عوارض مکمل‌های بدن‌سازی چیست؟

عوارض مکمل‌های بدن‌سازی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
این روزها مکمل‌های بدن‌سازی به‌وفور در فروشگاه‌ها و سایت قابل‌دسترس هستند و همه افراد می‌توانند به‌راحتی آن‌ها را خریداری کنند و مورد مصرف قرار دهند. اگر شما هم برای حفظ تناسب‌اندام و هیکلی عضلانی‌تر به باشگاه می‌روید قطعاً مصرف مکمل‌های بدن‌سازی باعث می‌شوند که خیلی زودتر به خواسته‌هایتان برسید؛ اما سازمان بهداشت جهانی (FDA) اعلام کرده است که برخی از این مکمل می‌تواند برای سلامتی خطرناک و حتی کشنده باشند. بنابراین یکی از اولین راهکارها برای در امان بودن از عوارض مکمل‌های بدن‌سازی این است که این مکمل‌ها را از مراکز معتبر و داروخانه‌ها خریداری کنید؛ زیرا محصولات تقلبی با محتوای غیراستاندارد و بی‌کیفیت می‌توانند برای سلامتی مخاطره‌آمیز باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض مکمل‌های بدن‌سازی در ادامه این مقاله با مجله باهمانه همراه ما باشید.

مکمل بدن‌سازی

مکمل ورزشی
مکمل ورزشی

مکمل‌های بدن‌سازی اغلب اوقات به دلیل عوارض جانبی موردانتقاد قرار می‌گیرند. ادعاهای ضدونقیضی در این رابطه وجود دارد ولی مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مصرف بیش‌ازحد هر چیزی می‌تواند برای بدن مضر باشد. شما اگر ویتامین C را هم بیشتر از حد مجاز مصرف کنید حتماً عوارض ناخواسته‌ای را به دنبال خواهد داشت. تحقیقات بالینی نشان داده است که در بین مکمل‌های ورزشی شما با مصرف مکمل‌های تستوسترون، کراتین، مکمل‌های انرژی‌زا و پیش از تمرین و همین‌طور چربی سوزها دچار عوارض خواهید شد.

عوارض بد مکمل‌های بدنسازی هورمونی

مکمل بدنسازی هورمونی

مکمل بدنسازی هورمونی

تستوسترون مهم‌ترین هورمون برای عضله سازی است حتی افزایش جزئی سطح این هورمون نیز منتهی به افزایش قابل‌ملاحظه‌ای توده عضلات و کاهش چربی‌های موجود در بدن خواهد شد.

مکمل‌های آنابولیک و پرو هورمون‌ها مؤثرترین راه برای افزایش سطح تستوسترون هستند که عوارض بسیار بدی برای بدن خواهد داشت.

از عوارض این نوع مکمل‌های بدن‌سازی می‌توان به ریزش موها، بزرگ شدن پروستات، بزرگ شدن سینه‌ها، آکنه، آتروفی بیضه‌ها و افزایش سطح استروژن در بدن اشاره کرد.

برای افزایش سطح تستوسترون بدن راه ایمن‌تری وجود دارد که عوارض آن بسیار کمتر از مکمل‌های بدن‌سازی است و آن‌هم استفاده از داروهای گیاهی مانند تریبلوس، عصاره شنبلیله و بسیاری از موارد دیگر است.

 عوارض بد مکمل‌های بدنسازی پیش از تمرین و چربی سوزها

آکنه

آکنه

مکمل‌های بدن‌سازی پیش از تمرین و چربی سوزها معمولاً برای ساخت عضله مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مکمل‌ها معمولاً حاوی دوزهای بالایی از کافئین و دیگر محرک‌ها هستند.

محرک‌های به‌کاررفته در این مکمل‌ها می‌تواند باعث عوارضی همچون تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، اعتیاد و وابستگی، ضربان قلب نامنظم، از دست رفتن وزن، لرزش بدن و افزایش فشارخون شوند. مصرف محرک‌هایی مانند کافئین باعث می‌شود که مقدار زیادی هورمون آدرنالین در بدن ترشح است که باعث تولید انرژی بیشتر در بدن می‌شود. مصرف طولانی‌مدت این محرک با تنظیم کاهشی هورمون‌های غدد فوق کلیه باعث وابستگی خواهند شد. مصرف محرک‌ها در مقادیر مناسب برای اکثر افراد ایمن است و عارضه‌ای به دنبال نخواهد داشت. فقط به یاد داشته باشید که محرک‌های کافئین دار را به‌صورت دوره‌ای مصرف کنید تا بر روی عملکرد غده فوق کلیه تأثیر منفی نگذارند.

