید وضعیت مالیاتی خود را مشخص کرده و مالیات خود (از جمله مالیات بر ارزش افزوده) را از زمان صدور نماد اعتماد الکترونیکی بپردازند.

از زمانی که طراحی فروشگاه اینترنتی رواج پیدا کرده است بسیاری از صاحبان فروشگاه‌های محلی بر این باورند که این فروشگاه‌های اینترنتی موجب کاهش فروش آنها شده اند به ویژه در بازار کالاهای دیجیتال و موبایل.

بر اساس قوانین مرکز دارایی، فروشگاه‌های اینترنتی باید از زمان دریافت نماد الکترونیک، مالیات خود را پرداخت نمایند.

اخذ مالیات از فروشگاه‌های اینترنتی بر مبنای درآمد کسب شده توسط این فروشگاه‌ها است و هر فروشگاه اینترنتی باید به تناسب درآمد کسب شده به پرداخت مالیات بپردازد.

در ادامه به پرسش و پاسخ‌های انجام شده در خصوص فروشگاه‌های اینترنتی و مالیات در سامانه مرجع مالیات و امور شرکت‌ها، پرداخته می‌شود :

محاسبه مالیات ارزش افزوده و معافیت آن برای فروشگاه اینترنتی چگونه است ؟

نحوه فروش یا کسب درآمد شما ارتباطی با معافیت شما ندارد و مطابق قانون مشمول مالیات میباشید. به عنوان مثال وقتی شما از دیجی کالا محصولی را میخرید ارزش افزوده پرداخت می‌کنید.

همین شرایط برای مالیات عملکرد نیز مصداق دارد و اینکه محاسبه مالیات برای فروشگاه اینترنتی به چه صورت است ؟ و خصوصا سیستم مارکت پلیس و به شرطی که تامین کننده برای خود مشتری فاکتور صادر کند؟

نوع قرارداد شما با تامین کننده ی کالا بسیار مهم است درصورتی که فروشنده خود، کالا را تامین و تعریف کند مالیات ارزش افزوده آن نیز بر مبنای نوع کالا و سیاست فروشنده تعیین می‌‌شود.

ضمن اینکه اگر شما مالک کالایی با هدف فروش بشوید شما مشمول مالیاتی با شرایط یک فروشگاه (حقیقی یا حقوقی) می‌‌شوید.

اگر مالک آن نباشید فقط شما دروازه ی فروشی برای فروشگاه‌ها باشید و درصدی از فروش به شما تعلق بگیرد مالیات شما بر مبنای خدماتی که ارائه کرده اید محاسبه می‌شود.

ضمن اینکه این نکته رو قید کنم که مالیات شرکت‌ها ٢٥٪‏ سود و اشخاص باتوجه ماده ١٣١ (مانند حقوق دستمزد) محاسبه می‌شود.

فاکتور مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه اینترنتی حقیقی که محصول را تامین کننده کالا می‌فروشد چگونه است؟

برای دریافت ارزش افزوده در صورت حساب‌های فروش باید دارای شماره اقتصادی باشید و در سامانه ارزش افزوده نیز ثبت نام کنید و گواهی ارزش افزوده داشته باشید.

همچنین زمانی که کالایی را می‌خرید نیز درصورتی که فروشنده از شما ارزش افزوده مطالبه کند شما میتوانید از او گواهی درخواست کنید یا اعتبار آن شخص را در سامانه ارزش افزوده استعلام کنید.

آیا انجام معاملات فروشگاه اینترنتی به صورت حقیقی برای شرکتی که ثبت شده است مشکل قانونی دارد؟

ازنظردارایی این کار مشکلی ندارد، فرض کنید شرکتی به ثبت رسانده اید وسرمایه اولیه راهم دربانکی افتتاح کرده اید ولی درآ مدهاوهزینه ها ازحسابی دربانکی دیگر واریزوبرداشت میشود مهم این است کتمان درآمدنداشته باشید.

