دانلود جزوه مبانی شبکه های کامپیوتری + pdf

دانلود جزوه مبانی شبکه

مبانی شبکه

یک شبکه(Network)، رایانه، تلفن همراه، لوازم جانبی و حتی دستگاه های IoT را متصل می کند. سوئیچ ها، روترها، و نقاط دسترسی بی سیم، اصول اولیه شبکه هستند. از طریق آنها، دستگاه های متصل به شبکه شما می توانند با یکدیگر و با Network های دیگر مانند اینترنت ارتباط برقرار کنند.

آینده شبکه را ببینید

روترها و نقاط دسترسی به Network ، روترها و نقاط دسترسی بی سیم عملکرد بسیار متفاوت دراین زمینه را انجام می دهند.

سوئیچ ها

پایه و اساس بسیاری از شبکه های تجاری هستند. یک سوئیچ به عنوان یک کنترل کننده عمل می کند. کامپیوترها، چاپگرها و سرورها را به یک Network در یک ساختمان یا محوطه متصل می کند. سوئیچ ها اجازه می دهند دستگاه ها در Network شما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند همچنین با شبکه های دیگر ایجاد یک Network از منابع مشترک از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات و تخصیص منابع سوئیچ ها صرفه جویی در هزینه و افزایش بهره وری. دو نوع اساسی از سوئیچ ها را که وجود دارند و به عنوان بخشی از اصول Network شما هستند عبارت اند از:

سوئیچ های مدیریت شده و  مدیریت نشده

غیرمستقیم از جعبه کار می کند اما نمی تواند پیکربندی شود تجهیزات شبکه خانگی معمولا سوئیچ های مدیریت نشده را ارائه می دهند. سوئیچ مدیریت شده را می توان پیکربندی کرد . شما می توانید یک سوئیچ مدیریت شده را به صورت محلی یا از راه دور نظارت و تنظیم کنید به شما کنترل و دسترسی بیشتری بر ترافیک Network می دهد.

روترها

روترها شبکه های چندگانه را به یکدیگر متصل می کنند. آنها همچنین کامپیوترها را در آن شبکه ها به اینترنت متصل می کنند. روترها تمام رایانه های Network را قادر می سازند یک اتصال اینترنتی را به اشتراک بگذارند که موجب صرفه جویی در هزینه می شود. یک روتر یک توزیع کننده را اعمال می کند این تجزیه و تحلیل داده ها در سراسر یک شبکه ارسال می شود.

بهترین مسیر برای داده ها را برای سفر انتخاب می کند و آن را به راه خود می فرستد.روترها کسب و کار شما را به جهان وصل می کنند، اطلاعات را از تهدیدات امنیتی محافظت می کنند حتی می توانند تصمیم بگیرند که کدام رایانه ها اولویت بیشتری نسبت به دیگران دریافت کنند. فراتر از آن توابع شبکه اصلی، روترها با ویژگی های اضافی برای ایجاد شبکه ساده تر یا امن تر می آیند به عنوان مثال: بسته به نیازهای شما می توانید یک روتر با یک فایروال یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) یا یک سیستم ارتباطی اینترنتی (IP) را انتخاب کنید.

نقاط دسترسی

یک نقطه دسترسی اجازه می دهد دستگاه ها برای اتصال به شبکه بی سیم بدون کابل آماده باشند. یک شبکه بی سیم، آسان ساختن دستگاه های جدید به صورت آنلاین و ارائه پشتیبانی انعطاف پذیر به کارگران موبایل است. یک نقطه دسترسی مانند آمپلی فایر برای شبکه شما عمل می کند در حالی که یک روتر پهنای باند را فراهم می کند. نقطه دسترسی این پهنای باند را گسترش می دهد به طوری که Network می تواند از بسیاری از دستگاه ها پشتیبانی کند این دستگاه ها می توانند از Network با فاصله ی دورتر دسترسی داشته باشند.

اما نقطه دسترسی می تواند اطلاعات مفیدی در مورد دستگاه های موجود در Network ارائه کند امنیت پیشگیرانه را ارائه می دهد و برای بسیاری از اهداف عملی دیگر نیز مفید است. نقاط دسترسی پشتیبانی از استانداردهای IEEE مختلف تشکیل شده است که هر استاندارد یک اصلاحیه است که در طول زمان تصویب شده است این استانداردها در فرکانس های مختلف عمل می کنند پهنای باند مختلفی را ارائه می دهند و از تعداد مختلف کانال ها پشتیبانی می کنند.

شبکه های بی سیم

برای ایجاد  Network خود، می توانید چهار نوع استقرار را انتخاب کنید. هر استقرار دارای ویژگی هایی است که برای راه حل های مختلف بهتر کار خواهند کرد.

سیسکو تحرک اکسپرس

تحرک اکسپرس یک راه ساده بی سیم با عملکرد بالا برای سازمان های کوچک و متوسط می باشد. این کامپوننت کامل از ویژگی های پیشرفته سیسکو است که با بهترین شیوه های سیسکو تنظیم می شوند. به صورت پیش فرض شامل یک  شبکه بی سیم سریع و بدون دردسر ی است که می تواند در عرض چند دقیقه عملی شود. این مناسب برای Network پایه و کسب و کار کوچک است.

استقرار مرکزی

شایع ترین نوع سیستم شبکه بی سیم، استقرار متمرکز به طور سنتی در محوطه دانشگاه هایی که ساختمان ها و شبکه ها در نزدیکی آن قرار دارند استفاده می شود. این استقرار شبکه بی سیم را تقویت می کند و ارتقا را ساده تر می سازد و قابلیت های بی سیم پیشرفته را تسهیل می کند. کنترل کننده ها بر اساس محل و در یک مکان متمرکز نصب می شوند.

استقرار همگرا

برای دانشگاه های کوچک و یا شعبه های اداری، هماهنگی استقرار ارائه می شود هماهنگی در اتصالات بی سیم و سیمی. این راه اندازی سیمی و بی سیم در یک دستگاه Network  یک سوئیچ دسترسی و نقش دوگانه هر دو سوئیچ و کنترل بی سیم را انجام می دهد.

استقرار مبتنی بر ابر

این سیستم از ابر برای مدیریت دستگاه هایNetwork مستقر شده در محل و در مکان های مختلف استفاده می کند. این راه حل مستلزم کنترل دستگاههای مدیریت ابری Cisco Meraki است که از طریق داشبورد خود قابلیت مشاهده Network را فراهم می کنند.

 

دانلود جزوه مبانی شبکه ↓

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7355

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دانلود جزوه مبانی شبکه های کامپیوتری + pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.