۱۰ نکته مهم که تریدرهای تازه کار باید بدانند

ترید و معامله‌گری شاید کار پول‌سازی باشد، اما به هیچ وجه آسان نیست. معامله‌گران تازه‌کاری که وارد بازار می‌شوند، معمولاً فقط نیمه پر لیوان و پول‌ساز بودنِ ترید را می‌بینند و به‌خاطر هیجان اولیه، اهمیتی به سختی مسیر نمی‌دهند. اما بلافاصله بعد از شروع به کار، بازار این افراد را به‌خاطر این اشتباه مهلک به‌شدت تنبیه می‌کند.

هر تریدر می‌تواند یک بار این مسیر اشتباه را طی کرده و با خشونت بازار آشنا شود یا قبل از ورود به بازار و متحمل‌شدن زیان‌های سنگین، این اشتباهات و نحوه دوری از آنها را بشناسد. مقاله‌ای که در ادامه خواهید خواند، به شما کمک خواهد کرد که این اشتباهات را بشناسید و تا جای ممکن آنها را مرتکب نشوید. این مقاله در وب‌سایت تریدسایتی منتشر شده است.

۱. در معامله‌گری جدی باشید

اگر شما برای حرفه‌ای‌بودن در ترید جاه‌طلب هستید، باید با همان جدیتی که برای ترید موردنیاز است، معامله‌گری کنید. شما نمی‌توانید با ساعت کاری روتین از ۹ صبح تا ۵ عصر میلیاردر شوید. مطمئن شوید که به اولویت‌های خود اهمیت می‌دهید و فعالیت‌های روزانه خود را با این اولویت‌‌ها همگام می‌کنید.

۲. از روش‌های میانبر دوری کنید

اگر چیزی خیلی خوب به نظر می‌رسد، معمولاً همینطور است و هیچ راهی برای به دست آوردن آن وجود ندارد، جز وقت گذاشتن.

هیچ راه سریعی برای ثروتمندشدن وجود ندارد و تمام میانبرهای احتمالی ممکن است در نهایت از شما زمان و هزینه بسیار بیشتری بگیرد.

۳. حداقل پنج سال به خودتان فرصت بدهید

شما طی چند هفته یا چند ماه به یک تریدر سودساز تبدیل نخواهید شد. طبق تجربه بزرگان معامله‌گری، سال‌ها طول می‌کشد که شخصی مهارت‌های لازم برای تریدِ سودآور را در بلندمدت به دست بیاورد.

منظور از مهارت‌های موردنیاز، فقط توانایی‌های فنی برای خواندن نمودارها و تحلیل تکنیکال نیست. مسئله‌ی بسیار مهم‌تر این است که چگونه با مشکلات مقابله می‌کنید، چگونه خود را با شرایطِ همیشه در حال تغییر بازار سازگار می‌کنید و چگونه روی ذهنیت خود کار می‌کنید.

۴. معاملات قبلی خود را بررسی و تحلیل کنید

تقریبا هیچ معامله‌گر سودسازی وجود ندارد که معاملات قبلی خود را ارزیابی نکند. آیا شما جزئیات ۱۰ معامله قبلی خود را به یاد دارید؟

چگونه انتظار دارید که از اشتباهات خود درس بگیرید، در‌حالی‌که هیچ روشی برای یادآوری خطاهای خود ندارید؟ شما ملزم هستید که تمام معاملات قبلی خود را بررسی و تحلیل کنید تا متوجه شوید چه بخش‌هایی از کار شما خوب پیش می‌رود و چه بخش‌هایی ایراد دارد. اگر در معامله‌گری جدی هستید، داشتن یک دفترچه برای ثبت تاریخچه تمام تراکنش‌ها ضروری است.

۵. بیش از ۳٪ ریسک نکنید

در طول ترید، ضررهای پشت‌سرهم اتفاق خواهد افتاد. پس بر اساس این پیش‌فرض معاملات خود را برنامه‌ریزی کنید. برای مثال، اگر در ۴ ترید پشت‌سرهم که مقدار زیادی پول در آن وارد کرده‌اید زیان کنید، حساب شما ضرر قابل‌توجهی را به خود خواهد دید.

