دانلود نمونه سوالات آیین دادرسی مدنی 1 | رشته حقوق + Pdf

آیین دادرسی مدنی 1

آئین دادرسی مدنی

نمونه سوالات آیین دادرسی مدنی 1

تشریفاتی است که مشخص می‌کند افرادی که مدعی حقی برای خود هستند یا اختلافی در امور مدنی با یکدیگر دارند چگونه می‌توانند این حقوق را به موقع اجرا در آورند.

به بیانی دیگر آیین دادرسی مدنی، قواعدی است که اصحاب دعوا اعم از خواهان و خوانده، قضات محاکم و اشخاص وابسته به آن‌ها در امر قضا، در جریان دادرسی از آغاز تا فرجام رسیدگی دادگاه و صدور حکم باید رعایت کنند. منظور از اشخاص وابسته به دستگاه قضایی، مدیران دفاتر، مأمورین اطلاع و اجرای احکام، وکلاء، کارشناسان و مترجمین رسمی هستند.

وجود این مقررات بیان‌گر این واقعیت است که افراد نمی‌توانند برای احقاق حق خود و اجرای عدالت به‌طور شخصی و به میل خود اقدام کنند.

آئین دادرسی گاه حقوق شکلی خوانده می‌شود و دربرابر حقوق ماهوی قرار داده می‌شود. منظور از این اصطلاح اینست که قوانین ماهوی وجود حق را مشخص می‌کنند، اما آئین دادرسی به شکل و روش اثبات و اجرای این حق می‌پردازد.

 

آیین دادرسی مدنی چه فایده ای دارد

صرف پیش بینی قواعد و مقرراتی که به بیان حقوق و تکالیف افراد در برابر یکدیگر می پردازند کافی نیست . درست است که قوانین ماهوی تا حد زیادی به بیان حق ها و تکالیف افراد می پردازند که به موجب آن روابط میان افراد تنظیم می شود اما در صورتی که آیین و شیوه ای برای اعمال و استفاده از این حقوق و تکالیف وجود نداشته باشد ، اثری نخواهند داشت .

در واقع ، بوسیله تشریفات آیین دادرسی است که اشخاص می توانند حقوق خود را اعمال کنند . مثلا آیین دادرسی مدنی ، دادگاه و حق مراجعه به آنها برای رفع اختلافات ، صلاحیت رسیدگی ، صدور حکم و اجرای آنها را مورد پیش بینی قرار داده است تا شهروندان بتوانند به حق خود برسند

با توجه به تدریس چندین ساله‌ی درس آیین دادرسی مدنی در دانشگاه‌های مختلف و استقبال دانشجویان و داوطلبان حقوقی، تصمیم گرفتم که برای این درس. (که داوطلبان برای فراگیری آن دچار مشکل بوده و متأسفانه به منبع جامع و ساده‌فهم دسترسی نداشته و بعضاً درگیر تَشَتُّت منابع می‌شوند). نمونه سوالات  کاملی رو تهیه کنم که شرحِ روان و بیانی ساده داشته باشد.

سعی بر آن شده که جامعیت در کنار اختصار بنشیند و مطالب به نحوی تدوین شود که نظمِ منطقیِ آن به سردرگمی تبدیل نشود.

مطالعه‌ی این سوالات به دانشجویان و علی‌الخصوص داوطلبان شرکت در آزمون‌های تخصصیِ حقوقی. مانند آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری و حتی آزمون‌هایی مثل وکالت، قضاوت و سردفتری، توصیه می‌شود. نظر به طراحیِ سؤالاتِ آزمون‌های اخیرِ حقوقی بر مبنای قوانین خاصِّ مرتبط با آیین دادرسی مدنی، نکتۀ مهم در تألیف این جزوه این است. که قوانین خاصِ جدید و آیین‌نامه‌های جدید به متنِ جزوه افزوده شده است.

 

 

نمونه سوالات آیین دادرسی مدنی 1 ↓

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=6968

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دانلود نمونه سوالات آیین دادرسی مدنی 1 | رشته حقوق + Pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.