طرز تهیه زیتون پرورده اصیل شمالی با طعم بی نظیر

طرز تهیه زیتون پرورده

زیتون پرورده یکی از انواع چاشنی ها یا مخلفات بسیار پر طرفدار و خوشمزه ایرانی است که مانند انواع ترشی ها در کنار غذای اصلی سرو می شود. اصالت زیتون پرورده متعلق به استان های شمالی کشور ( گیلان و مازندران ) می باشد. برای تهیه این زیتون پرورده خوشمزه با نوشتنی همراه باشید.

مواد لازم زیتون پرورده
زیتون سبز بدون هسته ۵۰۰ گرم
آب انار ترش ۱ پیمانه
مغز گردو ۲۰۰ گرم
سیر ۱ بوته
رب انار ⅓ پیمانه
دانه انار ترش ½ پیمانه
نعناع، گشنیز و چوچاق ۳ قاشق سوپخوری
نمک و گلپر به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه زیتون پرورده خوشمزه ابتدا گردوها را درون آسیاب می ریزیم و پودر می کنیم. در شمال برای سابیدن گردو از هاون های چوبی استفاده می شود. در ادامه سبزی ها را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.


مرحله دوم

در این مرحله طعم زیتون ها را تست می کنیم و در صورتی که شور بودند، آنها را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه چند لیوان آب سرد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم زیتون ها به مدت یک ساعت در آب بمانند.


مرحله سوم

پس از گذشت یک ساعت که شوری زیتون ها به طور کامل گرفته شد، آنها را از آبکشی می کنیم و اجازه می دهیم آب اضافی شان به طور کامل گرفته شود. در ادامه زیتون ها را درون یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم.


مرحله چهارم

در این مرحله مغز گردوی سابیده شده را به همراه سبزیجات معطر به کاسه اضافه می کنیم. در صورتی که سبزی چوچاق که نوع سبزی شمالی است در دسترس نداشتیم، می توانیم به جای آن از مقداری نعناع استفاده کنیم.


مرحله پنجم

حالا سیر را به صورت کامل له می کنیم و به کاسه حاوی زیتون می افزاییم. در ادامه آب انار را به همراه رب انار، دانه های انار و مقداری نمک و گلپر به کاسه اضافه می کنیم، سپس مواد را به خوبی با دست مخلوط می کنیم.


مرحله ششم

این مرحله خیلی مهم است و باید مواد را به آرامی چنگ بزنیم تا به خورد زیتون ها بروند. پس از اینکه مواد کاملا یکدست شدند، روی آنرا با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم. پش از گذشت ۲ ساعت زیتون پرورده آماده مصرف است. نوش جان

 

طرز تهیه زیتون پرورده ↑

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://neveshtani.com/?p=7159
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
ناهید شیخی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد طرز تهیه زیتون پرورده اصیل شمالی با طعم بی نظیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.