عوارض بد مکمل‌های بدن‌سازی حاوی پروتئین

مشکل حاد کلیه
مشکل حاد کلیه و کبد

مکمل‌های حاوی پروتئین رایج‌ترین مکمل‌های ورزشی مورداستفاده افراد برای عضله سازی و افزایش توان بدنی هستند. از بین مکمل‌های حاوی پروتئین می‌توان به پروتئین وی، کازئین، تخم‌مرغ و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

مصرف مقدار متعادل این مکمل‌ها برای افراد مفید است و عارضه‌ای به دنبال نخواهد داشت. ولی اگر مقادیر بالایی از این مکمل‌های پروتئین دار مورداستفاده قرار بگیرد علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن گوارش باعث آسیب کلیه و کبد خواهد شد.

یکی از شایع‌ترین عوارض این مکمل‌های بدن‌سازی تأثیر آن‌ها بر سلامت کلیه‌هاست. این مکمل‌ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند که پس از متابولیسم به آمونیاک و اوره تبدیل می‌شوند. در حالت عادی کلیه‌ها این مواد را با آب رقیق کرده و از طریق ادرار دفع می‌کنند؛ اما درصورتی‌که مقدار زیادی پروتئین مصرف شود کلیه نمی‌تواند آمونیاک و اوره حاصل از آن را دفع کند؛ بنابراین این مواد در کلیه رسوب‌کرده و باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شوند.

از طرف دیگر دفع مواد زائد حاصل از متابولیسم پروتئین‌ها به آب زیادی نیاز دارد که در صورت تأمین نکردن آن بدن شما دچار کم‌آبی و عوارض حاصل از آن خواهد شد.

یکی دیگر از عوارض بد مکمل‌های بدن‌سازی حاوی پروتئین است که در نبود کربوهیدرات‌ها در بدن وضعیت کتوز ایجاد می‌شود. این مسئله باعث اسیدی شدن بیش‌ازحد PH بدن شده و بر عملکرد کبد تأثیر منفی می‌گذارد.

بهترین و بالاترین کیفیت مکمل جهت جذب پروتئین مورد نیاز بدن ورزشکاران محصول “پودر پروتئین وی کمپلکس ۱۰۰% الیمپ ۲۲۷۰ گرم” با خاصیت افزایش حجم و قدرت عضلات می‌باشد.

عوارض مکمل‌های بدنسازی مولتی‌ویتامین

مسمومیت
مسمومیت

بسیاری از افراد ورزشکار برای افزایش انرژی و سرحال بودن در طول تمرینات بدون مشورت با مربی یا پزشک اقدام به مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین و مینرال می‌کنند. اگرچه در شرایط خاص این مکمل‌ها برای بدن بسیار مفید هستند اما ممکن است در کنار مصرف سایر مکمل‌های ورزش که بعضاً حاوی میترال‌ها و ویتامین‌های مختلف هستند شمارا دچار عوارض کنند.

به‌عنوان‌مثال مصرف مقدار زیاد آهن موجود در این مکمل‌ها می‌تواند باعث مسمومیت با فلز شود. یا اینکه مصرف بیش‌ازحد ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند برای شما عوارض متعددی به دنبال داشته باشد.

سایر عوارض مکمل‌های بدنسازی

علاوه بر موارد فوق تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف مکمل‌های ورزشی ممکن است شمارا دچار مسمومیت با فلزهای سنگین کند. در ترکیب مکمل‌های بدنسازی فلزات سنگینی مانند آرسنیک، جیوه و کادمیوم وجود دارد که با افزایش مصرف آن‌ها می‌تواند باعث مشکلات کبدی و گوارشی، دردهای مفصلی و … شود.

سخن پایانی:
درنهایت با توجه به موارد فوق می‌توان گفت که هرگز نباید بدون مشورت با متخصص تغذیه یا مربی به‌طور خودسرانه از مکمل‌های بدن‌سازی استفاده کرد. پزشک و مربی بر اساس سطح تمرینات، وزن، سن و بسیاری از فاکتورهای دیگر بهترین مکمل‌های بدن‌سازی را با مقادیر محاسبه‌شده برای شما تجویز می‌کنند تا دچار هیچ عارضه‌ای نشوید. مشورت با مربی و متخصص تغذیه را برای رسیدن به وزن و حجم دلخواهتان هرگز فراموش نکنید زیرا سلامتی شما قطعاً مهم‌تر از داشتن بدنی عضلانی است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=1596
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
مهرداد نورمحمدی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد عوارض مکمل‌های بدن‌سازی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.