کاریزماتیک چیست؟ و افراد کاریزماتیک چه ویژگی های دارند؟ _ نوشتنی

 

کاریزماتیک چیست؟ و افراد کاریزماتیک چه ویژگی های دارند؟

کاریزماتیک چیست

مقدمه

مطمئنم که شما هم عبارت «کاریزماتیک» را بسیار شنیده‌اید و می‌خواهید بدانید معنی کاریزما چیست. ممکن است شما نیز مانند من در مورد مفهوم این کلمه کنجکاو شده باشید و به دنبال این موضوع رفته باشید که معنی کلمه کاریزماتیک چیست (کاریزماتیک به چه معناست)، اما معنی کاملی برای آن در دسترس‌تان قرار نگرفته باشد. اگرچه معنی کلمه کاریزما یک واژه مرموز است، اما می‌تواند از نظر هرکس، معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد.

 

 

یک تعریف خوب:

کاریزما مجموعه ای از صفت‌ها و رفتار هایی است که با کنار هم قرار گرفتن آنها،شخصیت فرد، جذاب ،اثرگذار و الهام بخش باشد.

در واقع کاریزما نوعی تمایز و جذابیت در افراد است که باعث می شود دیگران تحت تاثیر قرار بگیرند. یا به عبارت دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این توانمندی که دیگران را بر آن داریم که مشتاقانه خواسته هایمان را برآورده کنند و حتی دیگران را نیز برای برآورده کردن خواسته ما ترغیب کنند. همچنین فرد کاریزماتیک در لایه های عمیق احساسی بر روی دیگران تاثیر میگذارد و تحسین آنان را برمی‌انگیزد.

 

در حال حاضر رایج ‌ترین تعاریف کاریزما به قرار زیر هستند:

  • «کاریزما یعنی برقراری ارتباط ساده با دیگران و اثرگذاری بر آن‌ها»
  • «کاریزما یعنی اینکه از توانایی برخوردار باشیم که بتوانیم سایر افراد را مشتاقانه با خواسته‌های خود همراه کنیم!»
  • «کاریزما یعنی جذاب بودن از نظر عام و جهت دادن به رفتار دیگران»
  • «افراد دارای کاریزما، اقتدار و اعتماد به نفس فراوانی به خود دارند که باعث می‌شود مورد تأیید و احترام دیگران قرار بگیرند!»(کاریزماتیک چیست)

 

 

18 ویژگی شخصیتی افراد کاریزماتیک

1. شنوندگان خارق العاده ای هستند

پتی وود، متخصص زبان بدن می گوید: ” ممکن است تصور کنید افراد کاریزما از طریق کلماتی که به زبان می آورند چنین شخصیتی پیدا کرده اند اما داشتن شخصیت کاریزماتیک به رفتاری که افراد از خود نشان می دهند مرتبط است. اگر نوع رفتار شما با دیگران به گونه ای باشد که علاقه شما به فرد مقابل را نشان دهد، ناخودآگاه افراد دیگر نیز به سمت شما جذب خواهند شد.

افراد کاریزماتیک شنوندگان عالی هستند، تماس چشمی، خم شدن به سمت طرف مقابل، توجه نکردن به گوشی و سایر رفتارهای آن ها باعث می شود فرد در حال صحبت احساس کند تنها فرد در اتاق است و این حس خوبی است.

2. سوالات درستی می پرسند

افراد کاریزماتیک در گوش کردن مهارت خاصی دارند. یک شنونده خوب هرگز منتظر گذر زمان نیست تا خودش فرصت دوباره حرف زدن را پیدا کند، او به آن چه دیگران می گویند عمیقا گوش می دهد و در صورت صحبت کردن میان حرف های او، سوالاتی می پرسد تا اطلاعات بیشتری به دست آورده و مطمئن شود که مسائل مطرح شده را به خوبی درک کرده است.

3. با صدای رسا صحبت می کنند

اگرچه افراد کاریزماتیک شنوندگان خوبی هستند اما مهارت خوبی در قطع کردن صحبت دیگران در مواقع نیاز دارند. آن ها می دانند مردم تنها زمانی از قطع صحبت های خود توسط دیگران ناراحت نمی شوند که به گونه ای تشویق و تایید شده و روحیه شان تقویت شود.

یک فرد کاریزما هرگز فریاد نمی زند بلکه با صدای بلند و رسا تاثیر عالی روی شنوندگان خواهد گذاشت.

4. احساسات خود را نشان می دهند

احساسات هرچه که باشد، چه مثبت و چه منفی، باید با حرکات بدن و کلماتی که به زبان می آید هماهنگ باشد. شخصیت های جذاب و کاریزما هنگام بیان احساسات، چهره بی حالت و خنثی ندارند، این افراد هنگامی که خوشحال هستند حس شادی را نشان داده و حتی ممکن است فریادی از ته دل بزنند و زمانی که ناراحت هستند احساس خود را با حرکات عصبی یا حالتی مشابه آن بیان خواهند کرد.