قبل از اینکه معاملات خود را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که قوانین واضحی برای برآورد میزان سرمایه‌ای که می‌خواهید به معامله وارد کنید، تعیین کرده‌اید. به این نکته توجه کنید که در صورتی‌که ۱۰٪ درصد از سرمایه خود را در یک ترید از دست بدهید، با ۱۰٪ سود نمی‌توانید سرمایه قبلی خود را بازیابی کنید! برای جزئیات بیشتر به جدول زیر نگاه کنید.

۶. از این شاخه به آن شاخه نپرید

عوض‌کردن سیستم معاملاتی یا به اصطلاح از این شاخه به آن شاخه پریدن، از بدترین اشتباهاتی است که یک تریدر می‌تواند مرتکب شود. هیچ سیستم معاملاتی خاصی وجود ندارد که از روز اول تا بی‌نهایت برای شما پول چاپ کند.

در عوض، یاد بگیرید که با کمبودهای سیستم معاملاتی فعلی خود کنار بیایید. بیاموزید که چگونه معاملات زیان‌ده خود را کاهش دهید و چگونه معاملات سودده خود را سریعاً نبندید و به آنها اجازه دهید تا به حداکثرِ سود برسند. نحوه مواجهه با ضرر را یاد بگیرید؛ چراکه اگر تنها یک چیز در ترید قطعی باشد، این است که بهترین تریدرها همیشه در معرض ضررکردن هستند.

۷. چک‌لیست معاملاتی داشته باشید

اگر کتاب «جادوگر بازار» (market wizard)، نوشته‌ی مارتی شوارتز (Marty Schwartz) را خوانده باشید، متوجه اهمیت بسیار بالای چک‌لیست خواهید شد.

چک‌لیست‌ها برای کاهش خطاها و داشتن یک روند ترید عینی‌تر عالی هستند. قبل از اینکه دکمه خرید یا فروش را بزنید، چک‌لیست خود را که در آن تمام قوانین معاملاتی خود را نوشته‌اید، مرور می‌کنید تا مطمئن شوید چیزی را از قلم نینداخته‌اید.

۸. تمام معاملات را از قبل برنامه‌ریزی کنید

قبل از اینکه به مرحله استفاده از چک‌لیست برسید، باید معاملات خود را از پیش برنامه‌ریزی کنید. هر روز صبح، جفت‌ارزهایی را که تحت‌نظر دارید، بررسی کنید تا فرصت‌های ورود احتمالی را در آن روز بیابید. برای جفت‌ارزهای موردنظر آلارم‌های قیمتی تنظیم کنید، تحلیل‌های تکنیکال خود را به‌روز کنید و برای ایده‌های معاملاتی خود، از سناریوهای «اگر این&#۸۲۳۰; پس آن &#۸۲۳۰;» استفاده کنید. سپس با خیال راحت بنشینید و ببینید که قیمت همان کاری را می‌کند که شما برای تکمیل برنامه تریدتان نیاز دارید یا نه.

۹. مسئولیت‌پذیر باشید

هر اتفاقی که در طول ترید رخ دهد، تمام مسئولیت آن بر عهده شماست. اگر چیزی طبق طرح و برنامه شما پیش نمی‌رود، کارگزارتان، بازار سهام، اخبار یا همسرتان را سرزنش نکنید! خودتان تنها کسی هستید که باید سرزنش شوید.

چنین نگرشی به شما قدرت می‌بخشد، چراکه کنترل ترید در اختیار شماست و شما هستید که می‌توانید شرایط آن را تغییر دهید. سرزنش‌کردنِ شرایط خارجی، این قدرت را از شما می‌گیرد.

۱۰. از ترید کردن لذت ببرید

مهم‌تر از سرمایه مالی هر فرد، سرمایه ذهنی و عاطفی وی است. بیشتر معامله‌گران در صورت از دست دادنِ این سرمایه، برای همیشه از معامله‌گری منصرف می‌شوند.

تکرار اشتباهات مشابه، مشاهده‌نکردن پیشرفت در کار و از دست‌دادن سرمایه در طول سال‌ها، باعث ناامیدی می‌شود. بنابراین، به تمام اصول بیان‌شده در این مقاله پایبند باشید و به این اصول اجازه دهید تا شما را در مسیر معامله‌گری راهنمایی کنند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=3479
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:
مهرداد نورمحمدی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد ۱۰ نکته مهم که تریدرهای تازه کار باید بدانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.