نحوه آگاهی اداره مالیات از فروش اینترنتی وبسایت چگونه است ؟

برای ارائه خدمات اینترنتی و دریافت وجه نیاز به نماد دارید و از روی نماد به میزان فروش شما میرسند.در خصوص سود کار هم اولویت با اسناد و مدارک مثبته شما می باشد در غیر اینصورت بصورت برآوردی محاسبه میکنند.وجود یا عدم وجود لوگو همم در کار اثری ندارد پول به حساب شما واریز شده است. با فاکتور و بی فاکتور درامد شما است.

معیار تعیین مالیات در فروشگاه اینترنتی چگونه است ؟

در درجه اول مالیات براساس اظهاری است که خود می‌کنید که اگر تایید شد که مالیات حساب می‌شود ولی اگر اظهارات شما با واقعیت تطبیق داده نشود مدارک و شواهد و قرائن تعیین کننده است.

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات فروشگاه‌های اینترنتی چگونه است؟

مالیات فروشگاه‌های اینترنتی نیز مانند فروشگاه‌های عادی محاسبه می‌شود و نحوه محاسبه‌ی آن بستگی به نحوه مالکیت آن وبسایت دارد که شخص حقیقی است یا حقوقی.

نحوه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی

گاهی کالای خریداری شده از فروشگاه اینترنتی هیچ وقت به خریدار تحویل داده نمی‌شود حال آنکه خریدار مبلغ مورد نظر را از طریق اینترنت پرداخت نموده است، گاهی کالای تحویل داده شده دارای عیب و نقص است و…

پس از بروز چنین مواردی اولین عملی که خریدار انجام می‌دهد تماس با پشتیبانی سایت فروشنده از طریق تلفن، ایمیل، تلگرام یا سایر راه‌های ارتباطی است.

در صورتی که در سایت شماره تماسی جهت پیگیری وجود نداشته باشد و یا اگر وجود داشت و پس از تماس، رفع مشکل حاصل نشد چه باید کرد؟

در این صورت چندین راه برای پیگیری مشکل وجود دارد:

  • شما می‌توانید در صورتی که سایت فروشنده دارای نماد اعتماد الکترونیکی* است  به صفحه ثبت شکایات سامانه نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه نموده و در قسمت ثبت شکایات، ارایه ی گزارش تخلفات و یا در قسمت ارایه ی نقطه نظرات (به نسبت مورد پیش آمده) و پس از تکمیل فرم های موجود در هر قسمت،  مشکل خود را پیگیری کنید.

( * نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک پس از بررسی فروشگاه اینترنتی و تطابق نحوه عملکرد آن با قوانین، اقدام به اعطای آن می‌نماید؛ همچنین به صورت مداوم تحت بررسی این سازمان قرار دارد و ملزم به رعایت قانون حمایت از مصرف‌کننده می‌باشد و در صورت تخطی از قوانین، نماد اعتمادش سلب خواهد شد.)

برای اطلاع از فروشگاه های دارای این نماد اینجا کلیک کنید.

  • شما می توانید به پلیس فتا (پلیس فضای تبادل اطلاعات)، اعلام شکایت کنید برای انجام این کار به صفحه گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی مراجعه نمایید و پس از تکمیل فرم مشکل خود را پیگیری نمایید.
  • علاوه بر این، شما می توانید با در دست داشتن مستندات مربوط به آن خرید مانند رسید تراکنش و… در تهران به دادسرای جرایم رایانه‌ای و در سایر شهرستان‌ها به دادسرای محل سکونت خود مراجعه نموده و در این خصوص طرح شکایت نمایید.

 

نتیجه گیری

مجوزهای ذکرشده خصوصاً ای نماد، صرف‌نظر از نوع کسب‌وکار برای تمامی حوزه‌ها عمومیت دارد. همچنین برخی از شرکت‌های واسط درگاه پرداخت تنها به سایت‌هایی درگاه ارائه می‌دهند که نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند.

با توجه به موارد ذکرشده یکی از مهم‌ترین پارامترهای موجود در بحث راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی جلب اعتماد و رضایت مشتری است. با اخذ مجوزهای لازم، استفاده از درگاه پرداخت‌های معتبر و همچنین ایجاد امنیت برای وب‌سایت خود، مشتریان بیشتر و وفادارتری را جذب خواهید کرد.

پس بهتر است قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی به فکر اخذ این مجوزها نیز باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=4173
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:
مهرداد نورمحمدی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.