5. واکنش های خود را کنترل می کنند

این افراد اگرچه در بیان احساسات خود عالی هستند در عین حال می توانند با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته اند احساسات خود را کنترل کنند. مهم نیست چقدر عصبانی باشد، او در جایی که نباید، خشم خود را نشان نخواهد داد.

6. حتی وقتی لبخند نمی زنند شاد به نظر می رسند

بدن هر فرد زمانی برای استراحت دارد که چهره و حالت او در این اوقات کاملا خنثی و بدون احساس است، جالب است بدانید افراد کاریزما حتی در این مواقع نیز شادتر از دیگران به نظر می رسند. مردم جذب کسانی می شوند که زبان بدن آن ها حتی بدون لبخند زدن حس گرمی و صمیمیت به آن ها القا می کند.

شما هم می توانید امتحان کنید، با دقت به خودتان در آینه نگاه کنید. اگر چهره تان در حالت خنثی، بیشتر به سمت ناراحت بودن گرایش دارد توصیه می شود تغییراتی در حالت چهره، نحوه نشستن و ایستادن خود ایجاد کنید.

7. همدلی می کنند حتی بدون گفتن یک کلمه!

فرد کاریزماتیک در همدردی کردن با دیگران عالی عمل می کند. هنگام صحبت با کسی که دچار غم و اندوه شدید است لبخند به چهره نمی آورد، بلکه با حالات چهره و بدن، همدردی اش را به طرف مقابل نشان داده و با این که در این لحظات هیچ کلامی به زبان نمی آورد اما فرد مقابل کاملا این همدردی را احساس می کند .

8. از حرکات رو به بالا استفاده می کنند

زبان بدن به سمت بالا مانند بالا نگه داشتن سر، گوشه های لب به سمت بالا و بلند کردن بازوان از ویژگی های افراد کاریزماتیک است که فرد را شادتر نشان می دهد. این حرکات نشانه شخصیت های رهبر است و حسی بی نظیر توام با اعتماد به دیگران القا می کند.

تحقیقات نشان می دهد حرکات رو به بالا در افراد باعث تولید ماده شیمیایی به نام اندروفین شده و اثر شگفت انگیزی روی خلق و خوی خود فرد باقی خواهد گذاشت.

9. ارتباط چشمی بدون خیره شدن برقرار می کنند

افراد جذاب با دیگران تماس چشمی برقرار می کنند که نشاندهنده دقت بالای آن ها در گوش کردن به طرف مقابل است. این تماس چشمی کاملا حرفه ای انجام می شود. فرد کاریزما به کسی زل نمی زند یا با خیره شدن به دیگران باعث رنجش و ناراحتی آن ها نمی شود.

این اشخاص از قدرت تماس چشمی به همراه لبخند و تکان دادن سر برای جذب دیگران استفاده می کنند.

10. احساسات دیگران را حدس می زنند

افراد کاریزماتیک برای درک احساسات طرف مقابل فقط به حالت های چهره بسنده نمی کنند زیرا کنترل حالات صورت اولین چیزی است که افراد برای پنهان کردن افکار خود انجام می دهند.

شخصیت کاریزما به چیزی فراتر از ظاهر فرد توجه می کند، از جمله به نشانه های ظریف و ناسازگای های چهره که ممکن است یک لبخند زورکی یا اضطراب ناشی از اشتباه باشد.

11. برای سلام و خداحافظی کردن وقت می گذارند

شخص کاریزماتیک سلام و خداحافظی های طولانی دارد، او هنگام دیدن دیگران هیجان و احساس خود را بروز داده و به گفتن جملاتی که صرفا جهت ادب یا تشریفات باشد بسنده نمی کند. این افراد، خاص و جذاب به نظر می رسند زیرا به دیگران احساس خاص و مهم بودن القا می کنند.

12. با گروه ها و فرهنگ های مختلف آشنا می شود

فرد کاریزما سعی می کند با افراد مختلف از نسل ها، فرهنگ ها و تیپ های گوناگون ارتباط برقرار کند و این باعث جذابیت بیشتر او می شود. این افراد با افراد متفاوت برخورد کرده، با انواع شخصیت ها آشنا می شوند و همین امر تجربه کافی برای رویارویی با شرایط گوناگون را به آن ها می دهد.

13. هنگام صحبت کردن تصویرسازی می کنند

این افراد هنگام سخنوری میان افراد مختلف طوری صحبت می کنند که درک بهتری به طرف مقابل می دهد. آن ها از مثال و تصاویر مختلف استفاده کرده و به طرز شگفت انگیزی جذاب و دوست داشتنی دیده می شوند.

” ماشینم مشکی براق است” با جمله ” ماشینم مثل پرهای کلاغ مشکی است” متفاوت است. در جمله دوم از تکنیک تصویر سازی استفاده شده و افراد کاریزماتیک در استفاده از این تکنیک عالی عمل می کنند.

14. تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند

افراد کاریزماتیک به خاطر شجاعتی که دارند از تعریف کردن داستان و تجربه های خود خجالت نمی کشند، آن ها همیشه داستان های سرگرم کننده ای دارند و دیگران از شنیدن این داستان ها لذت برده و درباره آن با هم صحبت می کنند.

