دانلود جزوه پژوهش عملیاتی 1 | حسابداری + pdf

دانلود جزوه پژوهش عملیاتی 1

پژوهش عملیاتی چیست؟

تحقیق در عملیات یا پژوهش عملیاتی Operational Research که به اختصار OR نامیده می شود ، کاربرد یک روش علمی است که در صدد حل مسائل مدیریتی می باشد و هدف آن کمک به مدیران برای تصمیم گیری بهتر است.

تحقیق در عملیات ، بر مجموعه ای از فنون ریاضی تکیه دارد که یا در حوزه ی علم مدیریت (Management Science)  توصعه پیدا کرده اند و یا از سایر رشته های علوم ریاضی ، آمار و غیره اقتباس شده اند.

پژوهش عملیاتی تحت عناوینی مثل علم مدیریت ، روش های مقداری ، تحلیل مقداری و علم تصمیم گیری نیز یاد شده است.

تحقیق در عملیات در طول جنگ جهانی دوم توسط دانشمندان انگلیسی توسعه و گسترش پیدا کرد. ابداع روش سیمپلکس (SIMPLEX) برای حل مسائل برنامه ریزی خطی (Linear Programming) توسط جورج دنتزیک (George Dantzig) در سال 1947 از مهم ترین دستاورد های پژوهش های دانشمندان در کاربرد تحقیق در عملیات در سایر مسائل مانند صنعت ، اقتصاد و غیره می باشد.

برنامه ریزی خطی با بهینه سازی (Max یا Min) یک تابع خطی که از محدودیت های مساوی و یا نامساوی تشکیل شده است ، سروکار دارد. تمرکز اصلی OR یا تحقیق در عملیات روی تصمیم گیری مدیران است. برای تصمیم گیری می بایست ابتدا مساله تعریف شود و راه حل های ممکن شناخته شوند و مورد ارزیابی قرار گیرند و از بین آنها یک یا ترکیبی از چند راه حل انتخاب شوند و مورد آزمایش قرار گیرند.

 

مراحل تحقیق در عملیات چه هستند ؟

فرآیند تحقیق در عملیات را می‌توان به پنج مرحله کلی زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. تعریف مسئله
  2. مدل‌سازی ریاضی (نوشتن متغیرهای معرف مسئله واقعی به زبان ریاضی)
  3. به کارگیری مدل
  4. آزمایش راه‌حل‌ها و بررسی موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها
  5. حل مسئله در دنیای واقعی با توجه به خروجی مدل معتبر

تحقیق در عملیات، شباهت یا همپوشانی زیادی با دیگر روش‌های تصمیم‌گیری نظیر تحلیل آماری، علم مدیریت، نظریه بازی، تئوری بهینه‌سازی، هوش مصنوعی و تحلیل شبکه‌ای دارد.

 

 

OR یک رویکرد منحصر بفرد برای اتخاذ تصمیم

  شاید شما ده‌ها مقاله و مطالب مرتبط با راه‌حل‌هایی که مدعی هستند که تصمیم‌گیری را برای شما آسان‌تر می‌سازد دیده‌اید. OR یک رویکرد منحصر بفرد است که روش‌های توسعه یافته و در عین حال پیچیده را به کمک اشخاص آموزش دیده می‌تواند پیاده‌سازی نماید. توانایی OR به ویژه در استفاده از ابزارهای توسعه یافته و روش‌هایی است. که می‌تواند توانایی ارزیابی و تحلیلی که نرم‌افزارهای رایج از جمله صفحه گسترده‎ها از آن عاجزند را قوت ببخشد.

به عبارت دیگر یک کارشناس تحقیق در عملیات توانایی تعریف چالش‌های عمده که شما در زمینه‌های کاری خود با آن روبرو هستید را داشته و روش‌هایی برای شفاف سازی و بکار بستن داده‌های مورد نیازتان را فراهم می‌سازد. به منظور رسیدن به این نتایج، کارشناسان OR طرح‌های خود را در راستای آخرین تکنولوژی تحلیل و ارزیابی به منظور پیدا نمودن ارتباطات ارزشمند و چشم‌اندازهای مناسب و اتخاذ پیش‌بینی‌های موثر ترسیم می‌کنند، یعنی:

  •   شبیه سازی که به شما توانایی آزمون رویکردها و ایده‌هایتان را به منظور بهبود هرچه بیشتر فراهم می‌سازد.
  •   بهینه سازی کاستن گزینه‌های تصمیم‌گیری به تعدادی محدود اما بهینه در شرایطی که گزینه‌های شدنی نامحدود و مقایسه آنها نیز کاری دشوار است.
  •   آمار و احتمالات
  •   سایر مواردی نظیر پایش ریسک و بررسی داده‌ها

 

 

 

دانلود جزوه پژوهش عملیاتی 1 ↓

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7020

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دانلود جزوه پژوهش عملیاتی 1 | حسابداری + pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.