15. هیجان زده هستند

دوست دارید با چه نوع آدمی بیرون بروید؟ فردی که با اشتیاق درباره همه چیز صحبت می کند و هیجان زده است یا کسی که حالات و رفتار خنثی داشته و به هیچ چیز توجه خاصی نمی کند؟!

افراد کاریزماتیک روحیه هیجانی داشته و وقتی با شما هستند درباره همه چیز و از هر دری صحبت خواهند کرد، در کنار این افراد هیچ وقت احساس کسل بودن نخواهید کرد!

16. به جزئیات توجه زیادی دارند

افراد کاریزما هنگام صحبت کردن به جزئیات توجه زیادی دارند، آن ها سوالاتی مطرح کرده و صحبت را با توجه به زبان بدن طرف مقابل هدایت می کنند. فرد جذاب در شرابط مختلف آمادگی صحبت کردن درباره همه چیز را خواهد داشت، از طلا و جواهراتی که استفاده می کند گرفته تا تپق هایی که در آخرین سخنرانی محلی زده است.

17. ریسک پذیر هستند

همه از شکست می ترسند اما شخصیت کاریزماتیک با شکست خوردن شانه خالی نمی کند. او به کسی که دوست دارد پیشنهاد قرار ملاقات می دهد، برای به دست آوردن شغلی که هیچکس از او انتظار ندارد رزومه می فرستد و معمولا هم به چیزهایی بیشتر از حد انتظار دست پیدا می کند.

18. بسیار فعال هستند

افراد جذاب و کاریزماتیک طرفداران زیادی دارند زیرا معمولا در اجتماع و ارتباط با دیگران بوده و با فعالیت های مختلف از جمله باشگاه، مدرسه، کلوب های اجتماعی و غیره سعی می کند در کارهای گروهی شرکت کند.

19. درست ارتباط برقرار میکنند

یک مدیر کاریزماتیک، مهارت بسیار بالایی در برقراری ارتباط با دیگران را دارد.(چه به صورت فردی و چه گروهی)  این ویژگی به کارمندانشان کمک می‌کنند که در شرایط سخت انگیزه بگیرند و در شرایط آسان هم حالشان خوب بماند.

20. بالغانه رفتار میکنند

علاوه بر آن، یک رهبر کاریزماتیک آگاهانه رفتار می‌کند و شخصیت پُری دارد. حرف‌های بی‌پایه و اساس نمی‌زند و پشت هر حرفش، دنیایی از تجربه است. یک مدیر کاریزماتیک در تمام شرایط بالغانه رفتار می‌کند و می‌داند که باید مسئول تک‌تک کلماتی که بیان می‌کند باشد.

21. فروتنی دارند

افراد کاریزماتیک کمی هم متواضع هستند و برای هر یک از کارمندان خود ارزش قائل‌اند. همیشه با دقت به حرف همه گوش می‌دهند و نگرانی آن‌ها را جدی می‌گیرند. یکی دیگر ویژگی‌های قابل توجه مدیران کاریزماتیک، آن است که کارمند خود را دست کم نمی‌گیرد و به آن‌ها نشان می‌دهد که چقدر حضورشان در سازمان ارزشمند و مؤثر است.
در نتیجه، کلی کارمند وفادار گیرش می‌آید که همیشه در خدمت او هستند.

22. دلسوز هستند

یک مدیر کاریزماتیک موفق، با اطرافیانش همدلانه برخورد می‌کند. خیلی جاها کاریزماتیک بودن به تنهایی به دردتان نمی‌خورد. یادتان باشد که به جایی نرسید که آدم‌ها بی‌چون و چرا شما را دنبال کنند.
کاریزماتیک بودن باید همراه با دلسوزی، صداقت و شکیبایی باشد.

 

23. زبان بدن خوبی دارند

یکی دیگر از ویژگی‌ها بارزی که در تمام شخصیت‌های کاریزماتیک مشترک است، زبان بدنِ گرم، راحت و مثبتی است که دارند. وقتی با شما حرف می‌زنند، ارتباط چشمی را فراموش نمی‌کنند، لبخند می‌زنند و مشتاقانه خودشان را به بقیه معرفی می‌کنند تا ارتباطاتشان را گسترش دهند.
انگار حاله‌ای از خودستایی دوست‌داشتنی، دور آن‌ها را گرفته است.

24. خودساخته‌هستند

لیدرهای کاریزماتیک، معمولاً حسابی روی خودشان کار کرده‌اند تا به اینجایی که هستند رسید‌ند. یعنی یک سری توانایی و مهارت دارند که با تلاش به دست آمده است. در نتیجه، هیچ‌وقت از یادگیری و توسعه فردی، دست نمی‌کشند.

 

کاریزماتیک چیست ↑

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7299
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد کاریزماتیک چیست؟ و افراد کاریزماتیک چه ویژگی های دارند؟ _ نوشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.